چالشهای مهارتمحور کردن آموزش دانشگاهها از زبان وزیر علوم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل با بیان اینکه در بخش آموزشی چندین هدف کلیدی در وزارت علوم داریم، گفت: آموزش باید پژوهشمحور باشد و به همین دلیل عموعابدینی که قبلاً معاون پژوهشی دانشگاه تهران بودند را به معاونت آموزش منصوب کردم که با پژوهش آشنا باشد و آموزش را با دید پژوهش ببیند. این کار باعث میشود که عمق یادگیری افزایش پیدا کند، بحث مهارتمحور کردن آموزش جزء برنامههای کلیدی و اصلی است اما محدودیتهایی هم در بحث مهارتمحور کردن آموزش داریم.
وی با اشاره به محدودیتهایی که در بحث مهارتمحور کردن آموزش وجود دارد، بیان کرد: یک دختر دانشجو میخواهد برای کارورزی به یک شرکت خصوصی برود، ما نگرانیم که آنجا به او خوابگاه، غذا و شرایط مناسب داده میشود یا نه یا وقتی یک دانشجوی عزیزمان به یکی از وزارتخانههای صنعت نفت، شهرسازی، راهسازی یا وزارت نیرو میرود، مشخص نیست آیا آنجا خوابگاه در اختیارش می گذارند، غذا به وی میدهند و از نظر فرهنگی مناسب است یا اصلاً آنها دانشجوی ما را میپذیرند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: فرض کنید دانشجوی رشته فناوری اطلاعات یا رایانه نیاز دارد به وزارت فناوری اطلاعات برود اما این وزارتخانه او را نپذیرد. دانشجوی مهندسی نفت ما باید به وزارت نفت برود مشخص نیست آنجا وی را بپذیرند یا غذا، خوابگاه و وسیله ایاب و ذهاب در اختیارش بگذارند. اینها مشکلاتی است که برای مهارتمحور کردن آموزش داریم. درحالیکه وزارت بهداشت این مشکلات را ندارد چون بیمارستانها، دانشجویان و اساتید متعلق به خودش هستند و دانشجویان بهراحتی تردد میکنند و آموزش میبینند.
زلفیگل با بیان اینکه تلاش بر این است در بحث آموزش هدفمند و آموزش مهارتمحور توجه ویژهای به دانشگاه فنیوحرفهای و علمی کاربردی شود، عنوان کرد: طرح دیگر وزارت علوم حرفهآموزی دانشجوهای دانشگاهها است بهگونهای که مثلاً دانشجویان دانشگاه شریف برای یادگیری یک حرفه با دانشگاه علمی کاربردی یا دانشگاه فنیوحرفه ای ارتباط برقرار کنند و در کنار آنها در عین حال که در مرزهای دانش حرکت میکنند، حرفهای را هم بیاموزند.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/