دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده مطرح کرد؛

شبکه‌سازی و توجه به فرآیند هویت‌یابی و هویت‌سازی دانشجویان دختر

شبکه‌سازی و توجه به فرآیند هویت‌یابی و هویت‌سازی دانشجویان دختر
عاصمه قاسمی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دو موضوع شبکه‌سازی و فرآیند هویت‌یابی و هویت‌سازی دانشجویان دختر توجه ویژه‌ای دارد.
کد خبر : 873581

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست شورای رؤسای واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی اظهار کرد: موضوع زن و خانواده برای دانشگاه در کنار همه موضوعات دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه رویکرد دانشگاه آزاد یک رویکرد آموزشی و علمی صرف نیست، بلکه مطابق هدف اصلی مدیریت کلان دانشگاه و طبق سند تحول بنیادین و آنچه در بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی بدان اشاره شده، دانشگاه باید توجه ویژه‌ای به حوزه تربیتی و فرهنگی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اهمیت بالای این موضوع برای دانشگاه آزاد از تمایزاتی است که رئیس دانشگاه آزاد با مجموعه مدیران دانشگاه‌ها و حتی وزارت علوم دارند، چراکه در برنامه‌های سایر ارگان‌ها حتی وزارت علوم این توجه ویژه وجود ندارد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده افزود: این رویکرد خود دانشگاه است که ورود به مسائل فرهنگی و تربیتی را که مسئولیت اجتماعی خود تعبیر کرده و به مسائلی که مسئله جامعه است ورود می‌کند و برای ما ارزشمند است که امور زنان و خانواده از حالت زینتی که در سایر دستگاه‌ها داشته، خارج شده و تلاشمان می‌کنیم این حوزه برای تمام ارکان دانشگاه فعال شود.

قاسمی با بیان اینکه پرداختن به موضوعات تربیتی به‌خصوص در حوزه زنان در دانشگاه آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است، دلایل این امر را چنین توضیح داد: عامل نخست اینکه این موضوع یکی از رویکرد‌های اصلی دانشگاه است و مورد دوم ما بعد از انقلاب اسلامی در حوزه زنان به رشد و پیشرفتی رسیدیم که قابل کتمان نیست و دوست و دشمن هم به این ماجرا اذعان دارند.

گفتمان غالب معروف شرقی و غربی را کنار زدیم

وی با بیان اینکه گفتمان غالب معروف شرقی و غربی را کنار زدیم و گفتمان جدید منجر به بروز این رشد و پیشرفت در کشور شد؛ افزود: به‌عنوان مثال پذیرفته‌شدگان زن در آزمون سراسری امسال ۶۱ درصد بود و اکنون در دانشگاه آزاد ۳۲ درصد اعضای هیئت علمی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و حدود ۳۲ درصد کارکنان دانشگاه‌ها خانم هستند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده تصریح کرد: دشمن از نقاط قوت ما استفاده می‌کند تا بحران به وجود بیاورد و در حال حاضر همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند یکی از نقاطی که برای بحران‌سازی مورد استفاده دشمنان قرار گرفته، مسئله زن و جنسیت است.

قاسمی تشریح کرد: خانواده موضوعی مهم و جدی در سطح جامعه است و اگر ما بتوانیم مشکلات این حوزه را در دانشگاه مرتفع کنیم برای تمام جامعه رفع کرده‌ایم.

وی افزود: این جایگاه تقویت شد، چراکه باور داریم می‌خواهیم مسئله‌ جامعه را رفع کنیم.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده عنوان کرد: مسئول و رابطان امور زنان و خانواده برای استان و واحد‌های دانشگاهی مشخص شدند و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید دارد که این افراد در دانشگاه تأثیرگذار و مقتدر باشند تا بتوانند راهبری این حوزه را به خوبی انجام دهند؛ ضمن اینکه شواری راهبری امور زنان و خانواده در استان خراسان‌رضوی شکل گرفته و مدیرکل استانداری در این شورا عضو است تا با ارتباط شکل گرفته بتوان مشکلات را مرتفع کرد.

شبکه‌سازی و توجه به فرآیند هویت‌یابی و هویت‌سازی دانشجویان دختر در دانشگاه آزاد

قاسمی در ادامه با اشاره به کمیته تعامل دانشگاه و خانواده گفت: این کمیته در چند ماه ابتدایی شکل‌گیری کارآیی مد نظر را نداشت و نمی‌توانست خیلی برنامه و طرح داشته باشد، اما در حال حاضر در واحد‌های دانشگاهی بر این موضوع تأکید داریم و گزارش کار برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان مرتباً دریافت می‌شود.

وی تأکید کرد که فعالیت کمیته تعامل دانشگاه و خانواده الزامی است تا موضوع خانواده مورد توجه قرار بگیرد، از این رو درخواست داریم جلسات مرتبط به این کمیته هم بطور ماهانه تشکیل شود.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با تأکید بر اهمیت مسئولان و رابط امور زنان در استان‌ها تأکید کرد: شبکه‌سازی بین دانشجویان دختر اولویت کارهاست تا بتوانیم در امور مختلف برای زندگی آینده، آنان را دریابیم و باید دختران و زنان را ویژه‌تر ببینیم.

تشکیل و تحکیم خانواده در دانشگاه آزاد پیگیری می‌شود

قاسمی گفت: کاری که در امور زنان و خانواده برای کارکنان و استادان زن انجام می‌دهیم بیشتر حول محور تشکیل و تحکیم خانواده است و این کار با تسهیل‌گری، معرفت‌افزایی و توانمندسازی است و دوره‌های تشکیل شده و تسهیلات ارائه شده مرتبط به همین حوزه‌هاست.

وی افزود: در حوزه دختران دانشجو اولویت‌ها متفاوت از استادان و کارمندان است و باید به همان دو مورد شبکه‌سازی و هویت‌یابی توجه ویژه شود و دانشگاه باید دختران را برای زندگی آینده‌شان برای نقش‌های مانند مادری پرورش دهد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده اظهار کرد: بانوان نباید احساس محدود، ناکافی بودن و نداشتن کارایی داشته باشند و در صورتی که رضایتمندی ایجاد شود تعلق افزایش پیدا خواهد کرد و با بهتر شدن شرایط زنان، شرایط خانواده و در نهایت شرایط جامعه تغییر اساسی خواهد داشت.

به گزارش آنا، قاسمی در سفر یک روزه به مشهد همچنین در کارگاه منطقه‌ای مسئولان امور زنان و خانواده استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و گلستان که به همت حوزه امور بانوان و خانواده استان خراسان‌رضوی برگزار شد حضور یافت و از محل تأسیس نخستین کودکستان دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد بازدید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته