ستاد توسعه زیستفناوری به حوزههای مخاطرهانگیز تراریخته غذایی توجه ویژه داشته باشد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ جلسه یکصد و شصت و چهارم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا با دو موضوع زیستفناوری و المپیادها تشکیل شد.
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیتهای تولیدات و دانش زیستفناوری مهم و اثرگذار است. در عین حال لازم است ستاد توسعه زیستفناوری به حوزههای مخاطره انگیز خصوصاً حوزه مرتبط با ساخت اجزاء ترکیبی بدن و تراریخته غذایی توجه ویژه داشته باشد.
در این جلسه دکتر عاملی درباره المپیادهای دانشآموزی گفت: المپیادهای قدیم و جدید باید مورد توجه قرار گیرد و مجموعه ضوابط و شاخصها موردبازنگری و بهروزرسانی قرار گیرد. ارتباط عناوین المپیادها با رشتههای دانشگاهی نیازمند سیاستهای حمایتی است. در عین رشد متعادل برای جوانان المپیادی و حمایتهای همهجانبه از این ظرفیتهای اثرگذار مهم است. لازم است ریاست محترم سمپاد با توجه به مجموعه نظرات اعلام شده در این جلسه پیشنهاد جدید را با همفکری کمیسیون آموزش ستاد نقشه جامع علمی کشور برای طرح مجدد آماده کند.
گزارش ستاد توسعه زیستفناوری
دکتر مصطفی قانعی راد دبیر ستاد توسعه زیستفناوری در ابتدای این جلسه در گزارشی از آخرین اقدامات ستاد توسعه زیستفناوری گفت: در مرحله اول ما به این موضوع که چگونه دانشگاهها را حوزه زیستفناوری فعال کنیم که در این رابطه چهار حوزه کلیدی کشاورزی، پزشکی، صنعت و محیط زیست که بهطور کلی دارای ۲۷۴ حوزه دارد مورد تأیید قرار گرفت، بر اساس تقسیم کار ملی که ارائه شده، ۱۰۵ دانشگاه از وزارتخانههای علوم و بهداشت و پژوهشگاههای کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد. از طرفی ۸۵۰ شرکت دانشبنیان زیستفناوری به این دانشگاهها و پژوهشگاه متصل شدهاند، در این مسیر ۲.۹ میلیارد دلار صرفهجویی ارزی شده است چراکه به دلیل قیمتهای بالا صادرات و تولید در این زمینه بسیار مهم است.
وی با اشاره به اعتبار سنجی مبتنی بر علمسنجی که انجام شده است؛ افزود: یکی از فعالیتهای کاربردی که تاکنون عملیاتی شده تقسیم کار ملی زیستفناوری است بهطوریکه به هر دانشگاه دو مأموریت دادهایم در واقع باید بگویم برای این کار با ۱۲۰ دانشگاه وزارت علوم مکاتبه کردیم و تا این لحظه مجموعاً ۱۰۵ توافقنامه امضا کردهایم. این در حالی است که دانشگاهها در حال حاضر در محیط زیست ضعیف هستند که ما در این رابطه طبقهبندی استانی و آمایش سرزمینی انجام دادیم در واقع ایجاد شبکه بین دانشگاه صنعت و دولت در مسیر خوبی قرار گرفته است. همچنین هر دانشگاهی که با ما کار میکند از او حمایت میکنیم. از آنجایی که تقسیم کار ملی شروع شده است انتظار داریم تبدیل به یک مطالبهگری و برنامه شود.
حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره گزارش ارائه شده زیستفناوری گفت: در گزارش ارائه شده ستاد توسعه زیستفناوری فضای بینرشتهای کمرنگ بود و همچنین خروجی ابعاد اجتماعیتر؛ ابعاد فرهنگی و ابعاد رسانهای باید در آن ایجاد شود.
محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره گزارش ستاد توسعه زیستفناوری اظهار کرد: اینکه در گزارش ستاد توسعه زیستفناوری مشخص شد ۸۰۰ شرکت در غذا و کشاورزی در شرایطی که وارد و صادر کردن اتفاق نمیافتد کار میکنند از اهمیت زیادی برخوردار بوده و گزارش مطلوبی است. از طرفی باید بگویم در حال حاضر ما بیش از ۵ هزار دانشمند زیستفناوری در کشور داریم و میتوانیم کمتر از یک دهه به درآمد فروش تولید ناخالص ملی برسیم. بنابراین اکنون ستاد زیستفناوری وضعیت خوبی دارد.
روحالله دهقانی فیروزآبادی رئیس جهاد دانشگاهی درباره گزارش ستاد توسعه زیستفناوری معتقد است: جهاد دانشگاهی دارای ۲ مجموعه بهعنوان پیشقراول در زیستفناوری به نامهای رویان و ابنسینا دارد که در گزارش باید به آنها متفاوتتر نقشدهی داده شود. از طرفی باید بگویم دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه امنیت غذایی پیشروی خوبی داشته است که از پتانسیل موجود در این دانشگاه هم باید استفاده شود.
همچنین ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز افزود: باید از فعالیتهای فناورانه در سطح وسیعتری حمایت شود.
عباس حاجی آخوندی دبیر کمیسیون بینالملل نقشه جامع علمی در واکنش به گزارش ستاد توسعه زیستفناوری گفت: یکی از مباحث قابل طرح در این گزارش این است که باید بدانیم ذینفعهای دولتی و بینرشتهای چقدر با شما همراهی میکنند. همچنین در این گزارش تصویر ملی زیستفناوری را دیدیم اما تصویر بینالمللی ندیدیم که باید به این بخش هم نگاه ویژهای شود.
المپیادهای دانشآموزی
بنا براین گزارش؛ در جلسه ۱۶۴ ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور المپیادهای دانشآموزی بهعنوان دستور دوم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بود.
یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) در گزارشی گفت: اهمیت المپیادهای دانشآموزی بر هیچکس پوشیده نیست که در این رابطه باید بگویم مسائلی مانند ترویج روحیه دانش؛ مهارت حل مسئله؛ افزایش جذابیت رشتههای علوم پایه و علوم انسانی برای صاحبان استعدادهای برتر و شناسایی هدایت علمی؛ فرهنگی و حمایت از افراد توانمند و زمینهسازی برای اثرگذاری در آینده و کسب افتخارات بخشی از تأثیرات المپیادهای دانشآموزی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. این درحالی است که ما در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) سالی ۲ آزمون ۱۳۰ هزار نفری برگزار میکنیم که بودجه علمی آن ۸۰ میلیارد تومان است درواقع امروز باید به این نکته اشاره کنم که المپیادهای علمی نیاز به حمایت دارند تا این المپیادها از بین نروند.
وی با اشاره به اینکه کمبودها بر المپیادهای دانشآموزی تأثیر نامطلوبی میگذارد، افزود: وزارت بهداشت فقط ۱۰ درصد از المپیادها برای ورود به دانشگاه را اختصاص میدهند که رشتههای المپیاد تضعیف میشود که باید در این رابطه بدانیم فارغالتحصیلان المپیادها تبدیل به معلمان میشوند و نیاز است آنها مورد توجه قرار گیرند در واقع توسعه تسهیلات مدالآوران المپیادهای علمی ضرورت دارد که پیشنهاد میکنم افزایش تعداد مدالآوران بهرهمند از تسهیلات ورود به دانشگاه به ۲۰۰ نفر افزایش یابد و همچنین اعطای گواهینامههای رسمی به دانش آموزان رتبههای ۲۰۰ تا ۴۰۰ برای افزایش عزتنفس تأثیرگذار خواهد بود این در حالی است که موضوع عدم ابلاغ اساسنامه باشگاه دانشپژوهان جوان از مطالبات جدی ما است.
ستاری: بدنه آموزشوپرورش هیچ علاقهای به افراد المپیادی بهخصوص سمپاد ندارد
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهور درباره گزارش رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) اظهار کرد: بدنه آموزشوپرورش هیچ علاقهای به افراد المپیادی بهخصوص سمپاد ندارد و عملاً این سازمان سختی کار زیادی دارد چون بدنه با آن همراه نیست. از طرفی باشگاه حتماً برای سمپاد لازم است زیرا جوانهای المپیادی به خاطر نبودن باشگاه رها میشوند. از طرفی باید بگویم ما در معاونت علمی از ۲ المپیاد سلولهای بنیادی و دوم فناوری نانو حمایت میکنیم. در این رابطه حمایت شورا از ساختار سمپاد مهم است چون بودجه آنها کم است. همچنین خبر خوبی برای المپیادیها دارم و اینکه باید بگویم در المپیاد ریاضی، فیزیک و شیمی تفاهمنامهای داریم که دانش آموزان المپیادی تا دکتری بورسیه شوند و در دانشگاهها با حمایت وزارت علوم اشتغال یابند.
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم؛ تحقیقات و فناوری نیز در ادامه درباره سازمان سمپاد گفت: هدف ما از برگزاری المپیادها جریان علمی ایجاد کردن است که البته این موضوع برای آموزشوپرورش هم مهم است که در این راستا پیشنهاد میکنم المپیادیها به هر میزان نمره که دریافت میکنند به همان میزان با یک ساختار مناسبی نمره کسب شده آنها در کنکور تأثیرگذار باشد.
عبدالرسول پور عباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره گزارش رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) گفت: در المپیادهای دانشآموزی مجموعاً ۶۰ نفر در رشتههای مختلف جذب دانشگاهها شدند که از این تعداد ۲۱ نفر تنها در رشته مهندسی کامپیوتر بودهاند که در این رابطه باید تدبیری اندیشید تا دانش آموزان در همان رشتهای که در المپیاد شرکت میکنند ادامه تحصیل بدهند.
ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز درباره سازمان سمپاد گفت: المپیادها استراتژی میخواهد که باید طراحی شود و بدانیم المپیادها در ۲۰ سال آینده چهکار میخواهند بکنند.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها درباره سمپاد اظهار کرد: سند ملی نخبگان بر موضوعات هویتی تأکید کردند که ما باید از المپیاد حمایت کرده و مسیر روشنی را برای آنها ترسیم کنیم.
ایمان افتخاری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره دانش آموزان المپیادی (سمپاد) اظهار کرد: فضای المپیاد یک فضای تربیتی است که یک قسمتی از آن مربوط به آموزش است. از طرفی اگر به سمت حذف کنکور و جدا کردن سنجش از آموزش هستیم باید سبد خوبی داشته باشیم که سبد عملکردی المپیاد باید بخشی از رزومه افراد قرار گیرد. همچنین باید چارچوب اصولی برای حمایت از افراد المپیادی داشته باشیم.
طهرانچی: المپیاد اساساً یک روش دیگری برای کنکور است
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره المپیاد دانشآموزی تصریح کرد: المپیاد اساساً یک روش دیگری برای کنکور است. امسال در دنیا اعلام شده علوم پایه برای توسعه پایدار است. در مدل جدید تفکر علوم پایه را نمیتوان با بحث کامپیوتر جدی بگیریم. افراد علوم پایه را منحصر به یک رشته کردن مناسب نیست. المپیاد در رشتههای دیگر بد نیست؛ چرا که علوم پایه یک تفکر است.
در ادامه محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره المپیادهای دانشآموزی یادآور شد: برای رشتههای علوم پایه مشوقهای زیادی نیاز داریم ما باید بچهها را به رشتههای ریاضی مهندسی و زیست ترغیب کنیم. باید از سازمان سمپاد بر اساس بیانیه گام دوم پشتیبانی شود درواقع باید ببینیم به چه رشتههایی نیاز داریم ما باید ریاضی و علوم پایه را از مدارس تقویت کرده و مشوق آنها باشیم.
همچنین منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره المپیادهای دانشآموزی گفت: رشتههای ورودی از المپیاد نیز باید روزآمد شوند. اینطور نباشد که برگزیدگان المپیاد شیمی به رشته برق بروند این اتلاف انرژی است. شاخصها هم به بازنگری نیاز دارند و باید مشخص شود که برگزیدگان المپیاد دارای مدالهای طلا، نقره و برنز باید چند درصد در کنکور سهم داشته باشند، تأکید شد که در این مسیر به آموزش عمومی لطمه وارد نشود. انشالله وقتی موضوع نهایی شد به اطلاع مردم خواهیم رساند.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/