دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

زخم ارز ترجیحی بر پیکر مردم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افرادی ارز ترجیحی را به نام مردم گرفتند اما برای رفاه مردم استفاده نکردند و به مردم زخم زدند.
کد خبر : 663509
ارز4200

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا در خصوص دلایل لزوم حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: یک اصل در اقتصاد وجود دارد که جزو مسلمات این علم است، اینکه هرگاه نرخ های چندگانه و غیر واقعی به وسیله حمایت های دولتی اعم از یارانه و یا چیزی مثل ارز ترجیحی باشد قیمت ها را به صورت غیر واقعی بالا و یا پایین نگه می دارد،در عمل اثبات شده که رانت زا و فسادآوراست. در همه جای دنیا در هر دوره ای از تاریخ هر نظام اقتصادی به این سمت حرکت کرده است دچار حجمی از قاچاق،فساد و رانت شده است . ارز ترجیحی و تبعات استفاده از آن در اقتصاد اولین بار نیست که کشور با آن روبه‌رو شده است.


وی افزود: دولت آرد را با قیمت کیسه ای ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان که در واقع آرد یارانه ای بود و با ارز ترجیحی وارد شده بود می فروخت، اندکی بعد این آرد کیسه ای تا یک میلیون تومان در لب مرز پاکستان و ترکیه فروخته و قاچاق می شد. آردی که به مردم ما تعلق داشت به کشورهای دیگر با ارز دولتی قاچاق می شد. البته ناگفته نماند که در همین کشورهای مبدا قاچاق نیز به قیمت بالاتری به فروش می رفت.


نماینده مردم آستارا در مجلس در ادامه بیان کرد: یا در زمانی که ماکارونی ایرانی که با همین آرد کیسه ای ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان فروش می رفت تهیه و به یک سوم یا یک چهارم قیمت ماکارونی تولید شده در پاکستان فروخته می شد. یعنی منابعی که دولت و مجلس با زحمت زیاد برای رفاه مردم کشور فراهم می کردند در نتیجه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه خارج و در کشورهای همسایه مصرف می شد.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در خصوص دارو و روغن نباتی وضع به همین منوال بود. آماری داشتیم که ۲۰درصد از داروهایی که با ارز ترجیحی وارد کشور می شد از چرخه داروخانه ها خارج و به اقلیم کردستان عراق صادر و در آنجا استفاده می شد در حالی که در کشور خودمان در شرایط تحریم مردم بیشتر از هر کسی و هر جایی به این داروها نیاز داشتند.


مرحبا اظهار کرد: افرادی ارز ترجیحی را به نام مردم گرفتند اما برای رفاه مردم استفاده نکردند و به مردم زخم زدند. بسیاری این ارز را گرفته و از کشور خارج کردند، یا به نام واردات یک کالای اساسی دریافت کردند اما آن کالا را وارد نکرده و یا کالایی که مور نیاز نبود را وارد کردند. یا کالایی واسطه ای وارد کرده و با آن کالای اصلی تولید کرده و با ارز نیمایی به کشورهای دیگر صادر کردند. در این میان تنها کسانی که از این ارز بهره ای نبرد، مردم بودند.


وی افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعا تبعاتی داشت اما نباید همیشه مردم درد ناشی از جراحی ها و اصلاحات اقتصادی ما را تحمل کنند. باید دولت راهکاری در این خصوص ارائه می داد تا با این حجم از گرانی و تورم مواجه نمی شدیم.البته در ابتدا مجلس اجازه حذف یک جای این ارز را به دلیل همین تبعاتش به دولت نداد.


مرحبا در ادامه بیان کرد: در هر صورت باید این ارز از چرخه اقتصاد خارج می شد. در حال حاضر در خصوص نان اتفاق درستی در حال جریان است. اینکه دولت کارت خوان هایی را وارد کرده تا مردم برای خرید نان از آن استفاده کنند. اینکه با این کارت فقط می توان نان خرید و راه هر گونه سواستفاده نیز بسته می شود.


نماینده مردم آستارا در مجلس همچنین تاکید کرد: ما در مجلس بر این عقیده ایم که با یارانه نقدی نمی توانیم کار جبرانی از حذف ارز ترجیحی را سامان داد. اگر قرار است یارانه ای در اختیار مردم قرار گیرد باید به گونه ای باشد که بدون دغدغه از آن استفاده کنند.یعنی یک پرداخت منطقی که مردم با آن بدون زحمت خرید کنند و مجلس هر چیزی غیر از این باشد را نمی پذیرد.


وی همچنین در خصوص ارجحیت کالابرگ و یارانه بر یکدیگر نیز گفت: اولا اینکه با کلمه کالابرگ مخالف هستم و این لفظ را نمی پذیریم چون در شان مردم نیست. در دوره ای که جنگ بود سیستم کالابرگ یا همان کوپن اجرا شد تا مردم به راحتی در آن شرایط مایحتاج خود را فراهم کنند اما اکنون شرایط متفاوت است و برای کاهش بار روانی این کلمه باید واژه دیگری را جایگزین کنیم.


مرحبا با بیان اینکه به طور کلی در بالا هم اشاره کردم اینکه هر چیزی که خرید مردم را دچار دغدغه کند را نمی پذیریم، گفت: کارت حمایتی خرید یکی از راه هایی که برای مردم البته بدون محدود کردن خریدشان قابل اجرا و پسندیده است. یعنی به شرطی که عاملیت توزیع خاصی تعریف نشود و همه خرده فروشی ها توان ارائه خدمات از طریق این کارت حمایتی خرید را داشته باشند.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته