نرخ متعارف بنزین مانع قاچاق می شود/ نفع کشور از واردات بنزین
به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، بنابر گزارشها و آمارها، ایران در سال ۱۴۰۰ روزانه ۵.۳ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته است که متوسط ارزش آن در هر لیتر ۳۸ سنت یعنی لیتری حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.
بیشتر بخوانید:
نیازی به واردات بنزین نیست/ خودروهای بیکیفیت عامل مصرف بالا
مدتی است که با هشدارهای وزارت نفت در خصوص وضعیت بنزین و نزدیک شدن مصرف روزانه آن به ظرفیت پالایش کشور، شائبه واردات بنزین مطرح شده است. اما گمرک ایران اعلام کرد که ایران در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ لیتر صادرات بنزین داشته که ارزش آن به ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار میرسد که با یک محاسبه ساده مشخص میشود کشورمان در سال ۱۴۰۰ بهطور متوسط روزانه ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر صادرات بنزین داشته است.
همچنین ارزش هر لیتر بنزین صادراتی حدود ۳۸ سنت است که با در نظر گرفتن متوسط نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در سال ۱۴۰۰، بهطور تقریبی متوسط ارزش هر لیتر بنزین صادراتی ایران حدود ۹۵۰۰ تومان بوده است.
با بیشتر شدن شایعات در خصوص واردات بنزین، چندی پیش جلیل سالاری معاون وزیر نفت اعلام کرد که دولت برنامهای برای واردات بنزین ندارد. پیشبینی ذخیرهسازی بنزین مطرح است و تاکنون جلساتی را که برگزار کردهایم مربوط به تأمین سوخت زمستان بوده است.
روند افزایشی مصرف داخلی بنزین برخی شائبهها را در مورد واردات بنزین بهوجود آورده است در حالی که ریشه اصلی موضوع افزایش مصرف داخلی بهنظر میرسد که بیشتر به دلیل افزایش تعداد خودروهاست. در چند سال اخیر هم که کمی مصرف بنزین کاهش یافته بود، بیشتر به دلیل بحران کرونا و کاهش ترددهای بین شهری و مسافرتها بوده است که اکنون به برچیده شدن این بحران دوباره مصرف بنزین روند افرایشی خود را آغاز کرده است.
کارشناسان معتقدند که برای جلوگیری از افزایش مصرف دو راهکار وجود دارد، یا باید پالایشگاه بسازیم و یا با واردات نیاز را تأمین کنیم. اما برخی تنها راه چاره را بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی میدانند و معتقدند که در این صورت دیگر نیازی به هیچکدام از دو راهکار قبلی نیست.
به هر حال موضوع افزایش مصرف داخلی شدیداً به موضوع کیفیت خودروی تولید داخل گره خورده است و اگر خودروسازان داخلی بخواهند همچنان با روند کنونی خودرو تولید کنند و اتومبیلهای با تکنولوژی چند دهه گذشته را تولید کنند، مشکل افزایش مصرف داخلی حل نخواهد شد. از طرفی هم که طبق قانون و اصل ۴۴ دولت اجازه ساخت پالایشگاه ندارد؛ بنابراین در صورت حلنشدن مشکل کیفیت خودروی تولید داخل، احتمالاً در آینده نهچندان دور مجبور به واردات بنزین برای تأمین نیاز داخلی شویم.
البته موضوع دیگری که توسط کارشناسان گهگاهی به عنوان راهکار از آن یاد میشود، موضوع امکان استفاده از سیانجی است که آن هم به دلیل مشکل در زمینه تأمین گاز و نبود زیرساخت مناسب در حال حاضر آنچنان جدی نیست.
در همین زمینه حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در خصوص موضوع واردات بنزین در گفتوگو با آنا اظهار کرد: موضوع واردات بنزین میتواند ناشی از کمبود تولید در کشور یا موضوع سوآپ باشد؛ چراکه از اقصی نقاط کشور بنزین خارج میشود و باید برای آن بنزین جایگزین شود، اگر ما مجبور شویم که بنزین هم وارد کنیم، در حال فروش معادل آن در مرزها هستیم و میتوانیم جایگزین کنیم؛ بنابراین مشکل خاصی در کشور ایجاد نمیکند.
واردات بنزین مشکل خاصی در کشور ایجاد نمیکند
مرادی افزود: واردات بنزین مشکل خاصی در کشور ایجاد نمیکند، به این معنی که اگر ناگزیر باشیم بخشی از بنزین مصرفیمان را وارد کنیم، به همان میزان هم از اطراف میتواند بنزین فروخته شود و جبران مافات شود و جایگزین آن بنزین شود.
کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است از این واردات و صادرات کشور منتفع شود؟ توضیح داد: بههرحال اگر نفع چندانی نبرد، ممکن است ضرر هم نکند و بتواند نیاز را فراهم کند. ممکن است بهطور مثال در جنوب بنزین وارد کنیم و در شمال صادر کنیم یا در شمال آزاد بگذاریم که بتوانیم به لنجها یا کشورهای همسایه یک سهمی را بدهیم. هیچ ایرادی ندارد، برای کشور بزرگی مثل ایران با تجهیزات نفت و پالایش و ... این موضوع قابل حصول و انجام است.
مرادی در پیشبینی خود از موضوع قیمت بنزین و اینکه آیا امسال افزایش پیدا خواهد کرد؟ متذکر شد: موضوع قیمت بنزین به خاطر تبعات اجتماعی آن بسیار حساس است، اگرچه بهعنوان یک کارشناس فکر میکنم قیمت بنزین حتی نسبت به فوب خلیج فارس که مصوبه مجلس هم است، خیلی پایین است و ما نمیتوانیم فوب خلیج فارس را هم در کشور رعایت کنیم.
وی اضافه کرد: اما متأسفانه به علت تبعات اجتماعی که دارد و گرانی که در کشور ایجاد شده و تورمی که حاکم بر کشور است، هر نوع تصمیم در خصوص این مسئله موجب تبعات اجتماعی دارد؛ بنابراین دولت سعی میکند خودداری و خویشتنداری کرده و با این نقیصه بزرگ بسازد.
کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: اگرچه این یک نقص است و موجب هدر رفتن منابع ما میشود. بنزین زیادی از مرزهای ما استفاده از لنجها، اتوبوسهای مسافری، تریلرها، کامیونها از کشور خارج میکنند و علت آن هم قیمت نازل بنزین است. بهطورکلی فرآوردههای سوختی اعم از نفت، نفت سفید، گاز یا گازوئیل و نفت کوره یا نفت سیاه به علت نازل بودن قیمت در کشور قاچاق میشوند.
بنزین باید نرخ متعارفی داشته باشد
مرادی در خصوص نرخ واقعی بنزین تأکید کرد: بنزین باید نرخ متعارفی داشته باشد که با نرخی که ما می فروشیم، نزدیکی داشته باشد. بالاخره دولت باید سعی کند به پایینترین نرخ بنزین بخرد و این به وضعیت بازار بستگی دارد.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/