مکانیسم رسانه ورود به ناخودآگاه افراد است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از همدان، حجتالاسلام رضا محمدی در نشست تحلیلی تبیین فنون رسانهای شناختی و جنگهای ترکیبی حوزه رسانه با بیان اینکه مکانیسم رسانه ورود به ناخودآگاه افراد است، اظهار کرد: رسانهها در حوزههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جریان ساز هستند و نقش بارورسازی و جایگزین کردن مفاهیم خوب و بد را به نحوی جدی ایفا میکنند.
وی افزود: رسانه در حوزه رفتارسازی نخستین عامل مؤثر بوده و بهعنوان عامل بارورسازی، ارتباطات میان انسانها، ارزش ساز و مولد ذائقه اجتماعی انسانها، دخالت دارد. امروزه دشمن با استفاده از فعالیتهای ترکیبی و حسابشده بهگونهای افکار عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد که احساس پوچی و ناامیدی جامعه را فراگیرد و کارکرد خود را با انفجار تکنولوژی و ورود همهجانبه تلفن همراه، صدچندان کرده است.
بیشتر بخوانید:
علاقهمندی آمریکا به گرفتاری روسیه در باتلاق اوکراین
مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه آزاد اسلامی همدان عنوان کرد: با توجه به تأکید چندینباره مقام معظم رهبری در مباحث جنگ ترکیبی و رسانه ضرورت جدی ورود دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یکی از ارکان آموزش عالی، وجود دارد. این دانشگاه از ظرفیتهای عظیم استادی، دانشجویی، دانشآموزی، کارمندی و خانواده آنان بهره میبرد و با استفاده از این ظرفیتها و افراد کارکشته، خلاق و توانمند در حوزه رسانه ورود جدی کند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز با تأکید بر مخاطب شناسی در عرصه جنگ رسانهای شناختی دشمن گفت: شناخت دقیق مخاطب موجب تولید محتوای متناسب با فضای مطلوب است.
ابوالفضل یداللهی اصلان اضافه کرد: آسیبشناسی رخدادهایی که در فضای رسانهای پیرامونی رخ میدهد به همراه تحلیل دقیق اهداف دشمنان به همراه تیمهای خلاق تولید محتوا موجب اثربخشی آثار رسانهای میشود.
وی تأکید کرد: ضرورت دارد تیمهای رسانهای ابتدا به رصد دقیق فضای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و اهداف دشمن پرداخته و پس از تولید محتوای مناسب، در حوزه بازنشر محتوا نیز قوی عمل کنند.
مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین (ع) نیز بیان کرد: مهمترین رکن مقابله با تهاجم رسانهای دشمن تولید محتوای فاخر و اثربخش است. دشمن در فضای مجازی عرصههای وسیعی را در دست گرفته و البته با استفاده از ظرفیتهای عظیم جوانان خوشفکر و توانمند و فعالیت تشکیلاتی سازمند و قوی میتوانیم به مقابله با دسیسههای رسانهای دشمنان بپردازیم.
حسین ربیعی مطرح کرد: تا یک دهه قبل دشمن جنگ نرم را در حوزه فرهنگی بهعنوان راهبرد اصلی انتخاب کرده بود و حرکتی خزنده را در آن فضا دنبال میکرد. در سالیان اخیر جنگ روایتها است که بهعنوان دکترین نظامی آمریکا بهعنوان اصل راهبردی علیه کشورهای مختلف و ازجمله ایران اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: امروزه اعتقاد اصلی بر این بوده که برنده اصلی کسی است که در جنگ روایتها پیروز شود. بهعنوان نمونه در جنگ روسیه و اوکراین بهوضوح میبینیم که نیروی دفاعی وجود خارجی ندارد؛ اما در حوزه رسانه و روایت گری بهگونهای وانمود میکنند که گویی ارتش اوکراین در حال دفاع است. دو عنصر اصلی در عرصه جنگ روایتها یکی روایت اول و دیگری تحلیل اول وجود دارد. رسانهای که روایت اول را نقل کند برنده است مگر اینکه در نقطه مقابل رسانههایی باشند که با تحلیل دقیق و منسجم، تأثیر روایت اول را از بین ببرند.
مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین (ع) با بیان اینکه برای دشمن تفاوتی ندارد که در چه حوزهای ورود پیدا کند توضیح داد: هدف اصلی دشمن این است که در عرصههای اجتماعی و امنیتی ضربه نهایی وارد کند از اینرو در جنگهای ترکیبی دشمن در همه ابعاد با یکدیگر وارد میدان میشوند و در همه حوزهها اعم از اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی ورود پیدا میکند. تکنیک اساسی جنگهای ترکیبی دشمن استفاده از دروغپراکنی بوده و در مرحله بعد با استفاده از جنجالهای رسانهای سعی میکند آنچه را که اصولاً واقعیت ندارد در اذهان عمومی بهعنوان واقعیت جلوه دهد. دشمن فرقی ندارد که در چه حوزههای ورود کند، هدف اصلی این است که در حوزه اجتماعی و امنیتی ضربه نهایی را وارد کند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/