دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده مردم رفسنجان در مجلس در گفت‌وگو با آنا:

هدفمندسازی یارانه‌ها موجب ثبات و عدالت اقتصادی می شود

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: هدفمندسازی یارانه ها با هدف دستیابی به ثبات و عدالت اقتصادی انجام شد، تداوم ارز ترجیحی به معنای پولدارتر شدن درصد اندکی از جامعه و فقیرتر شدن بخش زیادی از جامعه بود.
کد خبر : 663162
ارز ترجیحی

به گزارش خبرنگار اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، اختصاص ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی در سال ۹۷ به منظور کمک به تأمین ارزان کالاهای موردنیاز مردم تصویب شد. هدف از اجرای این سیاست کمک به اقشار ضعیف و آسیب پذیر بود. اما در ادامه نقض غرض شد و اتفاقاً بر اثر فساد، رانت و تورمی که به وجود آمد، همین اقشار بیشترین آسیب را دیدند. از سوی دیگر، دولت نیز از عهده تأمین ارز ارزان برای اعطا به واردکنندگان که برخی از آنها فرصت طلب بودند و ثروت ملی را به تاراج می بردند، برنمی آمد. به خاطر سامان دادن به این شرایط دولت سیزدهم طرح حذف ارز ترجیحی را با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد. البته دو فوریتی بودن این طرح رأی نیاورد اما مورد بررسی قرار گرفت. تا اینکه نهایتاً به آنچه الان در حال اجراست، یعنی حذف ارز ترجیحی ۴ قلم کالای اساسی و اعطای یارانه به مصرف کنندگان انجامید. به عقیده بسیاری از کارشناسان انجام این کار شجاعتی را می طلبید که دولت سیزدهم از آن بهره مند بود.


حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا در خصوص حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: باید گفت که هر جا ارز چندنرخی داشته ایم، سوءاستفاده هم بسیار بالا بوده است. به همین دلیل ما چاره ای نداشتیم جز اینکه در زمینه قیمت ها و ارز به نرخ واحدی برسیم. حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن به ارز آزاد می تواند منافع زیادی برای کشور داشته باشد. با این کار می توانیم به مدیریت زنجیره مشکلاتی که در این زمینه داشتیم، بپردازیم.


وی ادامه داد: حالا که آزادسازی قیمت ها را داریم، در این گذر از ارز ترجیحی به ارز آزاد طبیعی است که با مقداری از استرس و اضطراب در جامعه روبه‌رو باشیم. به ویژه وقتی آزادسازی قیمت برخی کالاهای اساسی در میان است، نمی توان از این فشارها اجتناب کرد. واقعیت این است که افزایش قیمت کالاهای اساسی روی قیمت سایر اقلام هم تأثیر می گذارد که باید آن ها را مدیریت کرد.


جلالی افزود: ما با آزادسازی قیمت ها توانستیم شیب شکاف قیمتی که بین کشور ما و کشورهای همسایه وجود دارد را متعادل کنیم. ما همیشه برای کشورهای همسایه نوک قله ارزانی بوده ایم و برای خودمان به این دلیل که درآمدها پایین است، قیمت ها معقول به نظر می رسید، اما برای نسبت به کشورهای دیگر قیمت های پایینی داشتیم. به همین دلیل همه کالاها و اجناس به طرف کشورهای همسایه همچون کشورهای عربی، آسیای میانه، افغانستان، عراق و... سرازیر می شد.


وی گفت: ما چاره ای نداشتیم جز اینکه ارز ترجیحی را حذف کنیم. اگر این کار را نمی کردیم، در آینده ای نزدیک با کمبود و حتی فقدان کالاهای اساسی مواجه می شدیم. حتی این احتمال وجود داشت که با نوعی قحطی روبه‌رو شویم.


نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس خاطرنشان کرد: ما پیش بینی نمی کردیم که جنگ اوکراین و روسیه رخ دهد، اما خدا را شاکریم که برنامه یکسان سازی قیمت ارز را از یک سال پیش کلید زدیم و در نهایت امسال آن را به نتیجه نهایی رساندیم. در واقع وقتی آزادسازی قیمت ها و یکسان سازی نرخ ارز در کشور ما صورت گرفت که دنیا با کمبود کالاها و گرانی کالاهای اساسی مواجه شد. عبور از این برهه خیلی برایمان مهم بود. ما اگر این کار را نکرده بودیم، با جنگ اوکراین و روسیه که شبیه جنگ جهانی است، با مشکلات عدیده ای روبه رو می شدیم. با این کار توانستیم ذخیره کالاهای اساسی، قاچاق کالاها از کشورمان، سامان دادن به قیمت ها و در دسترس قرار دادن کالاهای اساسی برای مردم را مدیریت کنیم. در واقع حذف ارز ترجیحی اتفاق نیفتاده است، بلکه یارانه ها را هدفمندسازی کردیم.


وی ادامه داد: هدفمندسازی یارانه ها با هدف دستیابی به ثبات و عدالت اقتصادی انجام شد. در واقع تلاش شده است به عدالت و پایداری اقتصادی دست پیدا کنیم. تداوم ارز ترجیحی به معنای پولدارتر شدن درصد اندکی از جامعه و فقیرتر شدن بخش زیادی از جامعه بود. ارز ترجیحی از یک نقطه به بعد نیز افزایش تورم را به دنبال داشت که باز هم به نفع کسانی بود که دارایی داشتند و ثروتمند بودند زیرا از محل تورم نیز ارزش املاک و دارایی هایشان افزایش پیدا می کند. اما فشار این تورم به اقشار ضعیف وارد می شد.


به گفته جلالی، در شرایط فعلی که نفت گران شده است و تقریباً حدود ۸۰ درصد از پول فروش نفت به کشور باز می گردد، ذخیره ارزی خوبی داریم و به این لحاظ مشکلی نداریم، بنابراین، شرایط خوبی بود که این کار را انجام شود. لطف خداوند شامل حال دولت آقای رئیسی شد که این شجاعت را پیدا کرد تا به این اقدام بزرگ دست بزند. در واقع تمامی دولت ها می دانستند که مشکل کار کجاست، اما هیچکس حاضر نبود هزینه بدهد و این کار ضروری را انجام دهد.


وی افزود: آقای رئیسی که حاضر شد این هزینه را بپردازد، قابل تقدیر است. البته همکاری صدا و سیما برای روشنگری بسیار موثر بود و هنوز هم نیاز به اقناع سازی جامعه وجود دارد. کاری که دولت آقای رئیسی انجام داد، یک انقلاب اساسی بود و با همکاری مردم این طرح به خوبی پیش رفت. ما در واقع از یک بحران بسیار خطرزا نجات پیدا کردیم.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته