دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نجف پور در نشست مرکز نشر دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه هوشمند فقط با مجازی کردن آموزش محقق نمی‌شود/ لزوم تمرکز بر آموزش فناوری به دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی با اشاره به اینکه دانشگاه هوشمند فقط با مجازی کردن آموزش محقق نمی‌شود، گفت: در این دانشگاه فقط با صوت یا چشم اطلاعات ردوبدل نمی‌شود، تنوع فن‌ها و تنوع محتوا افق مهمی است که باید در تحقق آن مدنظر قرار دهیم.
کد خبر : 659284
عزیز نجف‌پورآقابیگلو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عزیز نجف پور آقابیگلو در نشست مرکز نشر دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «از آموزش مجازی تا دانشگاه هوشمند» که ظهر امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، در خصوص نحوه انتقال شیوه آموزش مجازی به دیگر واحد های آموزشی گفت: آموزش مجازی و همچنین یکسان سازی آن با تکنولوژی فعلی جامعه، یکی از مهمترین مشکلات جامعه در اجرای این نوع از آموزش می باشد که البته در دو سال گذشته و با توجه به شرایطی که بیماری کرونا در سطح جهان به وجود آورد، اجرای امور آموزشی در سطح کشور را همانند کشورهای دیگر که با این بیماری در گیر بودند، به سمت مجازی شدن هرچه بیشتر سوق داد.


دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اینکه استفاده از آموزش مجازی باعث گسترش دانش عموم جامعه از ابعاد مختلفی از جمله اقتصاد، فرهنگ و سیاسی شد، تصریح کرد: درکنار این امرآموزش عالی دانشگاهی هم در این موضوع مستثنا نبوده که خوشبختانه با تلاش ها و برنامه ریزی های فراوان صورت گرفته، آموزش مجازی توانست جایگاه خوبی را در کشور به دست آورد.


نجف پور اضافه کرد: در ایران دو بحث آموزش و پرورش به صورت جدا از هم مورد بررسی و اجرا قرار می گیرند، ولی درجوامع غربی اصول (آموزش و پرورش و پژوهش) در یک غالب به مرحله اجرا در آمده، که این اختلاف باعث شده، دانشگاه های کشور در حال حاضر به چند فرآیند از جمله آموزش و تقویت متخصص و فرآیند دوم پژوهش و تولید علم بپردازند.


رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص هدف اصلی از پژوهش و تولید علم در جامعه دانشگاهی کشور گفت: این امرنشات گرفته از موضوعی خاص در جامعه آموزش دانشجویی است که می بایست با اجرای دقیق آن، ابعادجدید در حوزه مد نظر شناخته شده و ایده های جدید و نوین آن درجامعه انسانی فعلی بروز نماید.


نجف پور در رابطه با تاثیر تولید فناوری در بحث پژوهش یادآور شد: تولید فناوری در راستای بهبود دانش و دستاوردهای کشور، مهمترین بحث پژوهش در بین دانشجویان می باشد.


دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: استفاده از کلمات و واژه های علمی صحیح، فرآیند سوم تاثیر آموزش مجازی بر دانش جامعه می باشد، در اصول روانشناسی ثابت شده است که کلمات دارای بار علمی هستند و باید به اهمیت واژه ها توجه کرد و معتقدم که دانشگاه ها باید مبتنی بر نیاز، غایات و خواسته های جامعه فعالیت نمایند.


نجف پور در خصوص تاثیر دانشگاه بر رفع نیاز جامعه افزود: دانشگاه به عنوان یکی از مهدهای آموزشی در کشور باید بتواند علاوه بر تولید علم، مبانی نیازهای جامعه را حل نماید، که این مورد در فرآیند چهارم اقدامات و تاثیرات دانشگاه با هدف ترویج رسالت جامعه پذیری_فرهنگی تربیتی این نهاد آموزشی قرار دارد.


رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت:  نهاد دانشگاه باید نظام آموزشی و پژوهشی متناسبی را با در نظر گرفتن مبانی جامعه کشور به اجرا درآورد. جامعه ایرانی، یک جامعه دینی است و وقتی دچار گناه و تززل می شود، تنش روحی و رفتاری در آن نمایان می گردد.


 نجف پور در رابطه با روال اجرای آموزش مجازی در کشور گفت: با توجه به شرایط و امکانات موجود در کشور، اجرای آموزش مجازی به خصوص در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد، تبدیل روش سنتی و قدیمی تحصیل و آموزش (حضوری) به آنلاین (غیر حضوری) بوده، به این منظور که تمام روال و زیر ساخت های آن با توجه به شرایط کشور همچنان سنتی می باشد، که البته تاثیر بسیار مهم آن تغییر در نوع آموزش بسیار مهم بوده که امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد تغییر آموزش مجازی به آموزش مجازی هوشمند باشیم که این امر مزایای بسیار مهمی مثل بهره برداری و امکان تعامل بالا را در پی دارد.


نجف پور آقا بیگلو در ادامه افزود: کشورهای غرب آسیا در راستای اجرای طرح مدرسه هوشمند با تدوین برنامه های جامعه شبکه ای، اقداماتی نیز انجام داده اند که بعد از گذشت چند سال اجرای این طرح را به علت اینکه توسعه و تجهیزات هوشمند لزوما الزامات فرآیند آموزش مجازی را فراهم نخواهد کرد، متوقف نمودند.


دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی درباره بحث معماری آموزش مجازی در کشورگفت: مدل مفهومی دانشگاه هوشمند چند عنصر دارد که برای اجرای دقیق این مفهوم، باید عناصر مذکور در ابتدا هوشمند شده و پس از آن اقدامات اساسی در خصوص راه اندازی این دانشگاه صورت پذیرد.


 وی بیان کرد:  نخستین عنصر در بحث هوشمند سازی دانشگاه، استفاده از منابع انسانی هوشمند مانند اساتید، پرسنل، دانشجو و … می باشد. در اختیار داشتن شبکه دانش به عنوان محلی برای ذخیره، تحلیل و استفاده اطلاعات، بحث بسیار مهم و اساسی و در راستای دومین عنصر هوشمند سازی دانشگاه ها خواهد بود.


نجف پور زیر ساخت ها را به عنوان عنصر سوم برشمرد و بیان کرد: هوشمند سازی دانشگاه ها نیاز به برخورداری از زیرساخت های به روز در بعد سخت افزار و نرم افزار دارد که این زیر ساخت باید در اختیار تمامی افراد دخیل در اجرای اهداف دانشگاه های هوشمند قرار گیرد.


رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان این نشست در خصوص فرآیند و برنامه های در دست اجرای این دانشگاه گفت: تاسیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در سال ۱۳۸۴ با هدف پیشرفت به سمت و سوی آموزش مجازی، راه اندازی سامانه های مجازی دانشگاه هوشمند به منظور استفاده از زیر ساخت های ممکن درحوزه اطلاعات و اجرای پروژه معماری یکپارچه سازی فضای دانشگاه ها، سه فرآیند در دست اقدام دانشگاه آزاد اسلامی است.


انتهای پیام/۴۱۶۷/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب