دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1394 - 15:09
یافته‌های پژوهشگران دانشگاه بوستون نشان می‌دهد

سربازان بسیار زودتر پیر می‌شوند

پژوهشگران دانشگاه بوستون در ایالات متحده آمریکا از بروز پدیده‌ای به نام « سندرم ماری آنتوانت» خبر دادند که باعث می‌شود جنگجویان در روندی سریع‌تر از دیگران پیر شوند و سن ظاهری آنها بسیار بالاتر از سن واقعی باشد.
کد خبر : 66698

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، دو مطالعه تازه در زمینه ارتباط میان «اختلال تنش پس از آسیب» (PTSD) در کهنه‌سربازان جنگ و شتاب گرفتن بروز پدیده سالخوردگی در این افراد حکایت دارد که باورهای پیشین در مورد احتمال «پیر شدن یک شبه» را تأیید می‌کند.


پایگاه اینترنتی futurity.org که اخبار پژوهش‌های برتر دانشگاهی را پوشش می‌دهد، در گزارشی به یافته‌های پژوهشگران دانشگاه بوستون در آزمایش روی کهنه‌سربازان جنگ پرداخته است که نشان می‌دهد این افراد بسیار زودتر از افراد معمولی پیر می شوند.


این افراد از عارضه‌ای آسیب‌زا به نام «سندرم ماری آنتوانت» رنج می‌برند که دانشمندان نام ملکه فرانسه در زمان انقلاب کبیر فرانسه را روی آن گذاشته‌اند. گفته شده است که موی سر این ملکه جوان بعد از دستگیر شدن و محکومیت به اعدام با گیوتین یک شبه سفید شد.


در حالی که دانشمندان به مدت طولانی بود به ارتباط میان استرس و این پدیده مشکوک بودند، با دو پژوهش تازه به علل علمی آن رسیده‌اند.


اریکا ولف، استادیار روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و یک روانشناس تحقیقات بالینی در مرکز ملی کهنه‌سربازان آمریکا که سرپرستی پژوهش را بر عهده داشته است، با اشاره به موارد متعدد مشاهده شده پیر شدن سربازان در سنین 30 سالگی می‌گوید: «این پدیده می تواند مشکلات جدی و پیش‌رونده برای سلامتی در مراحل بعدی ایجاد کند.»


به گفته مارک میلر، استادیار روانپزشکی این دانشگاه: «مشاهدات نشان می‌دهد استرس پس از سانحه آغازگر آبشاری از پیامدهای بیولوژیکی است که نشانه‌های آشکار پیری را پدید می آورد. تحقیقات اخیر نشان میدهد که چگونه این مسأله در سطح سلولی اتفاق می‌افتد، و برای اولین بار ما توانستیم از روش‌هایی استفاده کنیم تا این مورد را در DNA افراد ببینیم.»


در مطالعه اول که در ژورنال آنلاین Psychoneuroendocrinology منتشر شده، از ابزارهای جدید برای بررسی DNA برایئ بررسی نشانه‌های پیری و مقایسه آن با سن واقعی یک شخص استفاده شده است.


اریکا ولف در این مطالعه از اطلاعات مربوط به 281 نفر از کهنه‌سربازان آمریکایی و شاخصه‌های سلامت آنها از جمله اسکن های مغزی، آزمایش خون، و نتایج امتحانات روانی موجود در یک پایگاه داده‌های مربوط به 450 کهنه سرباز دچار عوارض روانی مربوط به جنگ استفاده کرده است.


مطالعه دوم که در ژورنال Biological Psychiatry منتشر شده، پیامدهای بهداشتی PTSD را در سطحی گسترده‌تر و با بالا رفتن سن افراد مورد توجه قرار داده است. ولف در این پژوهش مجموعه‌ای از عوارض مربوط به سوخت و ساز بدن را موردبررسی قرار داده که شمل علائم از چاقی، فشار خون بالا، چربی خون غیر طبیعی، و قند خون بالا، دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر، و حتی بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر بوده است. به گفته این پژوهشگر، عوارض متابولیک در در میان کهنه‌سربازان بسیار بالا بوده است و در حدود 25 درصد این افراد به آن مبتلا بوده‌اند و در میان افراد مبتلا به PTSD بالاتر می‌رود به حدود 40 درصد می‌رسد.


به گفته این پژوهشگر،PTSD ارتباط مستقیم با عوارض متابولیک دارد و به کاهش ضخامت مناطق خاصی در مغز که مسئول تنظیم هیجان و حافظه است، منجر می‌شود.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: استرس جنگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته