دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1401 - 00:30
بثینه شعبان:

بایدن برای اعمال قانون ممنوعیت حمل سلاح از چه کسی می‌ترسد؟/ لابی تسلیحاتی آمریکا، متهم ردیف اول!

مشاور سیاسی رئیس‌جمهور سوریه معتقد است اگر بایدن شجاعت انجام کاری را دارد سؤال این است چه کسانی تصمیم‌سازان آمریکا را کنترل می‌کنند و مانع از تصویب قانون منع به‌کارگیری سلاح می‌شوند؟ 
کد خبر : 661973
بایدن



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، بثینه شعبان در یادداشتی که المیادین منتشر کرد، به جولان لابی سلاح آمریکا در منطقه پرداخت و نوشت: طبیعی است کسی که کودک‌کشی در تگزاس، نابلس و جنین را دست‌کم می‌گیرد، از جنایت‌ نیروهایش در سوریه، عراق یا یمن متأثر نخواهد شد. اگر به سخنرانی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در پیام تسلیت مرگ ۲۱ نفر ازجمله ۱۹ کودک در حادثه تیراندازی در مدرسه ابتدایی تگزاس گوش دهید، تصور می‌کنید او یکی از خانواده‌های قربانیان است، نمی‌تواند کاری انجام دهد و تصمیم‌گیرنده اصلی کشورش نیست. در آمریکا وضع به‌گونه‌ای است که می‌توان دفع بلا را خنده‌دار دانست و باید از خود پرسید چه زمانی باید در برابر گروه‌های فشار ایستاد و با قانون حمل سلاح مخالفت کرد؟ یا اینکه چه زمانی می‌خواهیم بایستیم و مقابله با لابی سلاح را شاهد باشیم؟


وی در گزارش خود آورده است: بایدن چهارشنبه گذشته گفت قوانین اسلحه نمی‌توانند از وقوع هرگونه فاجعه جلوگیری کنند، اما آن‌ها کار می‌کنند و تأثیر مثبتی دارند. زمانی که قانون ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی تصویب شد، موارد تیراندازی‌های دسته جمعی کاهش و زمانی که این قانون منقضی شد، تیراندازی‌های دسته جمعی افزایش یافت.



چالش اصلی در این واقعیت نهفته است که ساختار دولت آمریکا بر فروش تسلیحات به نهادهای داخلی و طرف‌های خارجی بنا شده است



رئیس‌جمهور آمریکا افزود: تولیدکنندگان سلاح دو دهه است به‌صورت فشرده درحال فروش سلاح‌های تهاجمی در بازار بوده‌ و بیشترین سود را از فروش آن‌ها برده‌اند که این بسیار بد است. به خاطر خدا بیایید این شجاعت را داشته باشیم و در مقابل این صنعت ایستادگی کنیم.


بایدن در سخنرانی شب گذشته خود نیز خطاب به مردم آمریکا اظهارات مشابهی بیان کرد و با بیان این پرسش که «چرا تیراندازی‌های دسته جمعی به‌صورت مکرر در آمریکا رخ می‌دهند»؟ اعتراف کرد تیراندازی‌های دسته جمعی با سرعتی که در آمریکا رخ می‌دهد، در مناطق دیگر جهان وجود ندارد.



بایدن برای اعمال قانون ممنوعیت حمل سلاح از چه کسی می‌ترسد؟/ لابی تسلیحاتی آمریکا، متهم ردیف اول!

ساختار آمریکا بر جنگ، صادرات تسلیحات و ایجاد بحران در کشورهای جهان برای بازاریابی فروش سلاح بنا شده است.


کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان حادثه تیراندازی در سوپرمارکتی در بوفالوی نیویورک خواستار ممنوعیت استفاده از سلاح در این کشور و تصویب قانون کنترل سلاح شد و از قانون‌گذاران خواست تا قانون ممنوعیت استفاده از سلاح و کنترل سلاح را هر چه زودتر تصویب کنند. وی با بیان اینکه همه باید به‌پا خیزند و در برابر استفاده از سلاح بایستند، گفت: تیراندازی‌های مرگ‌بار نباید دیگر اتفاق بیفتند و باید برای آن راه‌حلی پیدا کنیم.


چه کسانی مانع از تصویب قانون منع به‌کارگیری سلاح می‌شوند؟


مشاور سیاسی رئیس‌جمهور سوریه در گزارش خود آورده است: اگر رئیس‌جمهور آمریکا و معاونش شجاعت و عناصر قدرت برای انجام کاری دارند که می‌تواند جلوی حوادث مکرر در این کشور را در زمینه‌ای همچون کشتار کودکان بگیرد، سؤال این است چه کسانی تصمیم‌سازان آمریکا را کنترل می‌کنند و چه کسانی مانع از تصویب قانون منع به‌کارگیری سلاح می‌شوند؟ چرا باید هر بار شاهد کشتار کودکان در یک مدرسه آمریکایی باشیم و سپس مقام‌های این کشور به تقلا بیفتند تا این عمل جنایتکارانه را محکوم کنند، اعضای کنگره را برای تغییر قانون زیر فشار قرار دهند تا یک فرد آمریکایی نتواند به‌راحتی صاحب اسلحه شود.


وی افزود: چالش اصلی در این واقعیت نهفته است که ساختار دولت آمریکا بر فروش تسلیحات به مردم و نهادهای داخلی و همچنین طرف‌های خارجی بنا شده است؛ چه‌اینکه بایدن و کنگره آمریکا با ارسال ۶۰ میلیارد دلار سلاح مرگ‌بار برای کشتن اوکراینی‌ها در جنگ بیهوده آن‌ها با روسیه موافقت کرده‌اند. تغییر این ساختار نیازمند تغییر ساختاری در دولت آمریکاست که در حال حاضر بر جنگ، صادرات تسلیحات و ایجاد بحران در کشورهای جهان برای بازاریابی فروش سلاح بنا شده است. اقتصاد آمریکا و نظام سیاسی این کشور بر لابی‌هایی استوار است که لابی تسلیحات در رأس قدرت قرار دارند، زیرا می‌توانند رؤسای جمهور و اعضای کنگره را به جایی برساند که از آن‌ها برای راه‌اندازی جنگ استفاده کنند.




بیشتر بخوانید:


بایدن: کنگره باید سلاح را ممنوع کند، نه کاخ‌سفید


کامالا هریس: جنایت کافی است؛ فکری برای محدود کردن فروش اسلحه در آمریکا باید کرد




شعبان می‌نویسد: این دو لابی در داخل و خارج از آمریکا آمیخته شده‌اند؛ همان‌گونه که لابی اسلحه در واشنگتن می‌خواهد آزادی در اختیار داشتن سلاح را بدون توجه به قربانیان که بیشترشان کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان هستند حفظ کند، لابی تسلیحات خارجی نیز در موقعیت‌های خاص تصمیم‌گیری مهمی انچجام می‌دهد که ثمره آن راه‌اندازی و حمایت از جنگ در نقاط مختلف جهان است. آمریکا قدرت خود را عمدتاً مدیون صادرات تسلیحات است و اگر صلح در جهان حاکم شود و به واردات تسلیحات نیاز نباشد، نمی‌تواند دوام بیاورد.



کسی که کشتار کودکان تگزاس، نابلس و جنین را دست‌کم می‌گیرد، از جنایت نیروهایش در سوریه، عراق، یمن، اوکراین یا لیبی متأثر نخواهد شد



در این گزارش آمده است:‌ نقش واقعی آمریکا بی‌ثبات کردن مناطق مختلف جهان و فراهم کردن زمینه‌های آغاز جنگ است که فروش محصولات ازجمله خرید سلاح‌های آمریکایی را تضمین می کند. ثروت طبقه سیاسی-صنعتی-نظامی از سویی و کنترل کلیدهای حساس تصمیم‌گیری از سوی دیگر به ابزار قدرت آمریکا یعنی فروش سلاح بستگی دارد. در این میان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده تسلیحات آمریکایی وزارت دفاع (پنتاگون) است که بودجه خرید تسلیحات آن از بودجه دفاعی کل جهان بیشتر است.


سران اروپا از خود شجاعت مقابله با لابی تسلیحاتی را نشان دهند


بثینه شعبان نوشت: در همان روزی که تیرانداز آمریکایی بیش از ۱۹ کودک آمریکایی را کشت، نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی غیث رفیق کودک ۱۶ ساله فلسطینی را پس از شلیک گلوله‌های جنگی به سرش به شهادت رساندند. در نابلس و قبل از آن شیرین ابوعاقله، خبرنگار مسیحی شهید شد و هر روز در ایست‌بازرسی‌های مرگ صهیونیست‌ها، غیرنظامیان بی‌گناه شهید می‌شوند.


مشاور سیاسی رئیس‌جمهور سوریه در بخش پایانی گزارش خود نوشت: اگر معاون رئیس‌جمهور آمریکا از نمایندگان کنگره می‌خواهد شجاعت عمل داشته باشند، رهبران کشورهای اروپایی امروز باید شهامت داشته باشند تا از شهروندان و اقتصاد کشورهای خود در برابر پیامدهای اقدامات مخرب محافظت کنند. هرچند هیچ علاقه‌ای به آن ندارند جز اینکه جرئت «نه» گفتن را به آن‌ها بیاموزیم. همان‌گونه که هریس گفت، آن‌ها باید شجاعت عمل علیه لابی‌های اسلحه را داشته باشند که در حال ایجاد جنگ و ویرانی در این کره خاکی هستند. سلاح‌های مرگباری که گسترش آن بر ثروت میلیاردرها می‌افزاید؛ کسانی که نسبت به زندگی کودکان و انسان‌ها، خواه در داخل یا خارج از آمریکا بی‌توجه هستند.


وی افزود: کسی که کشتار کودکان تگزاس، نابلس و جنین را دست‌کم می‌گیرد، از جنایت نیروهایش در سوریه، عراق، یمن، اوکراین یا لیبی متأثر نخواهد شد؛ بنابراین ایستادگی در برابر لابی تسلیحاتی آمریکا و جنگ‌هایی که سیاستمداران آمریکایی بنا به دلایلی ایجاد می‌کنند، برای همه رهبران جهان ازجمله سران اروپایی ضروری و واجب است.


شعبان نوشت: ایستادگی در مقابل لابی تسلیحاتی آمریکا به ضرورتی بشردوستانه برای ثبات ارکان صلح و همکاری بین‌المللی تبدیل شده است و این وظیفه اخلاقی و انسان‌دوستانه همه کشورهای بزرگ و کوچک جهان است. جنگ جاری در اوکراین فرصتی را برای کشورهای جهان ایجاد می‌کند تا مخالفت خود را با این مدل از حکمرانی، سلطه و دستکاری در توانایی‌های مردم و زندگی فرزندانشان ابراز کنند.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته