دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1394 - 13:56
در جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران غرب؛

معاون مطبوعاتی ارشاد: راه مبنایی مبارزه با فساد شفافیت است/ از خاطره‌گویی رویگری تا پرده‌برداری از یک بازی رایانه‌ای

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه مبنایی مبارزه با فساد را شفافیت دانست و گفت: «در سایه شفافیت پاسخگویی به وجود می‌آید. به عبارت دیگر مبارزه با فساد بگم بگم نیست، افشای خیابانی نیست، مقدمات باید جوری طراحی شود که فساد ممکن نباشد این قانون به لحاظ رویکردی قانونی انقلابی است.
کد خبر : 66686

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسین انتظامی در جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور اعضای انجمن ورزشی«برای تونیک» ،هیات رییسه و جمعی از استادان و دانشجویان و کارکنان واحد در سالن آمفی تئاتر شهید موسوی دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران غرب برگزار شد، با تبریک روز22 بهمن ماه ، آغازسخنان خودرا با بحث برجام شروع کرد و گفت: «یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید، اجرایی شدن برجام است این اتفاق را تقریباً تمام مردم از نزدیک احساس کرده اند که یکی از وعده های محوری دکتر روحانی بود که عملی شد و بعد از این باید مراقبت کنیم تا به درستی اجرا شود.»


وی درباره قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، افزود: «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و به دولت ابلاغ شد و از آنجایی که رییس وقت دولت اعتقاد داشت بعضی از قوانین به صلاح مردم نیست این قانون را اجرایی نکرد. مطابق این قانون آن چیزی که برای مردم حقی را ایجاد می کند همه دستگاه‌های حکومتی و حتی بخش خصوصی که خدمت عمومی در آن حوزه را می دهند موظف اند که اولًا اطلاعاتشان را منتشر کنند ثانیاً در صورت مراجعه و تقاضای دسترسی هر یک از شهروندان آن را در اختیارشان قرار دهند.»


انتظامی عنوان کرد: «ما در سطح کشور قوانین متعددی داریم که دستگاه‌های مختلف کارشان را بر اساس آنها تنظیم می کنند اما این قانون، نظام را دولت را ،حاکمیت را، نسبت به مردم پاسخگو می کند اما قوانین دیگر ضرورتاً اینگونه نیستند، این قانون اکنون در 60 کشور به تصویب رسیده و اجرایی شده است و همه در اجرای این قانون مسئول هستیم و باید حس مطالبه گری در جامعه را گسترش دهیم و باید با خود این قانون آَشنا شویم. این قانون، تنها قانونی است که رییس جمهور باید سالی یکبار از میزان پیشرفت اجرایی شدن آن به مجلس گزارش دهد.»


وی افزود: «خوشبختانه زمان استقرار روحانی کارهای عقب مانده از جمله تدوین و تصویب این آیین نامه و دستور رییس جمهور برای تشکیل کمیسیون ویژه ی این قانون انجام شد و همزمان به دستگاه های دولتی گفته شده که مقدمات آزاد سازی اطلاعات را طراحی کنند. اجرایی شدن این قانون منهای موانع فرهنگی- اجتماعی با چالش هایی مواجه بود که برایتان مثالی میزنم. این قانون در سال 1997 در جریان مبارزات انتخاباتی انگلستان از سوی تونی بلر مطرح شد. حزب کارگر پیروزی را بدست آورد و توانست در سال 2000 به تصویب برساند و تا سال 2007 اجرایی شدن آن به طول کشید در حالیکه دولت مستقر هم به این قانون اعتقاد داشت هم زیرساختار های اطلاعاتی لازم را داشت. اما مهم این است که با توجه به اینکه پیش برنده موضوعات اساسی در جامعه سه چیز است: نهادهای مدنی، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، این مفهوم باید توسعه یابد.»


انتظامی: ما در سطح کشور قوانین متعددی داریم که دستگاه‌های مختلف کارشان را بر اساس آنها تنظیم می کنند اما این قانون، نظام را دولت را ،حاکمیت را، نسبت به مردم پاسخگو می کند اما قوانین دیگر ضرورتاً اینگونه نیستند، این قانون اکنون در 60 کشور به تصویب رسیده و اجرایی شده است و همه در اجرای این قانون مسئول هستیم و باید حس مطالبه گری در جامعه را گسترش دهیم و باید با خود این قانون آَشنا شویم. این قانون، تنها قانونی است که رییس جمهور باید سالی یکبار از میزان پیشرفت اجرایی شدن آن به مجلس گزارش دهد

انتظامی گفت: «مردم باید به حق خودشان آگاه باشند. بیشتر مردم نمی دانند چنین قانونی وجود دارد و دیگر لازم نیست از رانت‌های اطلاعاتی استفاده کنند و بدین ترتیب زمینه سازی فساد از بین می‌رود. مثالی دیگر بزنم. دایم گفته می‌شد لیست تمام بدهکاران بانکی در جیب من است و هر آن، اسامی را فاش خواهم کرد در صورتی که طبق این قانون کسانی که از یک عددی بیشتر امتیازات مطالبه می‌کنند، نامشان منتشر می‌شود تا در مقابل امتیاز دریافتی پاسخگو باشند و اوج اجرایی شدن این قانون زمانی است که در صورت تقاضا، مدیر مربوطه به جایی مراجعه کند که شما نیز می‌توانستید مراجعه کنید.»


وی بیان کرد: «همانگونه که استحضار دارید براساس قانون برنامه پنجم که امسال، سال آخر آن است دولت مکلف شده بود سمت دولت الکترونیک برود. هر چقدر فرآیند به سمت دولت الکترونیک پیش برود تکریم واقعی ارباب رجوع اتفاق می‌افتد و کمک می‌کند اطلاعات راحت‌تر مورد استفاده قرار بگیرد و در آخر اینکه اجرایی شدن این قانون به خود ما برمی‌گردد و با افزایش روحیه مطالبه طلبی میتوان به این مهم دست یافت.»


داداندیش: الگوی رای دهی در ایران احساسی است تا عقلایی


رئیس واحد تهران غرب نیز در این مراسم با بیان اینکه22 بهمن نقطه عطفی درمجاهدتهای 100 ساله تاریخ بزرگ ایران علیه ظلم و استبداداست، گفت: «در سالهای گذشته اتفاقات خوبی در کشور ما افتاد و همان‌طور که در جریان هستید روزهای اخیر توافق ژنوو یا همان برجام محقق شد که در اینجا لازم میدانم این اتفاق را به ملت شریف ایران و همچنین به دولت تدبیر و امید تبریک بگویم. با این توافق 7 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که علیه ایران بود لغو شد. همینطور 12 قطعنامه شورای حکام که علیه جمهوری اسلامی اعلام شده بود رفع شد. و اتهام «پی. ام .دی» که یک اتهام بی اساس در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده نظامی از این برنامه بود و در سال 2009 علیه ایران طرح شده بود خوشبختانه بی اثر شد و در پی اینها تمام تحریم های ظالمانه که تمام این سالها علیه ایران بود لغو شد.»



دکتر پروین داداندیش افزود: «اتفاق خوب دیگری که افتاد فضای آزاد تعاملات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی بین ایران و تمام کشورهای جهان است که دستاورد بسیار خوب و مبارکی بوده و لازم میدانم به شما و همه مردم ایران و تمام دست اندرکاران این برنامه که اخیراً از رئیس جمهور نشان گرفته‌اند، تبریک بگویم.»


وی درباره انتخابات کشور عنوان کرد: «من فقط یک تاکید دارم نه به عنوان رئیس واحد بلکه به عنوان یک کارشناس در امور سیاسی که در انتخابات پیش رو با شور شرکت کنید. بنده به عنوان مدرس علوم سیاسی در مورد الگوی رای دهنده‌های ایرانی یک بررسی کرده ام و این بررسی‌ها نشان میدهد که توجه مردم ایران به انتخابات ریاست جمهوری ییشتر از مجلس است و دیگر اینکه الگوی رای دهی در ایران احساسی هست تا عقلایی .. معمولا ًرای دهندگان مجلس تا دقیقه 90 نمی دانند به چه کسی میخواهند رای دهند و زمانی که وارد حوزه می شوند اسامی را می بینند و هر اسمی که برای آنها آشنا باشد به آن رای میدهند. این گونه رای دادن به نفع حقوق شهروندی نخواهد بود .»


وی گفت:‌ «در این دوران خاص ما نیاز به یک مجلس متخصص و آگاه و مستقل داریم و این محقق نخواهد شد مگر با انتخابی آگاهانه و رعایت چند نکته که قبل از رای دادن، افرادی که موردنظر هستندرا انتخاب کنیم، با کمک و مشورت حتما به 30 نفر رای بدهیم، حتماً با یک لیست وارد حوزه شویم تا اسمی را فراموش نکنیم، اگر این موارد رعایت شود به نظر من ما میتوانیم امسال مجلس اگاهی داشته باشیم.»


از خاطره‌گویی رضا رویگری تا پرده برداری از بازی تولیدی دانشکده برق


پس از آن، رضارویگری هنرمند به بیان مطالبی درباره حرفه بازیگری و خاطره خواندن آهنگ انقلابی معروف خود پرداخت.


این مراسم با پرده برداری ازبازی کامپیوتری تهیه و تنظیم شده از سوی مرکز گیم و انیمیشین دانشکده برق، کامپیوتر و محیطزیست واحد ، هنرنمایی گروه موسیقی واحد، تجلیل و قدردانی ازافراد همکار در امور فرهنگی و بسیج واحد، افراد حائز رتبه درمسابقات تنیس روی میز ،گروه تهیه کننده بازی کامپیوتری، و سخنرانی مویدی رییس انجمن ورزشی«برای تونیک» و انجام حرکات موزون و معنادار از سوی این افراد پایان یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته