دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1401 - 10:12
رئیس راه‌آهن افغانستان در دیدار مدیرعامل راه‌آهن ایران خواستار شد؛

گسترش همکاری‌های حمل و نقل ریلی بین دو کشور ایران و افغانستان

رئیس راه‌آهن افغانستان در دیدار مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش همکاری‌های حمل و نقل ریلی بین دو کشور شد.
کد خبر : 664288
راه آهن

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، رئیس راه‌آهن افغانستان در دیدار مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش همکاری‌های حمل و نقل ریلی بین دو کشور شد.


این دیدار برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آماده‌سازی این مسیر برای تردد قطار انجام شد.


سیدمیعاد صالحی در این دیدار اظهار کرد: بر مبنای سیاست‌های دولت سیزدهم و دیپلماسی حمل و نقل که در این دولت اتفاق افتاده است، در چند ماه اخیر، تفاهم‌های بسیار خوبی با کشورهای همسایه انجام شده است.


مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از همکاری با کشور افغانستان استقبال می‌کنیم؛ افزود: اگر کشور افغانستان آماده همکاری بلندمدت و تفاهم عملی با کشورمان باشد، ما نیز آمادگی خود را برای این کار اعلام می‌کنیم.


وی همچنین بر وجود عزم و اراده برای راه‌اندازی خط آهن خواف-هرات، برداشتن گام‌های عملیاتی، مشخص کردن الزامات و نحوه بهره‌برداری از این مسیر، نحوه تأمین مالی توسط شرکت‌های ایرانی و بازگشت سرمایه و بهره‌برداری از معادن و نیز تضمین امنیت سیر در این مسیر از سوی کشور افعانستان تأکید کرد.


صالحی خاطرنشان کرد: کشور ایران و افغانستان مزیت‌های بسیار زیادی دارند؛ اما از این مزیت‌ها به‌درستی استفاده نشده و از عقب‌ماندگی کشور های ما، دشمنان خوشحال می‌شوند.


رئیس راه‌آهن افغانستان هم با ابراز تسلیت و همدردی بابت سانحه اخیر قطار مسافری مشهد- یزد عنوان کرد: حکومت افغانستان از ارتباط با کشور ایران استقبال می‌کند.


وی خواستار همکاری مسئولان مجموعه وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی و تکمیل هرچه سریع‌تر قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آغاز دوباره برنامه‌های آموزشی و فنی برای پرسنل راه‌آهن افغانستان شد.


به گزارش آنا، احداث قطعه سوم خط آهن خواف-هرات از ایستگاه مرزی شمتیغ تا روزنک به طول ۷۲ کیلومتر، برعهده کشور ایران بود که پس از افتتاح این خط، در جریان تحولات سیاسی در کشور افغانستان، بخش زیادی از ساختمان و علائم و تجهیزات این مسیر تخریب شده است.


انتهای پیام/۴۱۰۳/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب