دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1401 - 14:56
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:

نگاه تکنیکال به علوم انسانی وجود ندارد/ لزوم دوری رشته‌ها از فعالیت‌ جزیره‌ای

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اشکال عمده‌ای که به علوم انسانی گرفته می‌شود نبود نگاه تکنیکال به این علوم است.
کد خبر : 669029
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در کارگاه آموزشی بررسی مسائل آموزشی و پژوهشی علوم انسانی و هنر اظهار کرد: ایراد عمده‌ای که به علوم انسانی گرفته می‌شود این بوده که نگاه تکنیکال به این علوم نداریم در حالی که نگاه تکنیکال به علوم انسانی بسیار مهم است. مجموع این دلایل باعث شده که علوم انسانی چندان کارآمد نباشند و ما را در نسل اول و دوم دانشگاه، متوقف کند از این رو با تغییر دیدگاه نسبت به علوم انسانی و نگاه تکنیکال به این علوم می‌توانیم علوم انسانی را هرچه کاربردی‌تر، مورد استفاده قرار دهیم.


وی افزود: ایرادی دیگری که به علوم انسانی وارد شده آن است که رشته‌های آن به‌صورت مجزا و جزایری جدا از یکدیگر مشغول به فعالیت هستند و ارتباط زیادی باهم ندارند و ساختارهای آموزشی در آن با یکدیگر در ارتباط نیستند


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: صنایعی همانند پتروشیمی، زمانی شکل می‌گیرند که قبل از آن دانش‌هایی مانند مهندسی شیمی وجود داشته باشند. اگر دانش مهندسی نبود، صنعتی به نام پتروشیمی شکل نمی‌گرفت. عقبه علوم مهندسی مانند مهندسی شیمی، علوم پایه شامل فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و ریاضیات است. در علوم انسانی نیز چنین فرآیندی وجود دارد که معمولاً توجه چندانی به آن نمی‌شود. در این علوم نیز از تکنولوژی و ساختارهای علوم پایه استفاده می‌کنیم، روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و سیاست، چهار رکن پایه‌ای علوم انسانی هستند که مانند روان‌شناسی اجتماعی از جامعه‌شناسی و روان‌شناسی شکل می‌گیرد.


خسروپناه با بیان ظرفیت‌های مطلوب استان اصفهان در حوزه برگزاری همایش‌ها متذکر شد: این استان، همایش‌های متعدد با عناوین مختلف را به نحو مطلوب برگزار کرده و ظرفیت بسیار خوبی در این مقوله دارد؛ اما در امر برگزاری کرسی‌های ترویجی، انتظارات از دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بسیار بالاتر بوده از این رو استادان علوم انسانی در استان باید نظرات و تئوری‌های خوب و قابل توجهی در حوزه علوم انسانی داشته باشند و نظریه‌پردازی در استان به نحو بسیار مطلوب‌تری انجام شود.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۱۲۱/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته