3 توصیه مرحوم قاضی(ره) به علامه طباطبایی کدامند؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دامغان، محمدباقر خراسانی در دهمین پیشنشست کنگره بینالمللی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و با همکاری دبیرخانه کنگره، در سالن اجتماعات ابنسینا دانشکده داروسازی این دانشگاه برگزار شد، دوران زندگانی پربرکت علامه را به چهار مقطع تولد و زندگی در تبریز از سال ۱۲۸۱ تا ۱۳۰۴، هجرت به نجف از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۴، برگشت به تبریز از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۵ و مقطع چهارم هجرت به قم از سال ۱۳۲۵ تا زمان رحلت یعنی ۲۴ آبان ۱۳۶۰ تقسیمبندی کرد.
بیشتر بخوانید:
علامه طباطبائی زمینهساز وحدت حوزه و دانشگاه بوده است
وی ادامه داد: در هر کدام از این چهار مقطع زمانی نکات قابل توجه و تأثیرگذاری از زندگی علمی و اخلاقی علامه سراغ داریم که میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
دبیر اجرایی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی یکی از عوامل موفقیت علامه را توسل به اهل بیت(ع) دانست و اضافه کرد: زمانی که مرحوم علامه طباطبایی به همراه برادر خود مرحوم آیتالله آقاسید محمدحسن الهی در سال ۱۳۰۴ برای ادامه تحصیل وارد نجف میشوند به حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) متوسل میشوند و استمداد میطلبند که استاد و مسیری درست برای ایشان تعیین شود و عنایت بفرمایند؛ بنابراین در همان روزهای اول عارف واصل حضرت آیتالله قاضی طباطبایی به ایشان میرسند و میفرمایند شما از حضرت علی(ع) چیزی خواستید و عرض حال کردید؟ حضرت مرا فرستادند و از این پس هفتهای دو جلسه با هم خواهیم داشت.
خراسانی گفت: مرحوم قاضی(ره) در همان جلسه نخست سه توصیه بسیار مهم به شاگرد خود علامه طباطبایی داشت که این سه توصیه تا پایان عمر تأثیر بسیار شگرفی در زندگی فردی، اجتماعی و علمی علامه داشت؛ اخلاصت را بیشتر کن؛ برای خدا درس بخوان؛ زبانت را هم بیشتر مراقبت نما، تأثیر این سه توصیه را حتی در شاگردان خاص علامه هم میتوانیم ببینیم که بسیار بر زبان خود مراقبت دارند و اخلاص محور کارها و فعالیتهای آنان است.
یکی از آسیبهای فضاهای علمی ارتباط کم شاگردان با استادان است و این آسیب در روند رشد و تکوین شخصیت علمی و اخلاقی شاگرد بیتأثیر نیست.وی با اشاره به رابطه استاد و شاگردی مرحوم آیتالله قاضی با آیتالله طباطبایی بیان کرد: یکی از آسیبهای فضاهای علمی ارتباط کم شاگردان با استادان است که این آسیب در روند رشد و تکوین شخصیت علمی و اخلاقی شاگرد بیتأثیر نیست؛ بنابراین حوزههای علمیه و دانشگاهها مناسب است برای رفع این آسیب چارهاندیشی کنند.
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مقطع چهارم زندگانی علامه اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی در سال ۱۳۲۵ وارد شهر مقدس و حوزه علمیه قم میشوند و با وجود مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی کارِ تدریس، تألیف و پرورش شاگردان را آغاز کردند و با رصد نیازهای علمی آن مقطع با توجه به فقه و اصول که دروس رایج حوزه های علمیه بود، بیشترین توجه و تمرکز خود را بر تفسیر و فلسفه گذاشتند که الحق والانصاف این موقعیتشناسی و زمانشناسی علامه سبب شد نگاهی نو به تفسیر قرآن کریم صورت گیرد که ماحصل آن رویکرد عاقلانه، تفسیر بزرگ المیزان است، ضمن اینکه این دوراندیشی علامه سبب شد حکمت و فلسفه در ایران مجدداً احیا و جریان فلسفه ایرانی اسلامی بهصورت قدرتمند ظاهر شود.
دبیر اجرایی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی نقش این عالم دینی در آفتزدایی از فضای فکری و اعتقادی جامعه را یادآور شد و اظهار کرد: درس و بحث، تألیف و پرورش شاگردان پرشمار علامه سبب شد فضای علمی و فکری جامعه بهویژه دانشگاهها از حضور مارکسیستها پاک شود و این اقدام علامه و مواجهه عاقلانه با جریانهای مخرب اعتقادی و فکری، واکسینه کردن جامعه در برابر جریان و افکار الحادی بود.
خراسانی به پیشینه برنامههای مجمع عالی حکمت اسلامی نسبت به بزرگداشت مقام علامه طباطبایی اشاره و بیان کرد: از سال ۹۴ ویژه برنامههای بزرگداشت علامه طباطبایی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی در ایام رحلت علامه (آبان) برنامهریزی شده است و تاکنون هفت ویژهبرنامه طی هفت سال برگزار شده که ماحصل آن تاکنون در قالب ۶ یادنامه علمی منتشر شده است.
به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان نخستین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است که به صورت رسمی در نخستین روزهای فعالیت برنامه علمی کنگره آمادگی خود را برای برگزاری پیشنشست و برنامههای علمی و راهاندازی دبیرخانه استانی و یا منطقهای کنگره، اعلام کرده است.
کنگره بینالمللی علامه طباطبایی نیز به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی و با همراهی مرکز مدیریت حوزههای علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بیش از ۲۶ مرکز علمی، فرهنگی و اجرایی کشور برنامهریزی و در حال اجراست و برنامههای علمی کنگره رسماً از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ که مقارن با چهلمین سالروز ارتحال علامه بود آغاز شده و فراخوان مقاله و برگزاری پیشنشستهای علمی بخشی از فعالیتهای در دست اجرا، اقدام و پیگیری است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/