آمادهسازی دانشجویان برای ورود به صنعت و بازار کار/ دانشکدهای که دانش بومی کارآفرینی تولید میکند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
فعالیتهای چند سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری نشان میدهد که رویکرد مسئولان آن همواره به سمت آموزشهای مهارتی و کارآفرینی بوده و در راستای «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی»، پنج دانشکده مهارت و کارآفرینی شهر تهران به این دانشگاه منتقل و در آن ادغام شدند و مأموریت جدید واحد یادگار امام خمینی(ره) دانشگاه مهارتی – کارآفرین تعیین شد. هر یک از این دانشکدهها در حوزه یا حوزههای خاصی آموزشهای مهارتی را ارائه میدهند و در نهایت افرادی که از این دانشکدهها فارغالتحصیل میشوند، میتوانند از دانش خودشان شغل و کار به دست بیاورند.
حلقه نخست مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای مهارتی و حلقه دوم کارآفرینی است، حوزههایی که نیازمندیهای کشور را برطرف میکنند. با تصویب ۱۶۰ رشته جدید مهارتی-کارآفرینی در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، الحاق پنج دانشکده مهارتی و کارآفرینی شریعتی، جنتآباد، ازگل (قلهک)، کَن و تهرانسر و راهاندازی دو دانشکده مهارتی شریعتی (تجارت الکترونیک) در خیابان شریعتی تهران و دانشکده مهارتی شیخ صدوق در شهر ری به واحد یادگار امام انجام شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور معرفی بیشتر دانشکدههای الحاقی به واحد یادگار امام، نحوه ایجاد، اهداف و برنامههای آنها با رؤسای دانشکدهها گفتوگو کرده است که در این بخش، گفتوگو با علی ایزدی رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد را میخوانیم.
آنا: مختصری در مورد تاریخچه دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد بگویید.
ایزدی: دانشکده مهارت و کارآفرینی (آموزشکده فنی و حرفهای) جنتآباد سال ۱۳۸۲ در راستای تربیت نیروهای کاردان، متخصص، تکنسین مهارت محور، شناخت استعدادهای بالقوه دانشجویان و هدایت آنان به بازار کار با عنوان آموزشکده فنی و حرفهای سمای تهران با وسعتی بیش از ۶ هزار متر مربع در دو ساختمان آموزشی و ورزشی راهاندازی شد.
این مجموعه(آموزشکده فنی و حرفهای سمای تهران) سال ۱۴۰۰ به دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری ملحق و با ارتقای جایگاه آن با عنوان دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد، وظایف جدید و کاملتری را در راستای تربیت دانشجویان عهدهدار شد.
آنا: با توجه به مأموریت جدید واحد یادگار امام خمینی(ره) به عنوان دانشگاه مهارتی – کارآفرین در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ایزدی: راهاندازی مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی، راهاندازی مدارس عالی مهارتی (مدرسه عالی حقوق، مدرسه عالی زیبایی)، تعریف و برگزاری دورههای کوتاه مدت مورد نیاز بازار کار در قالب رشتههای موجود در دانشکده و مذاکره با صنایع و اتحادیهها در راستای اجرای طرح پویش ازجمله مأموریتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در دوره جدید فعالیت و بعد از ایجاد پنج دانشکده مهارتی است.
آنا: چه اقدامات و فعالیتهای شاخص و اثربخشی در ۶ ماه گذشته در دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد انجام شده است؟
ایزدی: دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد در مجموع دارای رشتههای؛ مقطع کارشناسی پیوسته شامل حسابداری، مهندسی برق(گرایش کنترل) و علوم ورزشی. مقطع کارشناسی ناپیوسته شامل مهندسی حرفهای کامپیوتر نرم افزار،حسابداری، تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی، مهندسی حرفهای الکترونیک کاربردی، مهندسی فناوری کنترل- ابزار دقیق، مهندسی تکنولوژی برق-قدرت و مهندسی حرفهای معماری. مقطع کاردانی پیوسته شامل حسابداری، معماری، تربیت بدنی، الکترونیک عمومی، الکتروتکنیک، نقاشی، فتوگرافیک-گرافیک و نرم افزار کامپیوتر. مقطع کاردانی ناپیوسته شامل کاردانی حرفهای مراقبت زیبایی پوست و مو، کاردانی حرفهای حقوق-خدمات قضائی، کاردانی حرفهای امور بیمه، کاردانی حرفهای حقوق- حقوق ثبتی حسابداری،) بوده و در ۶ ماه گذشته پیگیری مجوز و راهاندازی ۱۱ رشته جدید در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی ناپیوسته دانشکده انجام شده است.
گشایش نخستین مدرسه عالی مهارتی حقوق، برپایی جلسات مهارتی با مدیران گروههای درسی برای ابلاغ مأموریت و رسالت دانشکده و دعوت به همکاری در برگزاری دورههای کوتاه مدت و راهاندازی مدارس عالی مهارتی، اخذ مجوزهای لازم برای برگزاری دورههای کوتاه مدت مهارتی، چاپ کتاب، چهار مقاله ISI(WOS) و یک مقاله علمی پژوهشی(یک مقاله علمی پژوهشی نیز در دست داوری می باشد) و یک مقاله در همایش بینالمللی، راهاندازی مجدد مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی دانشجویان (TMC)، برگزاری مسابقات فرهنگی اجتماعی، وبینار، آماده سازی و تشکیل تیم دانشجویی در گروههای مختلف برای شرکت در بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت، پیگیری ارتقای چهار نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده از مرتبه مربی به استادیاری و ... از مهمترین فعالیتهای ۶ ماه گذشته در دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد است.
آنا: ظرفیتها، امکانات، تسهیلات و مزایای تحصیل در دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد را بیان کنید.
ایزدی: آمادهسازی دانشجویان برای ورود به صنعت و بازار کار حین تحصیل ازجمله مزایای تحصیل در دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد است. بهطور کلی این دانشکده دارای امکانات بسیار مناسبی برای آموزشهای مهارتی دانشجویان بوده که اهم آنها را اینترنت بیسیم، کتابخانه با بیش از ۱۱ هزار جلد کتاب فارسی و لاتین در دو بخش مخزن و مرجع، مجموعه کمنظیر ورزشی شامل سالن چندمنظوره فوتسال، والیبال، بسکتبال، تنیس، سالنهای بدنسازی، آمادگی جسمانی و ژیمناستیک و تجهیزات و دستگاههای بادی کامپوزیشن، پاسچر(آنالیز ساختار قامتی)، دینامومتر، پداسکوپ و سنجش انعطافپذیری بدن شامل میشود.
استخر سرپوشیده، سونای بخار و خشک، کارگاههای تخصصی نرم افزار، کارگاههای تخصصی سخت افزار، کارگاههای تخصصی شبکه و تجهیزات وابسته، کارگاههای تخصصی طراحی وب و کارگاههای تخصصی گرافیک، کارگاه سیستمهای تلویزیونی، کارگاه PLC، کارگاه مدار فرمان، کارگاه تعمیرات تلفن همراه، کارگاه آیفون تصویری، کارگاه سیستمهای حفاظتی(دوربین مدار بسته)، کارگاه سیستمهای حفاظتی(دزدگیر) و کارگاه ماشین های الکتریکی، سالن همایش و آمفی تئاتر، بوفه و رستوران، انتشارات و کلاسهای دارای امکانات سمعی و بصری و آتلیهها از دیگر امکانات و تجهیزات دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد است.
آنا: چگونه میتوان محیط آموزشی پرشور و نشاطتری داشت؟
ایزدی: با انتخاب استادان فعال و پویا و حذف استادان بیانگیزه، ارتباط مستقیم دانشگاه با صنعت، ایجاد امکان معرفی دانشجویان برتر به صنایع بزرگ و پیشرفته، راهاندازی سیستم تشویقی برای کارکنان و استادان دانشکده و ... میتوان محیط آموزشی را بانشاطتر کرد.
آنا: پذیرش در رشتهمقطعهای دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد به چه صورت است؟
ایزدی: دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد دارای رشتههای حسابداری، مهندسی برق(گرایش کنترل)، علوم ورزشی، مهندسی حرفهای کامپیوتر نرم افزار، حسابداری، تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی، مهندسی حرفهای الکترونیک کاربردی، مهندسی فناوری کنترل- ابزار دقیق، مهندسی تکنولوژی برق-قدرت، مهندسی حرفهای معماری، حسابداری، معماری، تربیت بدنی، الکترونیک عمومی، الکتروتکنیک، نقاشی، فتوگرافیک-گرافیک، نرم افزار کامپیوتر، کاردانی حرفهای مراقبت زیبایی پوست و مو، کاردانی حرفهای حقوق-خدمات قضائی، کاردانی حرفه ای امور بیمه، کاردانی حرفهای حقوق- حقوق ثبتی حسابداری در مقاطع کاردانی و کارشناسی است و بدون کنکور دانشجو میپذیرد.
آنا: برنامههای آتی کوتاه مدت و بلندمدت دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد را تشریح کنید.
ایزدی: برنامههای کوتاه و میان مدت دانشکده شامل پیگیری تمدید مجوز برگزاری کلاسهای سازمان نظام مهندسی استان تهران، راهاندازی مدرسه عالی مهارتی زیبایی -که در مراحل نهایی کسب مجوز است-، راهاندازی مدرسه عالی مهارتی ورزش، راهاندازی مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی و طب سنتی (در مرحله تدوین پروپوزال)، عقد تفاهمنامه با اتحادیه سراسری شرکتهای فنی و مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکههای ایمنی با هدف به اشتراکگذاری توانمندیها و امکانات طرفین در راستای افزایش سطح علمی صنعت حفاظت الکترونیک و حفظ منابع مصرف کننده و برگزاری استارتآپهای مرتبط با رشتههای دانشکده از برنامههای کوتاه و میان مدت است.
استفاده از استادان بهروز و داشتن توانایی تدریس خلاق و دارابودن مهارت عملی در زمینه موضوعات درسی، برگزاری آموزشهای فوق برنامه مرتبط با مهارتهای شغلی، راهاندازی کلینیکهای تخصصی در کنار مدارس عالی مهارتی، ارائه مشاوره تخصصی کارآفرینی به کارآفرینان بالقوه و بالفعل از طریق مدارس مهارتی و کلینیکهای تخصصی، تشکیل شتاب دهندهها برای راهاندازی سریع مدارس مهارتی و تبدیل ایده دانشجویان خلاق به فعل در راستای مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان و برنامهریزی برای آماده سازی دانشجویان به منظور کسب رتبههای برتر در مسابقات ملی مهارت سال ۱۴۰۲ هم از دیگر برنامههای کوتاه و میان مدت دانشکده است.
در بخش برنامههای بلندمدت دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد میتوان ایجاد مراکز نوآوری و فناوری مرتبط با رشتههای موجود، تولید و انتشار دانش بومی کارآفرینی بر اساس تجارب به دست آمده، رسیدن به چشم انداز مصوب دانشگاه آزاد اسلامی، نهادینهسازی فرهنگ کارآفرینی، شناسایی و پرورش کارآفرینان بالقوه از میان دانشجویان، ترویج الگوهای موفق کاری در جامعه و تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بخشهای اقتصادی – اجتماعی به همراه برنامهریزی برای بهرهبرداری از آنها، پژوهش و برنامهریزی و سازماندهی کارآفرینی دولتی و سازمانی برای ارتقای عملکرد دستگاههای دولتی و انجام سایر پژوهشهای مرتبط با کارآفرینی از برنامههای بلندمدت دانشکده خواهد بود.
کمک به ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی از ابتدای زنجیره تا رسیدن به هدف اصلی آن که توسعه اقتصادی موفق در جامعه است، انعقاد قرارداد با شرکتها و صنایع برای برگزاری دورههای مورد نیاز دانشکده مانند شرکت همکاران سیستم و انعقاد قرارداد با شرکتها و صنایع به منظور مهارتآموزی به کارکنان از دیگر برنامههای بلندمدت دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد است.
آنا: و کلام آخر
ایزدی: در شرایط جدید اجتماعی حاضر در جهان که با انقلاب فناوری اطلاعات و تغییر ترکیب نیروی کار به نفع نیروهای دانش محور و خلاق هستیم و با توجه به اینکه لازمه رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی وجود نیروی ماهر و کاراست و اینکه نرخ نیروی ماهر در ایران ۱۸درصد و در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۸ درصد است، راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی رویدادی مبارک و لازم برای تولید نیروی انسانی ماهر و دانشمحور و رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار است که کمک قابل توجهی به ثبات سیاسی و اجتماعی کشور نیز میکند. در این راستا دانشکده مهارت و کارآفرینی جنتآباد طبق برنامهریزیهای انجام شده سعی بر این دارد که سهمی هرچند اندک در این مهم داشته باشد.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/