دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1401 - 14:49

معیار ها و اصول نصب استاندارد لوله های برق ساختمان

در این مطلب به بررسی معیار ها و اصول نصب لوله های برق ساختمان و هرآنچیزی که درباره استانداردها و باید های سیمکشی برق ساختمان ها بدانید می پردازیم.
کد خبر : 669051
رپرتاژ


به گزارش خبرگزاری آنا  در این مطلب به بررسی معیار ها و اصول نصب لوله های برق ساختمان و هرآنچیزی که درباره استانداردها و باید های سیمکشی برق ساختمان ها بدانید می پردازیم.


سیستم برق کشی یک ساختمان صرف نظر از نوع کاربری آن ( مسکونی، تجاری، تفریحی، اداری و .... ) بسیار حساس و تخصصی می باشد و به همین دلیل باید نهایت دقت و کیفیت در انجام این امر رعایت گردد. امروزه اکثر مراحل به صورت توکار انجام می شود تا علاوه بر تامین زیبایی، موارد امنیتی و حفاظتی نیز مرتفع گردد. بدیهی است که برای ارائه هر چه تخصصی تر و بی نقص تر پروژه های مرتبط با برق کشی ساختمان باید اصول و ضوابط تعیین شده در این مورد به طور کامل رعایت شود تا نتیجه ی نهایی رضایت بخش باشد.


یکی از وظایف مشخص پیمانکاران یا مجریان تاسیسات برقی ساختمان این است که حتما مطابق با نقشه های ساختمانی تهیه شده در این زمینه عمل کنند. توجه به این نکته موجب می شود که در فرایند لوله کشی و نصب لوله های برق ساختمان مانند لوله برق خم سرد و پی وی سی همه چیز به صورت استاندارد پیش رود و از هر گونه دوباره کاری یا اختلال در سایر فعالیت ها جلوگیری شود. بدیهی ترین معیار موجود در این خصوص این است که تمامی سیم ها به جهت حفظ ایمنی و افزایش دوام و پیشگیری از آسیب باید از درون لوله های مخصوص عبور داده شوند. همچنین با توجه به نوع لوله ی استفاده شده باید سایر اجزا و متعلقات آن نظیر انشعابات، زانو برق، سه راه و ..... نیز متناسب با آن نوع انتخاب شوند. رعایت نمودن اصل تناسب و هماهنگی با محیط مورد مصرف در سیستم برق کشی ساختمان یکی از مهم ترین معیار های رایج در این زمینه است.


در ادامه ی این مطلب تخصصی از گروه تولیدی لوله برق آیدین پلاستیک aidintube.com با ما همراه باشید...


لوله های برق در کدام یک از سیستم های لوله کشی کاربرد دارند؟


وقتی صحبت از تجهیز یک ساختمان به سیستم برق می شود، ممکن است که فکر کنید این کار طی چند مرحله توسط متخصص به آسانی انجام خواهد شد اما لازم است بدانید که این امر از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر یک نیازمند تجهیزات مخصوص و روش های مشخص است و یک برقکار حرفه ای باید به تمام ریزه کاری های این کار مسلط باشد. از لوله های برق مانند لوله برق pvc و upvc در سیستم های مختلفی استفاده می گردد؛ برای مثال سیستم برق رسانی به پریز های عمومی، اضطراری، روشنایی، فن کویل، تلفن و فکس، در بازکن، صوتی و تصویری، اعلام حریق، آسانسور، تهویه مطبوع، شبکه های رایانه ای، دستگاه های تک فاز و ..... که هر یک باید مطابق با نوع نقشه ی سیم کشی و بر اساس تجهیزات و انشعابات لازم به بهترین شکل اجرایی شوند. البته با توجه به نوع کاربری ساختمان ممکن است به پیاده سازی برخی از سیستم های برق کشی نیاز نباشد.


ضوابط استفاده از لوله برق در برق کشی ساختمان ها


در ادامه ی این مطلب تخصصی از گروه تولیدی آیدین پلاستیک لازم است که به برخی نکات مهم اشاره داشته باشیم:



  • یکی از اساسی ترین قوانین استفاده از انواع لوله برق از جمله لوله برق پلی آمید و لوله خم سرد، پی وی سی و... این است که مبدا لوله کشی ها باید از تابلو برق های مربوطه شروع شود و در نهایت به جعبه تقسیم، جعبه کلید یا پریز ختم گردد و برای تامین امنیت هیچ وقت سر لوله ها به طور آزاد باز گذاشته نشود.

  • اگر به منظور لوله کشی ساختمان از انواع تجهیزات فلزی استفاده می گردد، باید به این مورد توجه داشته باشید که لوله های فلزی ساخته شده از یک جنس مشترک در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ زیرا از ایجاد برخی از واکنش های گالوانیک جلوگیری می گردد و همچنین اگر از لوله برق پی وی سی استفاده می گردد، باید تمامی انشعابات آن نیز از pvc انتخاب شوند.

  • یکی دیگر از اصول نصب لوله های برق این است که مطابق با نظم خاصی با فاصله های یکسان از یکدیگر نصب گردند و از زاویه ی مناسب ( عمود یا موازی ) با دیوار ها و سقف بهره مند باشند.

  • اگر سیستم لوله کشی ساختمان به صورت روکار است، شخص برقکار باید حتما این نکته را در نظر بگیرد که نصب به صورت منظم و با ترتیب یکسان به وسیله ی پیچ و مهره انجام گردد تا در نهایت ظاهری قابل قبول ایجاد شود.

  • توجه داشته باشید که در هنگام لوله کشی برق ساختمان، لوله ها از هر گونه سیم یا کابل خالی می باشد؛ چراکه ممکن است در هنگام خم کردن یا بریدن یا حتی انتقال این تجهیزات آسیبی به سیم ها وارد شود؛ پس ابتدا نصب لوله های برق به درستی و با دقت در محل های مخصوص تعیین شده انجام می گردد و در نهایت مطابق با نقشه ی سیم کشی، سیم ها یا کابل های لازم از داخل آن ها عبور داده می شوند.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته