سردار هادیانفر: شورای عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی هووی هم شدهاند/ هر ساعت در جادهها ۲ فوتی و ۴۰ مجروح داریم
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا با حضور در نشست هماندیشی نمایندگان شورای عالی استانها با بیان اینکه ۹۴ درصد حملونقل کشور بهصورت زمینی انجام میشود گفت: از این رو بیشترین جابجایی بار و مسافر بهصورت زمینی انجام میشود و وضعیت ما در حوزه ناوگان حملونقل، مناسب نیست.
وی با بیان اینکه کشور ما کشور پهناوری با ۲۴۰ هزار کیلومتر راه ارتباطی است، گفت: ۴۵ هزار کیلومتر از این مقدار راه اصلی است.
سردارهادیانفر افزود: راههای روستایی بیش از ۱۲ درصد از کشتهشدگان رانندگی را به خود اختصاص میدهد.
رئیس پلیس راهور تأکید کرد: ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که از این بین پلیس راهور در ۷۰۳ شهر حضور ندارد. ما باید متناسب با توسعه شهرها رشد سازمانی داشته باشیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته در ۷۰۳ شهری که ما حضور نداریم همکاران پلیسراه حضور دارند و خدمترسانی میکنند.
هادیانفر ادامه داد: همچنین در کشور ۵۲ میلیون دارنده گواهینامه رانندگی و بالغ بر ۳۷ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که ۱۲ میلیون آن را موتورسیکلت تشکیل میدهد. در کشور ۳۵ درصد متوسط فرسودگی وسایل نقلیه داریم که در حوزه ناوگان عمومی این رقم به ۸۰ درصد میرسد.
رئیس پلیس راهور ادامه داد: شهرهای ما رفتهرفته در حال تبدیل شدن به پارکینگهای بزرگ هستند، چرا که ساختمانهایی بدون ظرفیت پارکینگ ساخته میشوند و رشد برخورداری از وسیله نقلیه زیاد است.
وی با اشاره به روند رشد مؤلفههای مؤثر بر ترافیک گفت: از سال ۷۹ تا ۱۴۰۰ نزدیک ۶۷۲ درصد افزایش وسایل نقلیه را داریم این در شرایطی است که واردات خودرو ممنوع است. اگر واردات آزاد شود کنترل ترافیک سختتر میشود.
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه کنترل ترافیک به مدیریت شهری هم مربوط میشود و بر اساس قانون هوشمندسازی مدیریت ترافیک برعهده شهرداریهاست اظهار داشت: تاکی باید بر روی عامل انسانی برای مدیریت ترافیک تکیه کنیم؟ بنابراین تمرکز ما مانند کشورهای توسعه یافته بهجای افزایش نیرو؛ هوشمندسازی کنترل ترافیک است.
رئیس پلیس راهور خاطر نشان کرد: در همه حوزههای حملونقل مانند چراغها، سنسورها، دوربینها و ... باید هوشمند شود و متکی بر عامل انسانی نشود و نقش شوراها در این مسئله مهم است چرا که میتوانند این را از شهرداریها مطالبه کنند.
وی با اشاره به اهمیت تسهیل در ترددها تصریح کرد: این مسئله را وظیفه ذاتی خود میدانیم و برای به نتیجه رسیدن تلاش میکنیم.
سردارهادیانفر گفت: استفاده از تاکسیهای اینترنتی گران است و استفاده از ناوگان حملونقل همگانی به سختی انجام میشود از این رو مردم ترجیح میدهند با وسیله نقلیه شخصی تردد کنند که این مسئله به افزایش حجم ترافیک منجر میشود؛ بنابراین ما به دنبال این هستم که حملونقل را به سمت استاندارهای جهانی ببریم.
رئیس پلیس راهور تأکید کرد: چیزی که باید بیشتر توجه شود بحث تصادفات است. تصادفات یک امر اجتنابناپذیر در تمام دنیاست؛ بنابراین باید هدف ما در تصادفات به حداقل رساندن میزان خسارتها باشد؛ اما این اتفاق در کشور ما اتفاق نمیافتد و ما در ۵ عنصر تأثیرگذار یعنی عامل راه، عامل خودرو، عامل انسانی، قوانین و مدیریت نتوانستهایم خسارتها را کاهش دهیم.
وی افزود: خسارتهای ناشی از تصادفات ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص میدهد و هیچ دولتی نتوانسته است این را کاهش دهد. این در حالی است که در بهترین شرایط رشد سالانه تولید ناخالص داخلی درصد است.
سردار هادیانفر ادامه داد: این در حالی است که ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کل کشور یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان به خسارت شخص ثالث پرداخت میشود. برای برخی از مجروحین ناشی از تصادفات ۳ دیه از سوی بیمه پرداخت میشود ولی باز هم سلامتی فرد را باز نمیگرداند.
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه به ازای هر ساعت ۲ نفر در جاده میمیرند و ۴۰ نفر مجروح میشوند، توضیح داد: اینها فقط خسارت مادی است. در حالی که خسارت معنوی هم بسیار زیاد است و این خسارت اصلاً محاسبه نمیشود. فردی که یک یا چند عزیز خود را از دست میدهد دچار خسارت معنوی شده است. ما برخلاف دنیا هیچ سازمانی برای اندازهگیری، کاهش یا درمان این مسئله وجود ندارد.
وی تأکید بر اینکه تصادفات بحث بسیار جدی و مورد تأکید مقام معظم رهبری است تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه کاهش ۳۰ درصدی پیشبینی شده است.
سردار هادیانفر گفت: ما در جادههای کشور نزدیک ۶ و نیم میلیارد تردد داریم. در دنیا متوسط تردد ۱۴ به ۱۰۰ نفر است اما در سال ۱۴۰۰ یک تبزدگی در سفر رخ داده است و با هر تعطیلی عده زیادی میخواهند به سفر بروند و از آنجایی که افزایش تردد و افزایش تصادفات رابطه مثبت دارد. تلفات جادهای در سال ۱۴۰۰ نیز افزایش داشته است.
رئیس پلیس راهور تصریح خاطرنشان کرد: هرچه ما در حوزه مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات پول خرج کنیم سرمایهگذاری کردهایم و سودش به ما بازمیگردد؛ بنابراین هزینه در کاهش تصادفات اتلاف سرمایه نیست بله علاوه بر نجات جآنهموطنان باعث کاهش هزینه ما در بلندمدت میشود.
وی با اشاره به بودجه پیشنهادی پلیس راهور به دولت گفت: اگر عدد پیشنهادی ما قبول شود ۵۰ درصد کاهش تصادف داریم. این یعنی از ۷ درصد تولید ناخالص کلی به ۳.۵ درصد کاهش مییابد که رقم بسیار بزرگتری از ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.
سردار هادیانفر اضافه کرد: بر اساس آمار ۵۱ درصد از ۱۷ هزار نفر کشته در جا میمیرند. ۶ درصد در حین انتقال فوت میکنند و ۴۳ درصد در مراکز درمانی جان خود را از دست میدهند. از این ۴۳ درصد نیز ۶۰ درصد به دلیل خونریزی داخلی و مغزی رخ فوت میکنند که اصلاً بیمارستان متوجه نمیشود و بعد از ترخیص فوت میکند.
وی افزود: سالانه ۷ هزار میلیارد تومان خرج درمان مجروحین تصادفات میشود که باید به آن ۷ درصد تولید ناخالص داخلی باید اضافه شود.
رئیس پلیس راهور اظهار داشت: پلیس مسئول کاهش تصادفات نیست. بلکه مسئول رسیدگی به تصادفات است اما تلاش ما کاهش تصادفات است و این حجم از تصادفات زیبنده ما نیست.
وی با بیان اینکه تعداد ۳۰ دستگاه در این حوزه مسئول هستند و ۸ دستگاه مانند وزارت کشور، وزارت راه، وزارت صمت، راهور، ناجا، صداوسیما و ... مسئول مستقیم هستند که باید در خصوص وظایف و مسئولیتهای خود پاسخگو باشند.
سردار هادیانفر با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد ترددها برای شهرهاست ولی ۳۰ درصد تصادفات درونشهری است توضیح داد: افزایش تصادفات زمانی رخ میدهد که یک راننده درونشهری بهیکباره تصمیم به مسافرت برونشهری میگیرد و چون به رانندگی درونشهری عادت دارد در جاده مرتکب خطا میشود و عمده رانندگان در ۳۰ کیلومتری اول خارج از شهر تصادف میکنند و ۵۱ درصد این تصادفات منجر به فوت میشود. این آمار ۱۱ ساله پلیسراه است.
رئیس پلیس راهور اظهار کرد: تصادفات هشتمین رتبه در مرگ مردم دارد و تنها در تابستان به تعداد کشتهای متروپل ما تصادف منجر به مرگ داریم و به ازای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ درصد مجروح وجود دارد.
وی کیفیت خودرو را عامل ۳۴ درصد دانست و توضیح داد: ما اگر به خودروسازیها هشدار میدهیم به خاطر این است که دیگر نمیتوانیم تحمل کنیم. ما قطعاً از صنعت حمایت میکنیم ولی این حمایت دلیل بر تولید خودروی بیکیفیت نیست. راهبرد چین تأمین منافع ملی است و محصولاتی با کیفیتهای متفاوت تولید میکند اما تولیدکننده ما ارزانترین. بیکیفیتترین جنس را میخرد؛ بنابراین نمیشود خودرویی ساخته شود که بعد از خروج از کارخانه خراب شود یا در زمان تصادف با خودرو با کیفیت خارجی تا وسط جمع شود در حالی که به خودرو خارجی تنها خط افتاده است.
رئیس پلیس راهور با تکرار این حرف که تصادفات اجتنابناپذیر هستند گفت: اما نباید تصادف منجر به فوت سرنشین خودرو شود.
وی با اشاره به طرح همیاران پلیس گفت: از زمانی که طرح همیاران پلیس اجرا شد ۱۸ درصد تخلفات کاهش یافت و بستن کمربند عمومی شد.
وی با بیان اینکه ما باید آن ۵۱ درصد کشته در ابتدای تصادف را کاهش دهیم تصریح کرد: باید بر اساس قانون از دستگاههای مسئول جواب بخواهیم. من در دیدار با رئیسجمهور هم گفتم شورای عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی هووی هم شدهاند. ما باید اینها را رها کنیم چرا که به یک شورای عالی ایمنی و حملونقل نیاز داریم که با حضور شخص رئیسجمهور تشکیل شود و رئیسجمهور محترم هم قبول کردند و اولین جلسه آن برگزار شد؛ بنابراین ماهی یک جلسه پیش معاون اول و هر سه ماه یکبار با حضور رئیسجمهور تشکیل میشود و رئیسجمهور فردی است که میتواند از دستگاهها گزارش بخواهد و به آنها تکلیف کند.
وی ادامه داد: زمانی که ما آن ۵۱ درصد را کاهش دادیم بعد باید به سراغ ۶ درصد کشته در حین انتقال به بیمارستان برویم و از اورژانس بخواهیم که برای این مسئله راهکار درستی ارائه دهد.
سردار هادیانفر اضافه کرد: در آخر همان ۴۳ درصدی که در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند را نجات دهیم و با آموزش کادر درمان و تجهیز بیمارستانها این درصد را کاهش دهیم. اینگونه است که میتوانیم جان مردم را نجات دهیم و این شدنی است.
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه مدیریت ترافیک بر اساس دیواره انسانی نمیشود توضیح داد: بلکه مدیریت ترافیک باید بهصورت یک سرمایهگذاری و بر اساس تکنولوژی روز دنیا و مبتنی بر سیستمها باشد.
وی با توضیح این نکته که در حال حاضر اکثر دوربینها در جادهها هستند تصریح کرد: از ۱۴۴۰ شهر در ۷ یا ۸ شهر دوربین ثبت تخلف داریم و آنهم زیاد نیست. برای مثال ما در ساری ۱دوربین تخلف داریم؛ بنابراین باید شهرها مجهز به سیستم هوشمند و فناوریهای نوین باشد.
سردار هادیانفر با بیان اینکه ما وظیفه داریم کشتههای تصادفات را کاهش دهیم اظهار کرد: ما ۵ هزار نقطه حادثهخیز داریم که ۲ هزار مورد برای شهرهاست که هر روز کشته میدهد. شوراها باید این نقطهها را از پلیس راهور بخواهند و اصلاح کنند. ماه هم با کمال میل جزئیات را به شما میدهیم.
وی ادامه داد: برای مثال ۸۲ درصد از مرگ موتورسوارها برای گیلان و مازندران است؛ بنابراین ما باید به دنبال کاهش تصادفات و کاهش مرگومیر بر اساس آن باشیم.
سردار هادیانفر با بیان اینکه همه اینها راهکار دارد و باید کارکنیم تصریح کرد: همه مسائل شهری مهم است؛ اما تصادفات بسیار مهم است و با مرگ و زندگی انسانها مرتبط است؛ بنابراین شوراها باید ابتدا به این موارد رسیدگی کند. زمانی که ما جان انسانها را نجات دهیم بعداً میتوانیم مشکلات دیگر را حل کنیم. از این رو شوراها بسیار تأثیرگذار هستند و میتوانند با پول یا بدون پول تصادفات را کاهش دهند.
وی با اشاره به فعالیت پلیس راهور گفت: نزدیک به ۵۱ درصد از تمام خدماتی که نیروی انتظامی ارائه دادهاند مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی است و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۸ میلیون خدمت به مردم ارائه شده است.
رئیس پلیس راهور اظهار کرد: ما تلاش کردیم در این مدت بسیاری از خدمات را به سمت الکترونیکی کردن بردهایم و صدور قبل جریمه و ... را الکترونیکی کردهایم.
وی با اشاره به اینکه نزدیک ۷ هزار میلیارد تومان جریمه رانندگی است بیان کرد: از این میان، بهصورت حدودی ۳۰ درصد شهرداری، ۳۰ وزارت راه، ۲۰ صندوق تأمین خسارت بیمه مرکزی، ۲۰ درصد حوزه زیرساختهای پلیس است.
سردار هادیانفر با بیان اینکه در این مدت دولت ۹ تا ۱۱ درصد پرداخت کرده است توضیح داد: ما از رئیسجمهور درخواست کردیم منابع را آزادسازی کند و سازمان مدیریت تمام این ماده ۲۳ را آزاد کند. رقمی بالغ بر ۱۰ درصد بیمه شخص ثالث برای کاهش تصادفات مصرف شد که دولت باید آزاد کند و در صورت آزاد کردن شهرداریها میتوانند زیرساختها را بهبود بخشد.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/