دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم مطرح کرد؛

الزام استانداری‌های کشور برای ارائه ماموریت به دانشگاه‌ها/ وزارت علوم؛ وزارت کشور و کار را پای کار آورد

سیف گفت: از طریق وزارت کشور به همه استانداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم که باید با دانشگاه‌های استان هماهنگ شوند و موضوعات محوری استان را به‌عنوان ماموریت به دانشگاه‌ها بدهند؛ همچنین در راستای بهبود اشتغال فارغ‌التحصیلان، ۱۱ پیشنهاد اجرایی به وزارت کار تحویل داده‌ایم.
کد خبر : 666452
محمد سعید سیف

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در رابطه با اقدامات وزارت علوم در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها و اشتغال‌ دانش‌آموختگان خاطرنشان کرد: در موضوع ارتباط با صنعت روش‌های مختلفی را مدنظر قرار داده‌ایم یعنی با توجه به دانشگاه‌ها، فعالیت‌ها و حوزه‌های مختلف، اقدامات متفاوتی صورت گرفته است به‌طور مثال برخی دانشگاه‌ها قراردادهای خوبی با سازمان‌های مختلف دارند، برخی پژوهش‌های راهبردی انجام می‌دهند، بعضی دانشگاه‌ها روی پایان‌نامه‌ها متمرکز شده‌اند و پایان‌نامه‌های تقاضامحور ارائه می‌دهند، بعضا برروی مراکز هدایت شغلی و مهارت‌افزایی دانشجویان تمرکز دارند که عملاً همه این‌ها به درک بهتر دانشجویان از ارتباط با صنعت کمک می‌کند تا موثرتر واقع شوند. در سال جاری این موارد را تشدید کرده‌ایم و قصد داریم پایان‌نامه‌هایی که در بهبود وضعیت صنعت اثربخش بوده‌اند را به جامعه معرفی کنیم.


وی ادامه داد: موضوع اساسی دیگر مقوله ماموریت‌گرایی است، یعنی هر دانشگاه باید بتواند روی یک یا چند موضوع اصلی متمرکز شود، نیازهای استان یا کشور را شناسایی کند لذا با همکاری استانداری‌ها و وزارتخانه‌ها به یک یا چند دانشگاه ماموریتی را اختصاص دهیم که سعی کنند همه فعالیت‌هایشان را در آن راستا پیش ببرند.


مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا برای ماموریت‌گرایی آئین‌نامه‌ای ابلاغ شده است؟ گفت: بله از طریق وزارت کشور به همه استانداری‌ها ابلاغ شده که باید با دانشگاه‌های استان هماهنگ شوند و موضوعات محوری استان را به‌عنوان ماموریت به دانشگاه‌ها بدهند. دانشگاه‌ها نیز با بهره‌گیری از توان آزمایشگاهی، اساتید و دانشجویان به رفع موضوعات و مشکلات استان کمک کرده، بستر درآمدزایی را فراهم کنند و به کسب‌وکار مردم رونق بخشند. عملاً این کار در برخی از استان‌ها انجام شده و اتفاقات چشمگیری را رقم زده است؛ به‌طور مثال در شرق کشور زعفران، در جنوب خرما، در کاشان گلاب و ... که به‌عنوان مزیت‌های یک استان‌ در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند به بهبود کسب‌وکار کمک کنند و با راهنمایی استانداری‌ها این هم‌افزایی محقق می‌شود تا کسب‌وکار مردم رونق پیدا کند.


سیف در پاسخ به اینکه سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) چه میزان در اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان موثر است؟ اظهار کرد: در این سامانه اطلاعات ردوبدل و فرصت‌ها مشخص می‌شود لذا نیازهای پژوهشی جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد که این امر در اشتغال‌زایی بسیار اثرگذار خواهد بود اما در این مسیر طبیعتاً مسائل دیگری همچون سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌ها دخیل هستند که باید برای امور پژوهشی ارزش قائل شوند، موضوعات را دسته‌بندی کنند، پیگیر مسائل باشند و بودجه بیشتری را به امر پژوهش اختصاص دهند. از طرفی دانشگاه‌ها نیز همان‌طور که به مقالات اهمیت می‌دهند باید به همان نسبت به نیازهای کشور، اثربخشی در اجتماع و رفع مشکلات جامعه نیز توجه کنند تا کار با کیفیت بهتری انجام شود و وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم بهبود پیدا کند.


وی ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم در نظام آموزش عالی کشور، عدم توازن در تأمین نیروی انسانی، تناسب آموخته‌ها با نیازهای کشور و عدم اشتغال مناسب دانش‌آموختگان دانشگاهی است لذا برنامه‌هایی را در راستای افزایش اشتغال‌زایی دانشجویان در دستور کار قرار داده‌ایم و وزارت علوم در راستای بهبود اشتغال فارغ‌التحصیلان، ۱۱ پیشنهاد اجرایی به‌همراه ریزمحورهای آن آماده کرده و به وزارت کار تحویل داده است تا در صورت لزوم این محورها در شورای عالی اشتغال مطرح و در دستور کار قرار گیرد.


انتهای پیام/۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب