دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لزوم استفاده از لوله های فولادی در ساخت و ساز

محصولات فولادی در زندگی روزمره بسیار پُرکاربرد هستند؛ مثلاً خانه‌یی که شما در آن زندگی می‌کنید از تیرآهن، میلگرد، لوله و... سایر مقاطع فولادی تشکیل شده است. تا به حال شده به این فکر کنید که اگر لوله وجود نداشتند چه اتفاقی می‌افتاد؟
کد خبر : 567433
1.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محصولات فولادی در زندگی روزمره بسیار پُرکاربرد هستند؛ مثلاً خانه‌یی که شما در آن زندگی می‌کنید از تیرآهن، میلگرد، لوله و... سایر مقاطع فولادی تشکیل شده است. تا به حال شده به این فکر کنید که اگر لوله وجود نداشتند چه اتفاقی می‌افتاد؟


پاسخ به این پرسش اینگونه است که اگر لوله فولادی نبود، فاضلاب‌های شهر هدایت نمی‌شدند، لوله‌های ساختمانی که آب و گاز را هدایت می‌کنند، دیگر نبودند و بشر همچنان تنها استفاده‌اش از لوله‌های ابتدایی جهت آبیاری و انتقال مایعات بود.


اما گسترش شهرنشینی و انبوه‌سازی سبب شد که لوله‌ها از جنس‌های مختلف با توجه به کارایی‌شان ساخته شوند. به همین منظور در این مقاله می‌خواهیم در مورد لوله فولادی چند کلامی صحبت کنیم.


لوله چیست؟


لوله وسیله ای است که از هزاران سال پیش مورد استفاده انسان قرار گرفته است ، استفاده از تنه گیاهانی همچون بامبو یا سوراخ کردن تنه درختان سبک روش های رایج استفاده از لوله بوده است. اما امروزه لوله ها در اشکال گوناگون با جنس ها و کاربرد های متفاوت تولید میشوند تا نیاز های زندگی مدرن را مرتفع سازند. در اصفهان آهن انواع لوله مبلی ، لوله گاز ، لوله بدون درز مانیسمان ، لوله گالوانیزه ، لوله داربستی و … برای فروش آماده است.



لوله مقطعی است که به واسطۀ آن مایعات و گازها جابجا می‌شوند. شکل ظاهری لوله مانند استوانه‌ای تو خالی است. لوله‌ها معمولاً بر اساس کاربردهایی که دارند با جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. برای مثال: لوله‌هایی که در صنعت به کاربرده می‌شوند از جنس فولاد است که باز این لوله فولادی خود دارای انواع دیگری است.


روش تولید لوله


روش تولید لوله معمولاً به دو صورت درزدار و بدون درز (مانیسمان) گفته می‌شود و کاربرد هرکدام از این لوله‌ها نیز متفاوت است.


لوله‌های درزدار معمولاً از ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند که توسط جوشکاری دو سر آن بر اساس محیط مد نظر، برای لوله ساخته می‌شود؛ اما لوله ‌های بدون درز، روش ساخت کاملاً متفاوت است.


انواع لوله


همانطور که گفتیم لوله انواع مختلفی دارد. برای مثال:



  • لوله پلاستیکی

  • لوله‌ گازی

  • لوله گالوانیزه

  • لوله مانیسمان

  • لوله مبلی

  • لوله جدار چاه

  • لوله اسپیرال

  • لوله صنعتی

  • لوله داربستی

  • لوله مسی


هر کدام از لوله‌های نام برده شده کاربرد خاص خود را دارند و برای کاری مناسب هستند.


لوله پلاستیکی


لوله پلاستیکی به لوله‌ای گفته می‌شود که از جنس پلاستیک است؛ از این لوله برای انتقال آب استفاده می‌شود. از مزایای این لوله می‌توان به استحکام و طول عمر بالا، مقاومت در برابر پوسیدگی و توانایی تحمل فشار آن اشاره کرد.


لوله گازی


لوله‌ گازی همانطور که از نامش پیداست، برای انتقال گاز در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ها معمولاً از جنس گالوانیزه ساخته می‌شوند و دارای دو نوع روکار و توکار هستند.


لوله گازی معمولاً در پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های پتروشیمی، سوله‌های صنعتی و کارخانه‌های کوچک و و بزرگ جهت انتقال گاز کاربرد دارد.


لوله گالوانیزه


لوله گالوانیزه به لوله‌ای گفته می‌شود که از جنس فولاد است یعنی در ساخت آن مقداری آلیاژ به عت و هدفی مشخص به کار رفته است.  لوله گالوانیزه به دلیل اینکه ضد سایش و مقاوم در برابر خوردگی است از اهمیت بالایی برخوردار است. لوله‌‌ی گالوانیزه در لوله کشی ساختمانی، سیستم آبیاری، تصفیه خانه‌ها و سیستم‌های تصفیه کاربرد دارد.  


لوله مانیسمان


لوله مانیسمان به لوله‌ای گفته می‌شود که بدون درز است. منظور از بدون درز بودن آن است که دو سر این لوله به واسطۀ جوشکاری همدیگر متصل نشده است.


لوله‌های بدون درز معمولاً به دلیل همین ویژگی و مقاوم بودنشان در مواردی مانند: انتقال نفت و گاز، در پالایشگاه و شرکت‌های پتروشیمی، مبدل‌های حرارتی، عایق کابل‌های فشار قوی و در نهایت برای آبیاری زمین‌های کشاورزی به کار برده می‌شود.


لوله مبلی



لوله مبلی به لوله‌ای گفته می‌شود که از ورق نورد سرد برای ساخت آن استفاده می‌شود و آن را به عنوان لوله روغنی نیز می‌شناسند زیرا که از ورق روغنی ساخته شده است. از ویژگی‌های مهم این لوله می‌توان به جوش پذیری، مقاومت و انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد.


لوله مبلی از آنجا که ورقی که از آن ساخته می‌شود در ورد سرد تولید شده، قیمت بالایی دارد و معمولاً در ساخت لوازم خانگی و خودروسازی از آن استفاده می‌شود.


لوله جدار چاه


لوله جدار چاه ظاهری شبیه استوانه‌هایی خالی است که با داخل کردن آن به اعماق زمین، از آن مانند پمپاژ برای استخراج نفت و گاز استفاده کرد. کاربرد لوله جدار چاهی به علت قابلیت پمپاژ و مقاومت بالایی که دارد آب را می‌تواند با کیفیت بیشتر از دل زمین به بیرون خارج کند و ماندگاری بیشتری نسبت به نمونه‌های بدون شیار داشته باشد.


لوله اسپیرال               


لوله‌ی اسپیرال از ترکیب آهن با پلی اتیلن ساخته شده است و کاربرد فراوانی دارد. شکل ظاهری این لوله مارپیچی است و برای ساخت این لوله از  ورق‌هایی با ضخامت متفاوت استفاده شده است.


لوله اسپیرال به علت آن که از پیوستن ورق‌ها با ضخامت‌های مختلف ورق تشکیل شده است معمولاً در مواردی مانند: انرژی حرارتی، لوله کشی آب و فاضلاب، صنایع شیمیایی-گرمایشی و برق کاربرد فراوان دارد.


لوله صنعتی 


لوله صنعتی به لوله‌ای گفته می‌شود که از ورق سیاه یا همان st37 ساخته شده است.


لوله‌های صنعتی ویژگی‌های مثبت زیادی از جمله: تنوع و ضخامت بالا، جوش‌پذیری مناسب و قیمت مناسب آن اشاره کرد.


لوله صنعتی نیز جزء لوله‌های درزدار است. یعنی ورقی که از آن ساخته می‌شود، دو سرش به هم جوشکاری شده تا این لوله ساخته شود.


لوله صنعتی به دلیل کیفیت بالایی که دارد از مقاومت بالایی نیز برخوردار است به همین دلیل از آن در مواردی مانند: جابجایی سیلات، صنعت پتروشیمی، ساخت خرپا و پل‌های فلزی و جهت انتقال نفت و گاز نیز کاربرد دارد.


لوله داربستی


حتماً تا به حال به گوشتان خورده است که برای خانه‌های در حال ساخت از لوله داربستی استفاده می‌شود. لوله داربست معمولاً در ساختمان‎سازی برای نگهداری از آن استفاده می‌شود.


لوله داربستی همانطور که پیش از آن نیز گفتیم جهت مقاوم‌سازی سازه و همچنین به عنوان تکیه‌گاه کارگران ساختمان کاربرد دارد.


لوله مسی


لوله مسی که یکی از انواع لوله‌های فلزی است. ویژگی‌های مثبت این لوله مسی انعطاف‌پذیری، رسانایی حرارتی و الکتریکی بالا است.


لوله مسی همانطور که گفتیم به دلیل رسانایی حرارتی الکتریکی بالا در سیستم انتقال آب خانگی، آبپاش‌های آتش نشانی، انتقال سیالات سنگین و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کاربرد دارد.


کلام آخر


همانطور که در این مقاله گفتیم، لوله‌ها انواع مختلف دارند و هر کدام بر اساس ویژگی‌هایی که دارند در صنعت و یا ساختمان‌سازی به کار می‌روند. از این رو در ساخت این محصول دقت و تنوع بالا رعایت شده است. اگر می‌خواهید هر کدام از لوله‌های فولادی را بشناسید، لازم است حداقل با کاربرد و ویژگی‌های آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.


برای اطلاعات بیشتر به این آدرس www.esfahanahan.com مراجعه کنید.


انتهای پیام/4129/ر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته