دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1401 - 10:58

انواع لوله کشی ساختمان

یکی از بحث‌های مهم و اساسی در ساخت و ساز ساختمان بحث لوله‌کشی ساختمان است. لوله‌کشی ساختمان یکی از مراحل اصلی ساخت و ساز است که اگر به صورت اصولی و صحیح و با استفاده از لوله های مرغوب انجام نشود مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت که بعد از چند سال گریبان‌گیر صاحب خانه خواهد شد و مجبور می شوند شماره های لوله بازکنی را در گوشی خود ذخیره نمایند. پس بهتر است از همان ابتدا لوله‌کشی ساختمان را به صورت اصولی و توسط افراد متخصص انجام دهید
کد خبر : 651511
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، یکی از بحث‌های مهم و اساسی در ساخت و ساز ساختمان بحث لوله‌کشی ساختمان است. لوله‌کشی ساختمان یکی از مراحل اصلی ساخت و ساز است که اگر به صورت اصولی و صحیح و با استفاده از لوله های مرغوب انجام نشود مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت که بعد از چند سال گریبان‌گیر صاحب خانه خواهد شد و مجبور می شوند شماره های لوله بازکنی را در گوشی خود ذخیره نمایند. پس بهتر است از همان ابتدا لوله‌کشی ساختمان را به صورت اصولی و توسط افراد متخصص انجام دهید. ما قصد داریم در این مقاله شما را با انواع لوله‌کشی ساختمان آشنا کنیم با ما همراه باشید.


لوله‌کشی چیست ؟ انواع لوله کشی برای یک ساختمان کدام اند؟


لوله‌کشی ساختمان به مجموع عملیاتی گفته می‌شود که طی آن، طبق نقشه مهندسی لوله‌ها به هم متصل می‌شوند و سیستمی را ایجاد می‌کنند که برای انتقال مایعات، گاز و برق استفاده می‌شود. لوله‌کشی انواع مختلفی دارد که برای مصارف مختلف کاربرد دارد. عمده‌ترین کاربرد لوله‌کشی در ساختمان برای انتقال آب، گاز، فاضلاب، برق، سیستم گرمایشی می‌باشد که به صورت جداگانه در هر ساختمانی ‌پیاده سازی می‌شود. در ادامه به بررسی انواع لوله‌کشی ساختمان می‌پردازیم.


انواع لوله‌کشی ساختمان


انواع لوله کشی ساختمان


لوله‌کشی آب ساختمان


لوله‌کشی آب ساختمان باید طبق اصول مهندسی موجود انجام شود تا به بهترین نحو بتوان آب را در بخش‌های مختلف ساختمان جابه‌جا کرد و در آینده نیز مشکلاتی اعم از پوسیدگی و نشتی و افت فشار و سایر مشکلات که ناشی از عدم اجرای صحیح است پیش نیاید و منجر به هزینه اضافی و دوباره‌کاری نشود.


همانطور که اشاره شد مرحله اول برای لوله‌کشی ساختمان که برای انواع لوله‌کشی صدق می‌کند تهیه نقشه مناسب برای اینکار است. این کار توسط مهندسین مجرب نقشه کشی انجام ‌می‌شود. بعد از انجام نقشه‌کشی وسایل مورد نیاز مشخص می‌شود که باید تهیه شود. هر چه جنس مرغوب‌تری برای لوله‌ها انتخاب شود در اجرای بهینه و دوام سیستم لوله‌کشی نقش بسرایی دارد.


در گذشته برای لوله‌کشی آب از لوله‌های فلزی استفاده می‌کردند. از آنجایی که لوله‌های فلزی با گذشت زمان به دلایل مختلفی دچار پوسیدگی و زنگ‌زدگی می‌شوند و عمر مفید بالایی ندارند بعد از چند سال نیاز به تعویض و یا تعمیرات داشتند که کار سخت و هزینه برداری هست. به همین دلیل امروزه از لوله‌های پلاستیکی که انواع مختلفی دارند و یا لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی مانند لوله‌های گالوانیزه برای انتقال مایعات استفاده می‌شود. چون مشکلات لوله‌های فلزی را ندارند. این لوله‌کشی معمولاً به صورت توکار انجام می‌شود و از طبقه پایین ساختمان شروع می‌شود و به طبقات بالا ادامه می‌یابد تا اتمام کار، به این روش لوله‌کشی از پایین به بالا هم اطلاق می‌شود. لوله‌کشی آب می‌تواند به صورت بالا به پایین هم انجام شود که در این روش که جدیدتر نیز می‌باشد، مشکل فشار آب پایین در طبقات بالاتر ساختمان پیش‌ نمی‌آید. برای ساختمان‌هایی که چند طبقه هستند بعد از اتمام لوله‌کشی هر واحد لوله‌های اصلی را با کمک اتصالات به هم وصل می‌کنند و بعد از نهایی شدن کار آب را وارد لوله می‌کنند تا درستی کار را بسنجند. این کار چند بار انجام می‌شود تا اطمینان کامل از اجرای صحیح لوله‌کشی حاصل شود. لوله‌کشی آب برای ساختمان اوصولا به روش‌های سنتی، انشعابی و کلکتوری انجام ‌می‌شود که روش کلکتوری مدرن‌ترین و بهترین روش به حساب می‌آید.


لوله‌کشی فاضلاب ساختمان


همانطورکه می دانید وظیفه سیستم لوله‌کشی فاضلاب تخلیه فاضلاب ساختمان به چاه فاضلاب است. این سیستم لوله‌کشی باید توسط فرد مجربی انجام شود تا برای مدت زمان طولانی مشکلاتی از قبیل گرفتگی لوله‌، نشتی و پوسیدگی و نیاز به لوله بازکنی سعادت آباد برای سیستم لوله‌کشی پیش نیاید. انتخاب لوله مناسب بعد از نقشه خوب و مهندسی شده باعث افزایش طول عمر و کیفیت لوله‌کشی فاضلاب می‌شود. در گذشته بیشتر از لوله‌های چدنی و فلزی برای لوله‌کشی فاضلاب استفاده می‌شد.


از جمله امتیازهای این لوله‌ها بخصوص لوله‌چدنی، مقاومت بالای آن در برابر فشار خارجی است، همچنین در صورت گرفتگی می‌توان از روش دستگاه تراکم هوا استفاده کرد. ولی از معایب آن نیز می توان به وزن بالا، نصب سخت، مستعد پوسیدگی و خوردگی بودن این لوله‌ها اشاره کرد که باعث شده تا نسبت به گذشته کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. امروزه لوله‌های پلیکا و انواع دیگر لوله‌های پلاستیکی بیشتر در این سیستم لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها به علت نصب آسان، اجرای سریع، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی مورد توجه قرار گرفتند ولی این لوله ها نیز در دماهای بسیار پایین و بالا دچار شکستی یا تغییر فرم می‌شوند و در صورت گرفتگی نباید از دستگاه تراکم هوا استفاده کرد چون در مقابل فشار خارجی مقاومت زیادی ندارند. لوله‌کشی فاضلاب به دو صورت انجام می‌شود در روش قدیمی‌تر لوله‌کشی در کف ساختمان انجام می‌شود که هزینه آن در هنگام اجرا کم است ولی اگر صحیح انجام نشود هزینه اصلاحات آن بالا خواهد شد. این روش در ساختمان‌های قدیمی بیشتر دیده می‌شود. در روش دوم لوله‌کشی در زیر سقف ساختمان انجام می‌شود. این روش مدرن‌تر است و از وارد آمدن فشارهای زیاد به لوله‌کشی جلوگیری می‌کند. و در صورت نیاز به تعمیر دسترسی به آن آسان‌تر است. در لوله بازکنی الهیه در خصوص انواع لوله آبرسانی ساختمان صحبت کرده ایم.



لوله‌کشی گاز ساختمان


انواع لوله کشی ساختمان


لوله‌کشی گاز یکی از حساس‌ترین لوله‌کشی های ساختمان است و مراحل خاص خود را دارد. برای این لوله کشی ابتدا باید در سازمان نظام مهندسی پرونده تشکیل دهید و بعد از تایید ناظر، کار شروع می‌شود. لوله‌کشی به دو روش روکار یا توکار انجام ‌می‌شود. روش توکار امروزه رایج تر از توکار است. نوع لوله استفاده شده در این لوله‌کشی لوله‌های فولادی و فلزی است که لوله‌های فولادی رایج‌تر هستند. بعد از اتمام کار نیز باید علمک و کنتور گاز نصب شود.


لوله‌کشی برق ساختمان


برای مشخص شدن مسیر حرکت سیم‌های برق ساختمان ابتدا نقشه سیم‌کشی ساختمان طبق اوصول مهندسی تهیه می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن سیم‌های برق، آتش گرفتگی و پوسیدگی سیم‌های برق لوله‌کشی برق را انجام می‌دهند. در لوله‌کشی برق از لوله‌های متنوعی استفاده می‌شود. لوله‌های پی وی سی، پلی اتیلن، پلی آمید، خرطومی فلزی و پلاستیکی و غیره استفاده می‌شود. بهتر است لوله‌های برق از لوله‌های فاضلاب فاصله داشته باشد، مابین لوله های مورد استفاده باید فاصله استاندارد رعایت شود، اگر در بخش هایی از ساختمان گرما یا سرما غالب است باید به مقاومت لوله‌ها در برابر دما توجه داشت. بهتر است لوله‌کشی ساختمان از کف نباشد چرا که اوصولا لوله‌کشی آب از کف انجام می‌شود و این تداخل ممکن است به لوله‌های برق آسیب بزند.


لوله‌کشی سیستم گرمایشی


لوله‌کشی سیستم گرمایشی برای نصب و راه‌اندازی پکیج از اهمیت به سزایی برخوردار است و هر چه این فرآیند مطلوب و بهینه انجام شود بازده کار پکیج افزایش می‌یابد لوله‌کشی سیستم گرمایشی یا همان لوله‌کشی پکیج و شوفاژ باید با توجه به لوله‌کشی آب ساختمان باشد. روش‌های مختلفی برای لوله‌کشی سیستم گرمایشی وجود دارد از جمله لوله کشی بصورت تک لوله‌ای، دو لوله‌ای(مستقیم و معکوس)، انشعابی و کلکتوری که روش‌های رایجی هستند. که بهترین روش، روش کلکتوری است. البته اگر قرار باشد روش کلکتوری اجرا شود باید در حین ساخت تمهیدات لازم انجام شود. در این لوله ‌کشی بهتر است از لوله‌های پلیمری و پنج لایه استفاده شود.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته