۳۰/ فروردين /۱۴۰۴
مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم مطرح کرد؛

الزام استانداری‌های کشور برای ارائه ماموریت به دانشگاه‌ها/ وزارت علوم؛ وزارت کشور و کار را پای کار آورد

سیف گفت: از طریق وزارت کشور به همه استانداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم که باید با دانشگاه‌های استان هماهنگ شوند و موضوعات محوری استان را به‌عنوان ماموریت به دانشگاه‌ها بدهند؛ همچنین در راستای بهبود اشتغال فارغ‌التحصیلان، ۱۱ پیشنهاد اجرایی به وزارت کار تحویل داده‌ایم.
محمد سعید سیف

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در رابطه با اقدامات وزارت علوم در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها و اشتغال‌ دانش‌آموختگان خاطرنشان کرد: در موضوع ارتباط با صنعت روش‌های مختلفی را مدنظر قرار داده‌ایم یعنی با توجه به دانشگاه‌ها، فعالیت‌ها و حوزه‌های مختلف، اقدامات متفاوتی صورت گرفته است به‌طور مثال برخی دانشگاه‌ها قراردادهای خوبی با سازمان‌های مختلف دارند، برخی پژوهش‌های راهبردی انجام می‌دهند، بعضی دانشگاه‌ها روی پایان‌نامه‌ها متمرکز شده‌اند و پایان‌نامه‌های تقاضامحور ارائه می‌دهند، بعضا برروی مراکز هدایت شغلی و مهارت‌افزایی دانشجویان تمرکز دارند که عملاً همه این‌ها به درک بهتر دانشجویان از ارتباط با صنعت کمک می‌کند تا موثرتر واقع شوند. در سال جاری این موارد را تشدید کرده‌ایم و قصد داریم پایان‌نامه‌هایی که در بهبود وضعیت صنعت اثربخش بوده‌اند را به جامعه معرفی کنیم.


وی ادامه داد: موضوع اساسی دیگر مقوله ماموریت‌گرایی است، یعنی هر دانشگاه باید بتواند روی یک یا چند موضوع اصلی متمرکز شود، نیازهای استان یا کشور را شناسایی کند لذا با همکاری استانداری‌ها و وزارتخانه‌ها به یک یا چند دانشگاه ماموریتی را اختصاص دهیم که سعی کنند همه فعالیت‌هایشان را در آن راستا پیش ببرند.


مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا برای ماموریت‌گرایی آئین‌نامه‌ای ابلاغ شده است؟ گفت: بله از طریق وزارت کشور به همه استانداری‌ها ابلاغ شده که باید با دانشگاه‌های استان هماهنگ شوند و موضوعات محوری استان را به‌عنوان ماموریت به دانشگاه‌ها بدهند. دانشگاه‌ها نیز با بهره‌گیری از توان آزمایشگاهی، اساتید و دانشجویان به رفع موضوعات و مشکلات استان کمک کرده، بستر درآمدزایی را فراهم کنند و به کسب‌وکار مردم رونق بخشند. عملاً این کار در برخی از استان‌ها انجام شده و اتفاقات چشمگیری را رقم زده است؛ به‌طور مثال در شرق کشور زعفران، در جنوب خرما، در کاشان گلاب و ... که به‌عنوان مزیت‌های یک استان‌ در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند به بهبود کسب‌وکار کمک کنند و با راهنمایی استانداری‌ها این هم‌افزایی محقق می‌شود تا کسب‌وکار مردم رونق پیدا کند.


سیف در پاسخ به اینکه سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) چه میزان در اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان موثر است؟ اظهار کرد: در این سامانه اطلاعات ردوبدل و فرصت‌ها مشخص می‌شود لذا نیازهای پژوهشی جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد که این امر در اشتغال‌زایی بسیار اثرگذار خواهد بود اما در این مسیر طبیعتاً مسائل دیگری همچون سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌ها دخیل هستند که باید برای امور پژوهشی ارزش قائل شوند، موضوعات را دسته‌بندی کنند، پیگیر مسائل باشند و بودجه بیشتری را به امر پژوهش اختصاص دهند. از طرفی دانشگاه‌ها نیز همان‌طور که به مقالات اهمیت می‌دهند باید به همان نسبت به نیازهای کشور، اثربخشی در اجتماع و رفع مشکلات جامعه نیز توجه کنند تا کار با کیفیت بهتری انجام شود و وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم بهبود پیدا کند.


وی ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم در نظام آموزش عالی کشور، عدم توازن در تأمین نیروی انسانی، تناسب آموخته‌ها با نیازهای کشور و عدم اشتغال مناسب دانش‌آموختگان دانشگاهی است لذا برنامه‌هایی را در راستای افزایش اشتغال‌زایی دانشجویان در دستور کار قرار داده‌ایم و وزارت علوم در راستای بهبود اشتغال فارغ‌التحصیلان، ۱۱ پیشنهاد اجرایی به‌همراه ریزمحورهای آن آماده کرده و به وزارت کار تحویل داده است تا در صورت لزوم این محورها در شورای عالی اشتغال مطرح و در دستور کار قرار گیرد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

انتهای پیام/۱۰۴/

ارسال نظر