آموزش مجازی، سرمایه آموزش عالی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، منصور غلامی برای مراسم گرامیداشت روز استاد در دانشگاه علامه طباطبایی پیامی مجازی منتشر کرد.
وی در این پیام تصویری، اظهار کرد: هر ساله از استادان پیشکسوت، اعضای هیئت علمی نمونه و شایسته که با فرآیند خاصی از طریق دانشگاه ها و در نهایت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب میشوند قدردانی و تقدیر به عمل میآوریم. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، در شرایط متفاوتی نسبت به سالهای گذشته روز معلم را جشن میگیریم و نمیتوانیم همانند سالهای گذشته در مراسم حضوری در خدمت استادان و فرهیختگان حوزه آموزش عالی باشیم.
وزیر علوم تأکید کرد: در شرایط سخت، کارایی و اثربخشی مجموعههای مختلف از جمله مجموعه علمی و آموزشی کشور را میتوانیم به محک بگذاریم. بحران پیش آمده نشان داد آموزش عالی کشور به یک بلوغ و توانمندی ویژهای دست یافته است که در شرایط سخت به راحتی با گذر از بحرانهای کوچک و بزرگ به وظایف و ماموریتهای خود به خوبی عمل میکند.
غلامی ادامه داد: عبور و گذر از شرایط عادی آموزشی در دانشگاههای کشور به ارائه آموزش بهصورت مطالب و متون در فضای مجازی، یکی از اتفاقات بسیار خوبی بود که در حوزه آموزش عالی کشور رخ داد. اتفاقی که برای آن برنامهریزی کافی و مدونی صورت نگرفته بود و توانمندیها و چابکی اعضای هیئت علمی و دانش و مهارت دانشجویان این فرصت را ایجاد کرد که با حداقل کاهش در وظایف آموزشی بتوانیم به آموزش دانشجویان خود ادامه دهیم.
ویر علوم اظهار کرد: بدیهی است مقایسه آنچه که در کشور ما اتفاق افتاد با کشورهای جهان که بهطور سراسری دچار بحران ناشی از این بیماری شده بودند، حاکی از آن است که ظرفیتها به خوبی و بیش از انتظاری که میرفت به فعلیت رسیده است و امید است آموزشهای مجازی همچنان به عنوان یک سرمایه در فضای آموزش عالی کشور به کار گرفته شود.
غلامی گفت: دانشگاهها و عرصه علم و فناوری ما در سال آموزشی جاری و از ابتدای ورود با مشکلات ناشی از تحریمها، مسائل و مشکلات پیشروی جامعه در اثر شیوع این بیماری اخیر نشان دادند توانمندیهای بسیار بالا و ظرفیت های علمی و فناوری کافی در اختیار دارند تا بنا به ضرورت و بر حسب نیاز آن را در اختیار جامعه و مردم قرار دهند. موفقیتهایی که در تامین و تهیه مواد و تجهیزات مبتنی بر فناوریهای جدید در دانشگاهها و مراکز علمی صورت گرفته است نمونه و بخشی از این ظرفیتهاست.
وی ابراز امیدواری کرد که مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان با فکر، اندیشه، نوآوری و خلاقیت خود بتوانند در سال جاری که سال جهش تولید است به این مطلب خاص نیز نگاه ویژه داشته باشند و تغییر رویکردها از یک دانشگاه آموزش محور، به سمت یک دانشگاه مهارت آموز، کارآفرین و مجموعه علمی فنآور و مبتنی بر نیازهای جامعه و دانشگاه جامعه محور، حرکت کند. این حرکت در زمینههای مختلف شروع شده و استمرار در این مسیر جزء وظایف دانشگاهها و انتظاری است که جامعه از مراکز علم و فناوری خود دارد.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/