دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1401 - 12:15

هاشمی طبا: در اساسنامه خبره بازی‌های المپیک داریم نه خبره ورزشی!/ شروط هیئت‌ اجرایی ناقص است

رئیس اسبق کمیته ملی المپیک گفت: در متن اساسنامه هم خبره بازی‌های المپیک عنوان شده ولی به اشتباه می‌گویند خبره ورزشی که درست نیست.
کد خبر : 664104
هاشمی طبا

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، روز گذشته آیین نامه انتخاب کارشناسان خبره ورزشی برای انتخابات کمیته ملی المپیک توسط هیئت‌ اجرایی تدوین شد که دارای ابهامات و ایراداتی است. در یکی از بندهای این آیین‌نامه برای انتخاب کارشناس خبره سابقه حضور حداقل یک دوره در هیئـ‌ اجرایی کمیته ملی المپیک یا ریاست یکی از فدراسیون‌های المپیکی درج شده که همین موضوع انتقادهای زیادی وارد کرده و برخی معتقدند این شرط دست هیئـت‌ اجرایی را باز گذاشته تا کارشناس خبره را از طیف گسترده و شاید دلخواه انتخاب کند.


البته این موضوعات در شرایطی مطرح می‌شود که برخی اعضای هیئت‌اجرایی در حال حاضر بدون فدراسیون هستند؛ افرادی مثل مجید شایسته، مجید کیهانی و عبدی افتخاری سال ۹۶ به‌عنوان رئیس فدراسیون نامزد انتخابات کمیته ملی المپیک شدند و برای ورود به هیئت‌اجرایی رای گرفته‌اند؛ این افراد پس از مدتی به دلیل بازنشستگی یا اتمام دوره چهارساله از ریاست فدراسیون مربوطه خود کنار رفته‌اند اما در هیئـت‌اجرایی حضور داشتند؛ موضوعی که بارها مورد انتقاد اهالی ورزش قرار گرفته بود با این حال همین افراد به واسطه این بند می‌توانند در انتخابات آتی در ترکیب مجمع قرار بگیرند. در واقع این شرط برای انتخاب خبره ورزشی مبهم است و به نوعی انگار راه را برای افراد بدون فدراسیون باز می‌کند تا از طریق خبره ورزشی وارد کارزار انتخابات شوند.


البته تدوین آیین‌نامه برای مدیریت انتخابات کمیته ملی المپیک از گذشته بوده و همچنان هم ادامه دارد. در دوره قبل صالحی امیری به‌عنوان خبره ورزشی در انتخابات کمیته ملی المپیک ورود کرد و تنها سابقه ورزشی او، مدت زمان کوتاهی بود که در وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست حضور داشت اما در انتخابات کمیته ملی المپیک به‌عنوان خبره ورزشی ورود کرد و پس از آن هم به‌عنوان رئیس انتخاب شد. اما در این دوره سابقه حضور حداقل یک دوره در هیئـت‌ اجرایی کمیته ملی المپیک یا رئیس فدراسیون‌های المپیکی و همچنین مدیران ارشد ورزش که سابقه مدیریت دارند یا در بازی‌های المپیک و آسیایی به عنوان مدیر حضور داشته‌اند جزء شروط اصلی به حساب می‌آید.


بنابراین تدوین آیین‌نامه به نفع خودی‌ها از دیرباز بوده؛ درست زمانی که در دوره محمدعلی آبادی، برای تعیین کارشناسان خبره موانعی سد راه مصطفی هاشمی‌طبا قرار دادند تا او به انتخابات این کمیته ورود نکند. در آن زمان هاشمی طبا قصد داشت به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون ژیمناستیک وارد انتخابات کمیته ملی المپیک و به خاطر همین موضوع هم عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون ژیمناستیک شد، اما پس از مدتی بندی تصویب شد که افراد حداقل ۶ ماه باید در ترکیب هیئت‌رئیس فدراسیون‌های مربوطه حضور داشته باشند تا بتوانند در انتخابات کمیته ملی المپیک حضور پیدا کنند و به این ترتیب هاشمی‌طبا با این بند نتوانست به انتخابات کمیته ملی المپیک ورود کند. حالا هم همان رویه بازگشته است و به نظر می‌رسد آیین‌نامه تدوین شده به گونه‌ای است که راه برای خودی‌ها باز می‌کند و غیرخودی‌ها با تابلو ورود ممنوع روبه‌رو می‌شوند.


در اساسنامه خبره بازی‌های المپیک داریم نه خبره ورزشی!


مصطفی هاشمی طبا رئیس اسبق کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره تدوین آیین‌نامه خبرگان ورزشی گفت: اول از همه باید بگویم این عنوان را نباید خبره ورزشی بنامیم؛ بلکه در متن اساسنامه کمیته ملی المپیک هم از آن به‌عنوان خبره بازی‌های المپیک یاد کرده است، بنابراین اصطلاح خبره ورزشی کاملاً غلط است. خبره بازی‌های المپیک به این معنی است که اگر کسی ۱۰ مدال جهانی هم داشته باشد اما در المپیک حضور نداشته باشد نمی‌توان به او لقب خبره داد. در مورد تدوین آیین‌نامه خبرگان ورزشی که از سوی هیئت‌اجرایی تصویب شد، به نظرم شروط این آیین‌نامه ناقص است.


وی ادامه داد: در یک بند این آیین‌نامه آمده است فردی به‌عنوان خبره می‌تواند ورود کند که سابقه حضور حداقل یک دوره در هیئـت‌ اجرایی کمیته ملی المپیک یا رئیس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد.این غلط است چرا که افرادی هستند که در هیئت‌اجرایی نبودند اما معاون کاروان یا سرپرست کاروان در بازی‌های المپیک بودند و شرایط خبره بازی‌های المپیک را دارا هستند؛ ولو اینکه این افراد سابقه حضور در هیئت‌اجرایی را نداشته باشند.


رئیس اسبق کمیته ملی المپیک تأکید کرد: بنابراین مهم این است که افراد خبره بازی‌های المپیک باشند؛ در حقیقت این عنوان شامل کسانی می‌شود که سابقه حضور در المپیک را داشته باشند. ممکن است یک فرد سه دوره رئیس کاروان در بازی‌های المپیک باشد و حتی سواد هم نداشته باشد، اما قطعا این فرد قابلیت‌هایی داشته که به‌عنوان رئیس کاروان انتخاب شده‌ است.




بیشتر بخوانید؛


سعیدی: در آیین‌نامه خبرگان ورزشی شخص خاصی مطرح نیست/ اختلافی با وزارت ورزش نداریم


تصویب آیین‌نامه اولیه انتخاب خبرگان ورزشی برای انتخابات کمیته





از ابتدا هم نباید راه برای افراد سیاسی به‌عنوان خبره ورزشی باز می‌شد


هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که با شروط آیین‌نامه راه برای افراد سیاسی به انتخابات کمیته ملی المپیک بسته شده است، عنوان کرد: از قبل هم نباید راه برای افراد سیاسی باز می‌شد و این رویه اشتباه بود. من همان زمان هم به صراحت اعلام کردم، با این شرط و شروط جدید هم راه برای ورود سیاسیون بسته نشده این بدعت غلطی بود که از گذشته وجود داشت و نمی‌توان گفت این آیین‌نامه باعث شد راه برای افراد سیاسی بسته شود؛ بلکه آن چیزی که راه افراد سیاسی را می‌بندند عملکرد درست هیئت‌اجرایی است.


رئیس اسبق کمیته ملی المپیک عنوان کرد: یک موضوع خلاف است ولی به خاطر اینکه نظارتی روی آن نیست این رویه ادامه پیدا می‌کند. به اعتقاد من خبره بازی‌های المپیک افرادی مثل بهرام افشارزاده، نصرالله سجادی، دهخدا هستند که رئیس کاروان در بازی‌های المپیک بودند و در جلسات حضور پیدا کردند. عضو هیئت‌اجرایی روی بازی‌های المپیک اشراف ندارد و در جریان بازی‌ها نبوده است. در گذشته من با ۱۱ سال سابقه ریاست در کمیته ملی المپیک و عضویت در IOC و شرکت در ۷ المپیک، اجازه ورود به انتخابات کمیته را پیدا نکرده‌ام به خاطر شروطی که گذاشته‌اند، الان هم این مسائل وجود دارد و همیشه شاهد آن هستیم.


انتهای پیام/۴۰۵۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته