دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1394 - 13:56
در حاشیه جلسه هیئت دولت

صالحی خبر داد: اعلام آمادگی کره جنوبی و ژاپن برای احداث نیروگاه اتمی در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از اعلام آمادگی بسیاری کشورها از جمله کره جنوبی و ژاپن برای احداث نیروگاه اتمی در ایران خبر داد.
کد خبر : 66564

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی‌اکبر صالحی صبح امروز ـ چهارشنبه 21 بهمن ـ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره قراردادهای جدید احداث نیروگاه اتمی در کشور افزود: قراردادی با روس‌ها برای احداث دو نیروگاه منعقد شده که امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود. همچنین با چینی‌ها برای احداث دو نیروگاه کوچک در سواحل مکران مذاکرات صورت گرفته که هنوز نهایی نشده است.


صالحی همچنین درباره قرارداد با شرکت‌های چینی اظهار داشت: در حال گفت‌وگو با شرکت‌های چینی هستیم چراکه قراردادهای بسیار پیچیده و مفصلی هستند و چند ماه طول می‌کشد اما کار انجام می‌شود. به گفته صالحی، چارچوب این قراردادها تعریف شده و مفاد آن تأیید می‌شود.


وی با بیان اینکه «برای انعقاد قرارداد تجاری، مسائل مالی و میزان مشارکت کشور در طراحی و ساخت تجهیزات قابل توجه است»، ادامه داد: وقتی نیروگاه می‌خریم مشارکت عمده‌ای در آن نیروگاه داریم.


رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: کشورهای زیادی از جمله کره جنوبی و ژاپن برای احداث نیروگاه اعلام آمادگی کردند و اقدامات مناسب و خوبی در این زمینه انجام شده است اما چون به نتیجه نهایی نرسیده، نمی‌توانیم اعلام کنیم.


بازطراحی رآکتور اراک با کارشناسان ایرانی در حال انجام است


معاون رئیس‌جمهوری همچنین درباره بازطراحی رآکتور اراک گفت: بازطراحی راکتور اراک در حال انجام است. بازطراحی مفهومی را به کارشناسان چینی ارائه کردیم و آنها هم نظرات خود را دادند و در دو هفته قبل که در ایران بودند با کارشناسان ما بحث مفصلی داشتند. بنابراین وقفه‌ای در بازطراحی اراک ایجاد نشده و حدود یک سال است که درباره آن کار می‌کنیم.


صالحی درباره طرف قرارداد ایران در بازطراحی اراک نیز اظهار کرد: متولی پروژه ایران است. راکتور قبلی اراک را هم ایرانی‌ها و کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشورمان طراحی کردند و این بار هم همین کار را می‌کنند؛ اما می‌خواهیم طراحی که انجام می‌دهیم از طرف کشورهایی که در این زمینه‌ها تجربه دارند استاندارد لازم را داشته باشند. شرکت‌هایی که وجود دارند این کار را برعهده می‌گیرند.


صالحی در پاسخ به سؤالی درباره تبدیل فردو به مرکز تحقیقات پیشرفته اظهار کرد: هنوز یکسری از اقدامات لازم باید انجام شود که این امر مدتی طول می‌کشد، تجهیزات این مرکز برداشته شده و اقدامات دیگری هم باید انجام شود. بخشی از فردو را جمع‌آوری کردیم و بحث بر سر این است که تبدیل به یک پژوهشگاه مهم با تجهیزات پیشرفته شود؛ ولی در حال بررسی کیفیت و نوعیت تجهیزات و حدود و ثغور آن هستیم.


صالحی افزود: در بخش دیگری از فردو حدود یک هزار و 44 ماشین داریم که این ماشین‌ها سرپا هستند، تعدادی از آنها در خلأ می‌چرخند و تعداد دیگری هم تحت خلأ هستند اما نمی‌چرخند. در مورد تعدادی از سانتریفیوژها که می‌چرخند با روس‌ها صحبت می‌کنیم تا طراحی این ماشین‌ها را تغییر دهیم و این ماشین‌ها بتوانند به جای اورانیوم، ایزوتوپ‌های پایدار را جداسازی کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته