دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشتن جانشین هیتلر پس از «پنجاه سایه‌روشن گرِی»

جِیمی دورنان، بازیگری که با ایفای نقش در فیلم پرفروش «پنجاه سایه‌روشن گرِی» این روزها نامش بر سر زبان‌ها افتاده است، در درامی درباره جنگ جهانی دوم بازی می‌کند.
کد خبر : 6624

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، درام جنگی «انسان‌نما» (Anthropoid) با بازی جِیمی دورنان بازیگر ایرلندی «پنجاه سایه‌روشن گرِی» ماجرای واقعی قتل رینهارد هایدریش ملقب به «قصاب پراگ» را که در چندین فیلم دیگر، از جمله در «جلادها می‌میرند» سال 1943 فریتز لانگ با فیلم‌نامه برتولت برشت به آن اشاره شده است، تصویر می‌کند. عنوان فیلم در واقع اشاره به اسم رمز عملیات کشتن نایب‌الحکومه رژیم نازی در چکسلواکی است که در مکاتبات متفقین با نام «عملیات آنتروپوید» به آن اشاره می‌شد و به معنی گونه‌های جانوری مانند میمون، گوریل و شامپانزه است که شباهت‌هایی با انسان دارند.


به گزارش گاردین، جیمی دورنان در «انسان‌نما» نقش یک سرباز کشور چکسلواکی را ایفا می‌کند که مأموریت کشتن رینهارد هایدریش را به سرانجام رساند. هایدریش یک افسر بیرحم اس.اس. بود که در اوایل جنگ جهانی دوم او را به عنوان جانشین طبیعی هیتلر می‌شناختند و بعد از سرپرستی چندین عملیات کشتار در اردوگاه‌های مرگ ترفیع گرفت و در سال 1942 به مقام نایب‌الحکومه دولت آلمان در چکسلواکی رسید و از سوی مردم لقب «قصاب پراگ» را گرفت. بالاخره دو سرباز چترباز از چکسلواکی که از سوی نیروهای نظامی بریتانیا آموزش دیده بودند، در ماه مه 1942 به خودروی هایدریش حمله کردند و او را هدف قرار دادند. هایدریش بعد از چند روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ در چهارم ژوئیه 1942 از دنیا رفت و نازی‌ها چند هزار نفر از اهالی چکسلواکی به انتقام او قتل‌عام کردند.


هایدریش در چند فیلم مستند از جمله در «پیروزی اراده» لنی ریفنشتال تصویر شده و در فیلم‌های متعددی که تعدادی از آنها در سینما و تلویزیون در ایران نیز بارها پخش شده‌اند نیز بازیگران مختلف نقش او را بازی کرده‌اند؛ از جمله هانس هاینریش فون تواردوفسکی در «جلادها می‌میرند» فریتز لانگ، کنت برانا در فیلم تلویزیونی «توطئه» و جان کارادین در «مرد دیوانه هیتلر».


شان الیس فیلم‌ساز بریتانیایی که بیش از همه با «مترو مانیلا» شهرت دارد، «انسان‌نما» را کارگردانی می‌کند وفیلم‌نامه را شان الیس با همکاری آنتونی فرووین، دستیار سابق استنلی کوبریک که اکنون رمان‌نویس شده است، می‌نویسد. سیلیان مورفی، بازیگر «شوالیه تاریکی» و «28 روز بعد» دیگ بازیگر این فیلم است که در ماه ژوئیه (تیر 94) جلوی دوربین می‌رود.


جیمی دورنان متولد 1982 در بلفاست، از سال 2006 با فیلم «ماری آنتوانت» سوفیا کاپولا وارد حرفه بازیگری سینما و تلویزیون شده است و بعد از بازی در چند سریال تلویزیونی، امسال با ایفای نقش شخصیتی که نام او در عنوان‌بندی فیلم پرفروش «پنجاه سایه‌روشن گرِی» آمده، به شهرت رسیده است. او در «نهمین زندگی لویی دراکز» و «پروژه بدون عنوان جان ولز» نیز بازی کرده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته