نیازی به واردات بنزین نیست/ خودروهای بیکیفیت عامل مصرف بالا
محمدعلی صادقی در گفتوگو با خبرنگار حوزه نفت و انرژی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا با اشاره به موضوع واردات بنزین اظهار کرد: بحث واردات بنزین مطرح نیست و حتی اخیراً جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده بود که دولت روحانی بنزین را به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان صادر کرد، به هر حال در شرایط کنونی کمبودی در این زمینه نداریم که اقدام به واردات بنزین کنیم.
بیشتر بخوانید:
اصلاح مصرف سوخت تنها راهکار جبران افزایش سرانه مصرف بنزین
وی در خصوص قیمت بنزین توضیح داد: به دلیل اینکه قیمت نفت خام بالای ۱۰۰ دلار شده است و بهطور کلی قیمتها در هر تن بالای یکهزار دلار است، موضوع گرانی بنزین مطرح شده اما به دلیل اینکه کشور ما کمبودی نداشته و نیازی به واردات ندارد.
کارشناس حوزه نفت و انرژی اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی برای اینکه بتوانند میزان مصرف را متعادل کنند و جلوی قاچاق را بگیرند، مباحثی در این زمینه قیمت مطرح شده؛ اما موضوع دقیقی که مدون باشد و بتوانند روی آن عمل کنند، وجود ندارد. بیشتر اخبار پیرامون قیمت بنزین به صحبتهای کارشناسی و تحلیلگران بازمیگردد که بهمنظور جلوگیری از قاچاق بنزین و گازوئیل و همچنین سهمیهای بودن بنزین مطرح شده است.
میزان مصرف به ساختار مصرفی جامعه بازمیگردد
کارشناس حوزه نفت و انرژی تأکید کرد: میزان مصرف به ساختار مصرفی جامعه باز میگردد. دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در ایران خودروهای بیکیفیتی هستند که بالای ۱۰ لیتر و تا ۱۳ لیتر مصرف میکنند، خودروهای مدل پایین در ایران هم که پرمصرفتر هستند، بیشتر در اختیار طبقات متوسط یا زیر متوسط است که خودبهخود مصرف را بالا میبرد.
صادقی یادآور شد: از طرفی واردات خودرو نداریم و خودروهای مدل بالا و با مصرف کم وارد نمیشود؛ بنابراین خود به خود میزان مصرف افزایش یافته است. باید در این زمینه یک مدیریت مصرف ایجاد شود تا به شکل منطقی واقعیتها و دلایل اصلی مصرف بالای بنزین را بفهمند و بر مبنای آن عمل کنند. با این شرایط که کارشناسان و مسئولان هر کدام ساز خود را میزنند و بیشتر بهدنبال جنبههای سیاسی موضوع هستند، هیچگاه این معضل برطرف نخواهد شد و به نتیجهای نمیرسد و همچنان مصرف بالا خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اخیراً وزیر نفت با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع صنعت نفت ۴۳ میلیارد دلار درآمد داشته است، عنوان کرده که اگر مصرف سوخت کشور را در بخشهای مختلف نصف کنیم، میتوان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل داد، اما اگر به جای این رقم ۱۰ میلیارد دلار آن را هم صرفهجویی کنند، کفایت میکند اما باید دید این موضوع قابلیت اجرایی شدن دارد یا خیر.
به جای ساخت پالایشگاه، سیستمهای مصرف را بهینه کنید
کارشناس حوزه نفت و انرژی در تحلیل این پرسش که اولویت کشور برای جلوگیری از کمبود بنزین، باید ساخت پالایشگاه باشد یا واردات؟ تشریح کرد: بهنظرم مسئولان به جای ساخت پالایشگاه، بهتر است سیستمهای مصرف را بهینه کنند. وقتی تولید بنزین باشد؛ اما خودروها همه پیکان، پراید و پژو باشد، مشکلی حل نخواهد شد و مصرف کاهش نخواهد یافت و در نهایت دچار کمبود هم خواهید شد.
تفاوت قیمتی بنزین در داخل و خارج از کشور، قاچاق سوخت را بهصرفه کرده است
صادقی افزود: علاوهبر این ما در کشور یک سیستم اقتصاد دولتی داریم که با توجه به تفاوت قیمتی که وجود دارد، میزان عظیمی از بنزینها قاچاق میشود. در حال حاضر به کشورهایی مانند افغانستان، عراق، پاکستان و ترکیه قاچاق سوخت داریم؛ چراکه قیمت آنها چندین برابر بیشتر از قیمت داخلی بنزین بیشتر است و قاچاق آن صرفه اقتصادی دارد.
وی گفت: اقداماتی مانند اینکه به مرزنشینان سهمیه میدهند، یا با قاچاقچیان سوخت برخورد می شود فایدهای ندارد. به جای آن باید اقدامی اساسی انجام شود.
کارشناس حوزه انرژی و نفت با تأکید دوباره بر بالا بردن کیفیت خودروها اظهار کرد: وقتی تولید استاندارد نیست، مصرفکنندهای که میخواهد به بازار برود و یک یخچال یا بخاری بگیرد، باید چه کار کند؟ در وهله نخست دولت و مسئولان مربوطه باید کنترل کنند که تولید استاندارد باشد.
مصرف سوخت در صورت استفاده از خودروهای با استاندارد جهانی یکسوم تا دو سوم کاهش مییابد
صادقی در پاسخ به این پرسش که برآورد کارشناسی از میزان کاهش مصرف با فرض اینکه خودروهای داخلی به استاندارد لازم جهانی برسند، چهقدر است؟ توضیح داد: با فرض اینکه خودروهای مورد استفاده استاندارد جهانی داشته باشند، حداقل یکسوم و تا دو سوم مصرف سوخت کاهش خواهد یافت. همچنین اصلاً نیازی به پالایشگاه هم نخواهیم داشت. اگر جمعیت کشور را در نظر بگیریم، با توجه به میزان تولید ۱۰ پالایشگاهی که اکنون داریم، بیشتر از شل و بیپی تولید سوخت داریم؛ اما موضوع این است که این میزان تولید چگونه مصرف و چگونه قاچاق میشود؟ اینهاست که موجب کمبود میشود.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/