دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت|

عنکبوت مقدس؛ ذبح هنر به پای منویات سیاسی

عنکبوت مقدس بار دیگر نشان داد که در جشنواره های بین المللی، گرایشات سیاسی پررنگ است.
کد خبر : 662021
عنکبوت مقدس

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ملیحه سالم ـ خبر مربوط به فیلم عنکبوت مقدس طی چند روز گذشته واکنش های زیادی به همراه داشته است. این فیلم از طرفی مورد تحسین برخی از بازیگران و به اصطلاح سلبریتی های داخلی قرار گرفته و از طرف دیگر خشم و نفرت تعداد زیادی از هنرمندان و مردم را هم به دنبال داشته است.


عنکبوت مقدس در چند روز اخیر و پس از انتشار محتوای توهین‌آمیز آن بر علیه آموزه های اسلامی و ساحت مقدس امام رضا (ع) مورد انتقاد طیف گسترده‌ای از هنرمندان، روحانیون و سازمان سینمایی قرار گرفت.


این اثر در جشنواره کن ۲۰۲۲ برای رقابت در کسب جایزه نخل طلا انتخاب شد اما نتوانست این عنوان را کسب کند و به جای آن زهرا امیرابراهیمی بازیگر آن، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره شد. فیلمی که روایتی ناقص و جانبدارانه از یک داستان واقعی دارد و با وارونه‌نمایی واقعیت به شعور مخاطبین توهین کرده است.


روایتی یک سویه از داستانی واقعی


داستان فیلم در مورد سعید حنایی، قاتل زنجیره ای زنان خیابانی است که در اوایل دهه هشتاد در مشهد دستگیر و به دلیل اقدامات وحشیانه اش به قصاص محکوم و به چوبه دار آویخته شد. فیلنامه نویس عنکبوت مقدس تلاش کرده تا اعمال حنایی را از روی گرایشات مذهبی وی نشان دهد و اینگونه به مخاطب القا کند که تفکرات مذهبی در نهایت به انجام چنین اعمال وحشیانه ای ختم می شوند. در حالی که طبق گزارشهای رسمی، اختلال روانی او تایید شده بود. بنابراین «عنکبوت مقدس» تلاش دارد با بهره‌گیری از یک روایت ناقص، اسلام و به طور کلی تفکرات مذهبی را محکوم و عقب مانده نشان دهد. همچنین پوستر فیلم بیانگر اهانت سازندگان این فیلم به ساحت مقدس امام رضا (ع) می باشد. موضوعی که باب میل غربی‌ها بوده و همواره مورد استقبال آنها قرار می گیرد. عجیب نیست که این فیلم مورد تمجید چنین جشنواره ای قرار گیرد و جوایزی هم به آن اهدا شود.



جایزه ای هنری با رنگ و بوی سیاسی


اما قسمت جالب داستان، جایزه ای است که به عنوان بهترین بازیگر زن به زهرا امیر ابراهیمی برای بازی در این فیلم داده شد. زهرا امیرابراهیمی که در دهه هشتاد به دلیل انتشار یک فیلم خصوصی ایران را ترک و به فرانسه رفت در این فیلم که طبق شواهد به اسلام و به ویژه امام هشتم توهین شده بازی کرده و جایزه بهترین بایگر را هم دریافت کرده است. سوالی که وجود دارد این است که داوران با چه معیارهایی بهترین بازیگر را انتخاب کرده اند؟ آیا جز این است که دست اندرکاران این جشنواره تحت تاثیر تمایلات و افکار صهیونیستی هستند و از هر محتوایی که بر ضد اسلام باشد حمایت می کنند؟ این جشنواره امسال به طور ویژه تری رنگ و بوی سیاسی خود را نشان داد و از حضور برخی فیلمسازان روسی ممانعت کرد و در واقع با نگاهی کاملاً سیاسی برخی از هنرمندان را از عرصه رقابت حذف کرد. با چنین توصیفاتی آیا باز هم می توان ادعا کرد که این جشنواره غیرسیاسی است و به دنبال مقاصد هنری می باشد؟


جنگ روایت‌ها در عرصه هنر


فیلم «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد نسخه داخلی داستان قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی در مشهد است. در این فیلم که روایتی دقیق‌تر و واقعی‌تر از داستان دارد تلاش شده است تا به انحراف حنایی از اسلام راستین و همچنین مشکلات روانی که او به آن دچار بود پرداخته شود. فیلم «عنکبوت» و «عنکبوت مقدس» دو روایت تقریباً متضاد از یک داستان واقعی هستند. مطرح شدن چنین موضوعی مجدداً یادآور نقش مهمی است که روایتها در رسانه ایفا می کنند. اگر روایتی صحیح از یک موضوع ارائه نشود روایتی که دیگران می خواهند روایت غالب شده و اذهان عمومی را مدیریت خواهد کرد.


عنکبوت مقدس بار دیگر نشان داد که در جشنواره های بین المللی، گرایشات سیاسی پررنگ است و ادعاهای واهی همچون «هنر برای هنر» صرفاً در مقام حرف خریدار دارد. فیلمی که به روایت بسیاری از اهل هنر، فیلمی ضعیف از نظر فنی و محتوایی است و استانداردهای فیلمسازی در آن رعایت نشده است. همچنین این فیلم نشان داد که غرب به راحتی به اعتقادات و باورهای میلیونها نفر توهین می کند و چنین امری را کاملاً مجاز می داند، لیکن در یک پارادوکس آشکار اگر کسی کمترین سوالی در خصوص خط قرمزهای آنها به ویژه در موضوعاتی مثل هولوکاست داشته باشد به بدترین شکل ممکن طرد شده و حقوق انسانی و اجتماعی آن فرد نیز از وی سلب خواهد شد.


انتهای پیام/۴۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
حسن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
۰
فیلم سیصد و عنکبوت مقدس با بزرگ نمایی و بی احترامی...
برای نشان دادن به حق! تحریم پنج به اضافه یک و هولوکاست نه میلیون ایرانی؟!
پیشنهاد ویژه برای ساخت دو فیلم جدید با این موضوعات
جنگ های انگلیس به کشورهای جهان و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران
بدون بزرگ نمایی و بی احترامی و نکته مهم وحشی گری و نژادپرستی واقعی

وقتی روسیه از طرف آمریکا و اروپا تحریم شد؟ تمام هنرمندان و هنر‌پیشه‌ های روسی را از
آمریکا و اروپا اخراج کردند؟ و از همه جشنوارها از جمله هم این کن نیز محروم کردند؟
چرا ایران که چهل و سه سال از طرف آمریکا و اروپا با شدید‌ترین تحریم ها قراردارد؟
هنرپیشه‌ها و سینما‌گرانش اخراج نمی ‌شوند؟!!!
بلکه به تمامی جشنواره‌های آمریکا و اروپا دعوت می‌ شوند!!!!!!!!!!؟
و جایزه هم دریافت می‌کنند؟!
حالا سلبیریتی خوب و بد کیست؟!(کدام حرف حق یا ناحق می زنند...)
اما در کل هیچ کدام حرفی از تحریم های ظالمانه علیه ایران عزیز نمی زنند...
قالیشویی ادیب