دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیدمحمدی در گفت‌وگو با آنا:

کمیته «تعامل دانشگاه و خانواده» برای تعالی جامعه گام برمی‌دارد/ برگزاری تور گردشگری با هدف آشنایی با جهاد تبیین

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با تشریح کارکردهای کمیته تعامل دانشگاه و خانواده، گفت: تمرکز اصلی در این کمیته بر دانشجو و نیز خانواده دانشجویان قرار می‌گیرد و به این وسیله، گام مثبتی در راستای تعالی جامعه برداشته می‌شود.
کد خبر : 655168
سیدابوالفضل سیدمحمدی



گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلی‌پور- دانشگاه و خانواده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقطاب اثرگذار در جامعه دانشگاهی است و نقش به بسزایی در تربیت دانشگاهیان و نقش‌آفرینی آنان دارند. حل بسیاری از مسائل روزمره دانشجویان که در فضای مستقل از خانواده به دنبال تحصیل علم و معرفت هستند از طریق والدین و ارتباط و تعامل مناسب با آنان امکان‌پذیر است.


اطلاع یافتن خانواده‌ها از وضعیت آموزشی، روانی و رفاهی فرزندان در دوران دانشجویی و ارتباط آنان با برنامه‌ریزان و مسئولان دانشگاه می‌تواند موجب ارتقای سطح فکری، اخلاقی و این قشر و جبران کاستی‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شود.


علاوه بر این، ارتباط مناسب با خانواده‌های اساتید و کارکنان سبب تعالی و پویایی مجموعه دانشگاه و خانواده می‌شود. ازاین‌رو بر اساس راهبرد ۱۵ نظام فرهنگی- تربیتی سند دانشگاه اسلامی و به‌منظور تعامل این دو نهاد و افزایش کارایی دانشگاه در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و ایجاد هم‌افزایی بین دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده‌ها، «کمیته تعامل دانشگاه و خانواده» در دو سطح سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.


کارکرد کمیته «تعامل دانشگاه و خانواده» چیست؟


تصمیم‌سازی در خصوص تعامل دانشگاه و خانواده برای شورای فرهنگی دانشگاه و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در فعالیت‌های «کمیته تعامل دانشگاه و خانواده» در واحدهای سراسر کشور از مهم‌ترین وظایفی است که برای این کمیته در نظر گرفته‌شده است.


جذب مشارکت خانواده‌های همیار و داوطلب در حل مشکلات و مسائل دانشجویان آسیب‌پذیر و دانشگاه و بررسی راهکارهای نظارت بر رفتار دانشجویان و چگونگی مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی از دیگر وظایفی است که بر عهده این کمیته گذاشته‌شده است.


مشارکت و همکاری خانواده‌های دانشجویان با مرکز مشاوره دانشگاه در راستای شناسایی و پیگیری مشکلات خانواده در امور دانشجویان ازجمله آموزشی، روان‌شناختی و پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و آگاهی از وضعیت دانشگاه و خوابگاه خصوصاً به دلیل تنوع فرهنگی دانشجویان و آشنایی با مسائل و چالش‌های رایج در آن‌ها از دیگر وظایفی است که توسط این کمیته انجام می‌شود. همچنین قرار است برنامه‌های فرهنگی موردنیاز از قبیل کارگاه آموزشی، نشست، نمایش فیلم و... برای خانواده‌های اساتید، کارکنان و دانشجویان به شورای فرهنگی و اجتماعی واحد توسط این کمیته پیشنهاد شود.




بیشتر بخوانید:





برگزاری گردهمایی و همایش با حضور والدین دانشجویان جدیدالورود، اساتید و مسئولان دانشگاه برای تبادل‌نظر پیرامون بالا بردن سطح آگاهی و شناخت خانواده از قوانین آموزشی، ضوابط انضباطی دانشگاه و تقویم آموزشی از دیگر وظایفی است که بر عهده این کمیته گذاشته‌شده است.


ورود به فضای دانشگاه، ورود به جامعه است/ لزوم تعامل دانشگاه و خانواده برای اثرگذاری بر دانشجویان


دانشگاه به‌عنوان یک عامل تأثیرگذار علاوه بر بخش علمی و پژوهشی باید در بخش فرهنگی بر روی دانشجو تأثیرگذار باشد. سید ابوالفضل سیدمحمدی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: «به همین دلیل در کمیته تعامل دانشگاه و خانواده این مسئله بررسی و تصویب‌ شد که تمرکز اصلی بر دانشجو و نیز خانواده دانشجویان قرار گیرد و با تحقق این امر، گام مثبتی در راستای تعالی اخلاق فرهنگی و در جامعه برداشته شود.»


وی نبود این اثرگذاری از سوی خانواده و دانشگاه را به ضرر دانشجو می‌داند و عنوان می‌کند: «با توجه به اثرگذاری خانواده‌ها بر فرزندان دانشجو، اگر ارتباط دانشگاه با ملجأ و محل امن دانشجو که خانواده است، قطع شود یک بال اثرگذار بر روی دانشجو را از دست‌ داده‌ایم و قاعدتاً به اثرگذاری مطلوب نخواهیم رسید.»


در کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در این خصوص کارکردهای خوبی تدوین‌شده است. معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران مرکزی در ادامه می‌افزاید: «می‌خواهیم از خانواده دانشجویان در جلسات متعدد استفاده کنیم و راهکار در زمینه‌های مختلف بگیریم. دوره‌های مختلفی برای ارتقای سطح فرهنگی خانواده‌ها برگزار می‌کنیم اینکه نوع تعامل با دانشگاه چگونه باشد؟ زیرا دانشگاه، دبیرستان نیست و فضای متفاوتی دارد ورود به این فضا ورود به فضای جامعه است.»


«برخورد با دانشجویان نیاز به یک مهارت‌های خاص دارد.» وی علاوه بر اشاره به این امر خاطرنشان می‌کند: «از یک‌سو دانشگاه برای انتقال این مهارت‌ها به خانواده‌ها کمک می‌کند و از سوی دیگر برای تعالی فضای فرهنگی دانشگاه باهدف تأثیرگذاری در دانشجو از خانواده کمک می‌گیرد.»


تور گردشگری با هدف آشنایی با جهاد تبیین در دانشگاه آزاد اسلامی بعد از ماه مبارک رمضان برای بازدید خانواده‌های دانشجویان از واحدهای دانشگاه برگزار می‌شود. سیدمحمدی در این باره می گوید: «یکی از ابعاد تأثیرگذاری دانشگاه‌ها بُعد و فعالیت اجتماعی دانشگاه است. تور گردشگری برای بازدید خانواده‌ها از دانشگاه می‌تواند ذیل این کمیته نیز قرار بگیرد اما نه صرفاً و صد درصد. در آن بخش که خانواده استقبال کند و دانشگاه به تبیین عملکرد و خدمات خود می‌پردازد و در این خصوص تمامی اطلاعات را در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد داد.»


انتهای پیام/۴۱۶۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته