دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از افت‌و‌خیزهای بورس تا بدبینی سرمایه‌گذاران به صعود شاخص؛ بازار سرمایه به کدام سو می‌رود؟

روند نزولی شاخص بورس طی دو سال گذشته بدبینی را میان سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار ایجاد کرد که حتی با رشد این شاخص پس از اجرایی شدن برجام، باز هم بسیاری در انتظار بازگشت به دوران افت شاخص‌ها هستند.
کد خبر : 66190

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کردند که روند صعود شاخص بازار بورس تنها چند روز پس از اجرایی شدن توافقات هسته‌ای و برجام ادامه‌دار باشد و پس از آن باز هم روند بازار به حالت گذشته خود باز گردد و با ریزش شاخص مواجه شویم. این در حالی است که گزارش‌های این بازار از ادامه روند صعودی شاخص بازار حکایت دارد.


شاخص کل بازار در 17 بهمن‌ماه امسال با 420 واحد افزایش به کانال 74 هزار و 103 واحد رسید. این شاخص در روز بعد از مرز 74 هزار و 569 واحد عبور کرد و در روز گذشته نیز نهایتا با هزار و 214 واحد افزایش به کانال 75 هزار و 784 واحد رسید.


با وجود اینکه برخی سبز شدن چراغ بازار بورس و ادامه روند صعودی آن را مقطعی می‌دانستند اما واکنش بازار طی یک ماه اخیر خلاف این امر را ثابت کرده است. هر چند بازه زمانی ادامه این روند به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست.


شهدایی: بورس ایران بازار بکری برای سرمایه‌گذاران خارجی است


یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه بازار حدود 80 میلیون نفری ایران به شدت با خلاء سرمایه‌گذاری پس از رفع تحریم‌ها مواجه است، گفت: از این رو بورس ایران می‌تواند بازاری بسیار بکر برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد.


محمدعلی شهدایی افزود: حتی بسیاری از سیاستمداران و دست‌اندرکاران اقتصادی اروپایی بر این باورند که بازار بورس ایران پس از بازارهای نوظهور آسیای میانه در رتبه بعد به لحاظ ارزشمندی قرار دارد.


وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ایران به شدت جای رشد دارد، تصریح کرد: واهمه موجود از روند صعودی شاخص بازار بورس نیز به این علت است که تا کنون سرمایه‌گذاران چنین تجربه‌ای را برای سرمایه‌گذاری نداشته‌ و شاید حتی به رشدهای مقطعی و تصنعی عادت کرده‌اند.


نباید نسبت به رشد مثبت شاخص بورس واهمه داشته باشیم


شهدایی با بیان اینکه اکنون اغلب صنایع کشور مانند مسکن، خودرو، معدن، پتروشیمی و... نیازمند حجم بالایی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند، ادامه داد: حتی نساجی به عنوان ضعیف‌ترین صنعت در کشور هم نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار بالایی است و نباید واهمه‌ای نسبت به رشد مثبت شاخص بورس داشته باشیم.


این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته نباید این انتظار نیز وجود داشته باشد که رقم شاخص بازار سرمایه ایران مانند موشک به سرعت و ادامه‌دار صعودی و مثبت باشد. این بازار در مقاطعی استراحت و حتی افت شاخص نیز خواهد داشت اما در مجموع وضع بازار و شاخص کل مثبت خواهد بود.


وی با تاکید بر اینکه توسعه کشور باید با رشد بازار سرمایه اتفاق بیفتد، بیان کرد: نظریه‌‌ای مبنی بر استوار بودن توسعه اقتصادی بر توسعه سیاسی وجود دارد که مصداق آن را می‌توان در برنامه‌ریزی‌های کشور به عینه مشاهده کرد.


شهدایی تاکید کرد: در دولت‌های هفتم و هشتم اگرچه شعارها چندان اقتصادی نبود اما به شدت رونق کسب‌وکار را شاهد بودیم؛ هر چند که قیمت نفت بسیار پایین بود و حتی کارشناسان اکتشاف آن را مقرون به صرف نمی‌دانستند. بر این اساس هر جا که تعامل و گفت‌وگو را کنار گذاشتیم و بحث‌های دیگر مانند سهام عدالت، مسکن‌مهر و یارانه را جایگزین کردیم، موفق نبوده‌ایم.


وی گفت: ذات برجام منافع اقتصادی را برای کشور به همراه دارد و شکی در این امر نیست اما مهم‌تر از همه برقراری روابط سالم و نزدیک سیاسی با سایر کشورهاست. به عبارت دیگر مهم‌تر از مباحث پولی و مالی برجام، تقویت تعاملات با باقی کشورهاست که می‌تواند موجب رشد اقتصادی شود.


برزنی: سرمایه‌گذاران طی دو سال اخیر به بازار بورس بدبین بودند


مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین نیز با بیان اینکه بازار سرمایه از حدود دو سال گذشته کاهش مداوم قیمت‌ها به استثنای نوسانات مقطعی و اجتناب‌ناپذیر را تجربه کرده است، به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: متاسفانه این روند برای همه افراد عادی شده و همواره در انتظار شنیدن خبر منفی شدن شاخص بورس بودند. حتی چند باری هم که در سال گذشته خبرهای خوش هسته‌ای به گوش می‌رسید، بازار برای چند روزی کوتاه روند صعودی به خود می‌گرفت و دوباره سیر کاهشی را تجربه می‌کرد.


نصرالله برزنی افزود: حتی در ذهن سرمایه‌گذاران و دست‌اندرکاران بازار ثبت شده بود که در آن بازه زمانی با بازاری بسیار ضعیف و افت معاملات به میزان یک‌چهارم روند سابق خود مواجه هستند که می‌تواند ادامه‌دار هم باشد.


وی تصریح کرد: در نیمه دی‌ماه سال 92 شاخص‌های عمده به کانال 89 هزار و 500 واحد رسیدند اما در مدت دو سال بعد شاخص با طی یک سیر نزولی کانال 60 هزار واحد را هم تجربه کرد.


برزنی عنوان کرد: اکنون با اجرایی شدن برجام سرمایه‌گذاران واکنش طبیعی را به بازار بورس از خود نشان داده و به همین علت هم شاخص‌ها مثبت شده‌اند.


وی تاکید کرد: به عقیده من شاخص 60 هزار نماینده واقعی ارزش اوراق بهادار ما نبود چرا که طی دو سال گذشته کاهش پی‌در‌پی شاخص‌ها بر بدبینی‌ها به بازار دامن‌ زد و کورسوی امید سرمایه‌گذاران برای بهبود بازار را از بین برد. همین امر موجب امتناع سرمایه‌گذاران از ورود به بازار سرمایه شد و بر این اساس کاهش شاخص تدام یافت.


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رشد شاخص‌های بازار بورس از حدود یک ماه گذشته آغاز شده که بخشی از واکنش و نگاه بدبینانه سرمایه‌گذاران را جبران کرده است.


به گفته وی، بخشی از روند صعودی بازار واکنش مثبت به اجرایی شدن برجام است که این واکنش بعضا بیش از حد سرمایه‌گذاران موجب می‌شود تا سیر صعودی شاخص بورس و اوراق بهادار همچنان ادامه‌دار باشد. به عبارت دیگر خوش‌بینی موجود به بازار می‌تواند روند افزایش شاخص را طولانی‌تر کند اما مشخص نیست که چه زمانی این بازار به نقطه تعادل خود خواهد رسید.


مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین با تاکید بر اینکه پس از رسیدن بازار بورس به نقطه تعادل باید منتظر اصلاح قیمت‌ها و شاخص باشیم، بیان کرد: در مجموع چشم‌انداز و وضع کلان اقتصاد کشور چه از سوی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و چه از سوی دست‌اندرکاران داخلی اقتصاد مثبت ارزیابی می‌شود.


برزنی گفت: پس از اصلاح شاخص بازار بورس می‌توان فارغ از نوسانات اجتناب‌ناپذیر به رشد ملایم بازار برای سال آینده امیدوار بود. به عبارت دیگر میل به افزایش شاخص بورس در سال آینده هم می‌تواند ادامه داشته باشد.


گزارش از سهیلا گلی‌زاده


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته