دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1401 - 11:39

آشنایی با کاربردهای اندیکاتور RSI

موفقیت در بازار بورس داخلی و بازار جهانی فارکس به استفاده از شاخص‌های تحلیل آماری صحیح است وابستگی دارد. با استفاده از همین شاخص‌ها می‌توان به یک الگوی ثابت از واگردها، سیگنال‌ها و قیمت محصولات در بازار رسید. برای شاخص‌های تحلیل آماری واژه اندیکاتور را به کار می‌برند که بیانگر یک پارامتر اندازه‌گیری برای سیگنال‌های خریدوفروش است.
کد خبر : 656140
رپرتاژ




به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، موفقیت در بازار بورس داخلی و بازار جهانی فارکس به استفاده از شاخص‌های تحلیل آماری صحیح است وابستگی دارد. با استفاده از همین شاخص‌ها می‌توان به یک الگوی ثابت از واگردها، سیگنال‌ها و قیمت محصولات در بازار رسید. برای شاخص‌های تحلیل آماری واژه اندیکاتور را به کار می‌برند که بیانگر یک پارامتر اندازه‌گیری برای سیگنال‌های خریدوفروش است. یکی اندیکاتور مهم در بازار بورس، RSI است که در کنار تحلیل تکنیکالی که برای ارزیابی بازار به کار می‌رود. این اندیکاتور می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بورس، موفقیت ایجاد کند.


پیش بینی بازار به کمک RSI


پیش‌بینی فرایندهایی که در فعالیت‌های بازار انجام می‌شود، از طریق مطالعه آن‌ها و قیاس با گذشته انجام می‌شود. تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذار این امکان را ایجاد می‌کند که بفهمد گذشته بازار بورس، درگیر چه مسائلی بوده است. یک تحلیل با تکنیک، قیمت‌های اسناد و اوراق بهادار را در نظر گرفته و چارت‌هایی که از این دیتا حاصل می‌شوند را، در حکم یک وسیله اولیه، مورد استفاده قرار می‌دهد. امکان داوری و بررسی هم‌زمان میان اوراق بهادار و بازار با استفاده از تحلیل‌های تکنیکی برای تحلیل‌گرانی که از تجربه بیشتری برخوردارند، فراهم شده است. اندیکاتور RSI یک نقطه رگرسیونی برای تعیین نقاط خریدوفروش بوده و به لحاظ آماری می‌تواند بین سطوح صفر تا صد در نوسان باشد.


این پارامتر بیانگر قدرت خرید فروشندگان و سرمایه‌گذاران نیز است و از این لحاظ به شاخص قدرت نسبی شهرت دارد. تنظیمات اولیه RSI برای هر سیستمی به مدت دوهفته انجام خواهد شد. بدون وجود سیستم‌های محاسبه کننده درگذشته انجام محاسبات مربوط به این شاخص به‌سختی انجام می‌شد، اما امروزه با وجود برنامه‌های آماری می‌توان داده‌های اصلی را وارد کرد و تحلیل تکنیکال را از وضعیت فعلی بازار مشاهده کرد.


اندیکاتورها راهی برای بررسی دقیق بازار


درباره نقش اندیکاتورها برای شاخص‌های تحلیل آماری می‌توان گفت که نقش تعقیب‌کنندگان حالات مختلف بازار در وضعیت‌های فروش و خرید را خواهند داشت. اندیکاتورها یک مجموعه آماری منظم هستند که استفاده از یکی از آن‌ها به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید به چشم یک آلارم به آن‌ها نگاه کرد که در مواقع لزوم می‌توانند موقعیت خرید یا فروش یک سهم را به افراد نشان دهند تا درنهایت بتوان به تحلیل آماری‌های استنباط شده از آن استناد کرد.


سهم اندیکاتور RSI در خریدوفروش بازار



آشنایی با کاربردهای اندیکاتور RSI


بازار بورس عمدتاً در یک سیر ثابت به سمت جلو حرکت می‌کند که این به معنی استفاده از الگوهای یکسان است و می‌توان آن‌ها را با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال به دست آورد. این الگوها در بلندمدت دارای تحلیل معنادار بوده و با استفاده از آن می‌توان یک نتیجه قابل پیش‌بینی استنباط کرد. الگوهای شناخته شده نیز در کنار الگوهای ثابت در بازار بورس نقش‌آفرینی می‌کنند.


در بازار بورس چیزی که کمترین تغییرات را در خود پذیرفته روان‌شناسی انسانی بوده که سبب شده الگوهای موجود در بازار بورس در طول یک سده ثابت بمانند و چارت‌های قابل پیش‌بینی از آن حاصل شود. یکی از این چارت‌های مذکور از بررسی اندیکاتور RSI به دست می‌آید که می‌تواند نقطه واگرایی در وضعیت فعلی بازار را به تحلیل‌گران نشان دهد. واگرایی‌های مثبت و منفی موجود در سهام بازار سبب می‌شوند تا هرکس وضعیت سهم‌های خود را بسنجد.


نحوه قرارگیری ار اس آی بر روی نمودار این‌گونه است: زمانی که نمودار بازار سیر صعودی دارد و تحلیل اندیکاتور RSI می‌گوید که واگرایی از نوع منفی است،آخرین قسمت سیر صعودی در حال اتمام خواهد بود. در این حالت باید سهم را با کمترین درصد متضرر شدن به فروش رساند. در تشخیص سیرهای نزولی و صعودی چارت‌های سهام باید به این نکته توجه کرد که لازم است یک سیر صعودی ثانوی در چارت تشکیل شود تا فرد دریابد در نقطه اولیه، یک سیر صعودی مثبت مشاهده کرده است.


اشتباه نکنید!


درصورتی‌که افراد واگرایی منفی را به چارتی که هنوز دارای سیر صعودی نیست، نسبت دهند، یک تحلیل اشتباه انجام داده‌اند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که تعیین پیوت ماژور در اینجا نقش بسزایی داشته است. حالت دوم وضعیتی که بیان شد این است که نمودار بورس یک سیر نزولی کفی را نشان دهد، درحالی‌که بر روی نمودار ار اس ‌آی یک خط صعودی مثبت، مشاهده می‌شود، در این صورت می‌توان گفت که آن سهم در وضعیت سبز قرار گرفته و به لحاظ آماری در آخرین نقطه روند نزولی کف خواهد بود.


شایان‌ذکر است که باید در چارت سهم، چندین خط نزولی تشکیل شده باشد تا بتوان به صعودی بودن اندیکاتور RSI استناد نمود.


دانستنی‌هایی درباره کارایی اندیکاتور RSI


زمانی که یک سیستم آماری از شاخص RSI استفاده می‌کند، یک نمودار خطی در قسمت پایینی صفحه نمایشگر آن به نمایش درمی‌آید. دو نقطه مهم در این نمودار خطوط ۳۰ و ۷۰ هستند که به‌صورت لاین‌های بین نوسانی، میان صفر تا صد قرار گرفته‌اند. بیشترین نوسان مشاهده شده در این نمودار مربوط به سطوح افقی نقاط ۳۰ و ۷۰ خواهد بود. چنانچه یک سهم در نقطه نوسانی عدد ۳۰ قرار بگیرد، بدین معنی است که از یک ساپورت قوی برخوردار بوده و بیانگر اشباع فروش است که در روزهای بعدی به سطوح کمتر از نقطه ۳۰ رگرسیون می‌کند. در این حالت، نمودار نیز به حالت صعودی قابل‌مشاهده خواهد بود.


حالت ثانویه این نوسان نقطه عدد ۷۰ است که در آن مقاومت مشاهده می‌شود و این بیانگر این نکته است که افراد به اشباع حالت خرید رسیده‌اند. اشباع خرید یعنی خریداران در بیشترین حالت خریدن سهام قرار دارند و به نحوی اشباع شده‌اند که در این لحظه قیمت در بازار و فشار در فروش کاهش پیدا خواهد کرد.


بیان این نکته ضروری است که در فرایندهای نزولی و صعودی بازار، بیشترین و مهم‌ترین جهش‌ها در قسمت بالای نقطه هفتاد یا پایین نقطه سی رخ می‌دهد. روندهایی که به سیر خنثی شهرت دارند، در میان نقاط ۳۰ و ۷۰ رخ خواهند داد. برای تحلیل بهتر و تکنیکالی می‌توان از ابزار خطوط روند در اندیکاتور RSI استفاده نمود. با استفاده از این ابزار شاخص RSI، می‌توان نقاط قابل استناد خرید یا فروش را به دست آورد.


سخن آخر


قیمت هر سهم یا هر اوراق بهادار می‌تواند اندیکاتور RSI را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. علاوه بر اندیکاتور مذکور، عواملی مانند احساسات و جو موجود در بازار، سیاست و نرخ عرضه و تقاضا نیز تابعی از قیمت خواهند بود. در واقع می‌توان گفت که در علوم بازار بورس می‌توان این اندیکاتور را به‌عنوان یک شاخص قدرتمند تحلیلی به شمار آورد که به سبب دقت در تحلیل و استفاده از واگرایی‌ها و دریافت سیگنال‌های خریدوفروش توسط بسیاری از تحلیل‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد.



انتهای پیام/ ر




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته