دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1401 - 09:40
با حضور در جلسه علنی مجلس مطرح کرد؛

فاطمی‌امین: برنامه ۲ ساله برای رفع مشکل خودرو داریم

وزیر صمت گفت: یک برنامه دو ساله برای اصلاح مشکل خودرو داریم.  امسال عرضه خودرو ۳۵ درصد افزایش داشته است.
کد خبر : 664273
فاطمی امین

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۴ خرداد) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال محمد وحیدی مبنی درباره ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم حمایت از صاحبان صنایع و معادن، اظهار کرد: ما در بخش صنعت، معدن و تجارت مشکلات و مسائل عدیده‌ای مانند عدم ثبات قوانین و مقررات، تورم بالا، سهم بالای قاچاق و وابستگی قیمت‌ها به نرخ ارز را شاهد هستیم که سال‌هاست این مسائل روی هم انباشته شده است.


وی افزود: در دولت قبل، فقط وزارت صمت ۵ سرپرست و وزیر تغییر داد و همین عدم ثبات در مدیریت باعث شده مشکلات این وزارتخانه پابرجا بماند.


وزیر صمت تصریح کرد: ما در ۴۰، ۵۰ سال گذشته همواره تورم داشته‌ایم، تورم یک مشکل ساختاری است و نمی‌توان با یک سری کارهای جزئی این مشکل را حل و فصل کرد.


فاطمی‌امین با بیان اینکه در حال حاضر شاهدیم که قیمت دلار افزایش می‌یابد و تورم هم بالا می‌رود، گفت: علت این مسئله آن است که بسیاری از مواد اولیه و کالاهایی که وارد می‌شود، به قیمت دلار وابسته است و همین مسئله منجر به بالا رفتن قیمت تولیدات داخلی می‌شود.


وی ادامه داد: ما با دست خودمان و در قوانین‌مان قیمت‌های داخلی را به نوعی به دلار وابسته کرده‌ایم.


وزیر صمت اضافه کرد: برای مثال ۶۰ درصد قیمت یک بطری آب به مواد پتروشیمی آن برمی‌گردد، ما حتماً باید مشکل وابستگی به ارز و دلار را حل کنیم و تا زمانی که این مشکل حل نشود، مسئله تورم هم حل و فصل نمی‌شود.


فاطمی‌امین تصریح کرد: هر زمان قیمت ارز بالا می‌رود، تورم هم افزایش می‌یابد، درست است باید در بازار بازرسی و نظارت داشته باشیم، اما این کار به تنهایی کافی نیست و برای رفع مشکل تورم باید اقدامات ریشه‌ای انجام شود.


وی با تأکید بر اینکه هم شاهد گرانی و هم گرانفروشی هستیم و باید جلوی هر دو مسئله گرفته شود، گفت: اولین کار برای تنظیم بازار آن است که ابتدا در صنایع بالادستی قیمت‌ها را مدیریت کنیم تا زمانی که این محصولات به بازار می‌رسد، افزایش قیمت نداشته باشند.


وزیر صمت ادامه داد: برای مثال اگر قیمت فولاد و پتروشیمی در مبدأ کنترل شود، افزایش یک سری قیمت‌ها را در پی نخواهد داشت.


فاطمی‌امین تأکید کرد: بازار صنایع معدنی هزار «همت» است، ما در حوزه معدن اقدامات اساسی از جمله واگذاری معادن به مردم، فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن و بهبود فرآیند محاسبه و دریافت حقوق دولتی معادن را در دستورکار قرار دادیم.


وی اضافه کرد: با وجود این، دستورالعمل‌های متناقض زیادی در حوزه معادن وجود دارد که ما به تازگی تمامی این قوانین و مقررات را با یکدیگر هماهنگ و یک کاسه کردیم. به تازگی قیمت‌های جهانی به شدت افزایش یافته، اما می‌بینیم قیمت میلگرد و فولاد در کشور ما ثبات داشته که این مسئله به دلیل آن است که ما یک سری قوانین و مقررات وضع کردیم و به همین دلیل بازار فولاد مانند موم در دست خودمان است.


وزیر صمت یادآور شد: بازار لوازم خانگی نیز تا شهریور سال گذشته مدام افزایش قیمت داشته، اما از مهر به بعد از ثبات برخوردار شد و تورم وسایل خانگی نیز کمتر از نصف تورم کشور است.


فاطمی‌امین تأکید کرد: حمایت از صنعت، باید در بخش فروش، سرمایه در گردش و مواد اولیه باشد، هیچ واحد تولیدی به دلیل کمبود ورق و فلزات دچار مشکل نیست، اما در پتروشیمی یک سری مشکلات وجود دارد که باید حل و فصل و اصلاح شود.


وی با تأکید بر اینکه یکی از افتخارات ما در وزارت صمت داشتن برنامه و گزارش دادن است و ما گزارش عملکرد سه ماهه خود را آماده کرده و ارائه دادیم، گفت: ما پای هر قولی که دادیم، ایستادیم و اگر نتوانیم کاری را انجام دهیم، می‌گوییم که نمی‌توانیم؛ ما پاسخگو هستیم و در رأی اعتماد هم با عدد و رقم وعده دادیم و به دنبال تحقق وعده‌های خود هستیم.


وزیر صمت با اشاره به وضعیت بازار خودرو و مشکلات در این بازار نیز، گفت: خودرو مسئله امروز و دیروز نیست و ۴۰ سال است که ما با این چالش روبرو هستیم، ما یک برنامه دو ساله برای اصلاح مشکل خودرو داریم. امسال عرضه خودرو ۳۵ درصد افزایش داشته و میزان تولید روزانه خودرو در سایپا و ایران‌خودرو نیز افزایش یافته است.


فاطمی‌امین تصریح کرد: میزان خودروهای ناقص در سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار دستگاه بود، اما الآن به ۴۸ هزار دستگاه کاهش یافته است.


وی اضافه کرد: صنعت خودرو وضعیت مطلوبی ندارد، اما روند مطلوبی دارد، ما را به لحاظ وضع موجود ارزیابی نکنید، بلکه به لحاظ حرکت، جهت و سرعت اصلاح مشکلات ارزیابی کنید، دچار روزمرگی نشدیم و به اصلاح ساختاری توجه داریم، می‌توانستیم عوام‌فریبی کنیم، اما این کار را نکردیم و برنامه‌های جدی برای رفع مشکلات کشور داریم.


فتطمی‌امین اضافه کرد: مشکلات مردم ما را رنج می‌دهد. ما گرانی‌ها و بیکاری را لمس می‌کنیم، اما مردم بدانند که دولت مردمی شبانه‌روز به دنبال حل مشکلات کشور است، مجلس باید از دولت حمایت کند تا ما بتوانیم مسائل کشور را حل و فصل کنیم.


وزیر صمت به اقداماتی که در حوزه معدن انجام شده اشاره و تصریح کرد: به لحاظ اکتشاف در معدن خیلی عقب هستیم، اما در زمینه شناسایی ذخایر معدنی اقدامات خوبی انجام دادیم، اگر بخواهیم سهم معدن افزایش یابد و حتی از نفت پیشی بگیرد، باید ذخایر را شناسایی کنیم که در این راستا حرکت می‌کنیم، در حوزه صادرات نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم تا میزان صادرات افزایش یابد.


انتهای پیام/۴۱۶۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته