دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1401 - 00:04
احمد اکبرپور در گفت‌وگو با آنا:

گرانی کتاب کودک نگران‌کننده است/ فضای مجازی بازار کتاب را گرم نگه می‌دارد

نویسنده و شاعر معاصر معتقد است که مسئله گرانی کتاب‌ معضلی شده که می‌تواند خانواده‌ها را از خرید کتاب برای فرزندان خود فراری دهد.
کد خبر : 654901
احمد اکبرپور



به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، اوضاع ناراحت کننده ادبیات کودک و نوجوان، یکی از موضوعاتی بوده که از هفته‌های گذشته به آن پرداخته‌ایم. ضعف محتوایی به خصوص در حوزه کودکان و گروه سنی الف (آمادگی و کلاس اول) و استفاده از تصویرگری نامناسب برای کتاب‌های کودکان نکات مهمی بود که به آن پرداختیم. در هفته‌های گذشته به طور ویژه در رابطه با اوضاع ادبیات کودک با یکی از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت‌وگو کردیم و امروز نیز ضعف‌های موجود در ساختار و محتوای متنی این آثار را در گفت‌وگو با یکی از نویسندگان شناخته شده این حوزه مطرح کردیم.


احمد اکبرپور متولد سال ۱۳۴۹ نویسنده، شاعر معاصر و تهیه‌کننده تلویزیونی صداوسیما است. وی جوایز متعددی از جمله کتاب سال ایران و شورای کتاب کودک را کسب کرده است. اکبرپور عضو شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. از آثار وی در حوزه کودک و نوجوان می‌توان به «کنسرت‌های فیل بی‌جنبه»، «بفرمایید عینک مادام سوسکه»، «دنیای گوشه و کنار دفترم»، «شب‌بخیر فرمانده»، «دختری ساکت با پرنده‌های شلوغ»، «اگر من خلبان بودم»، «غول و دوچرخه»، «من مترسکم ولی می‌ترسم»، «کرم شلوارپوش»، «من یک گوزن بودم» و رمان‌هایی همچون «مادربزرگ جادویی»، «نامه‌هایی به هیچ‌کس»، «لحظه‌های سکسکه»، «کشک‌های خفن»، «هفت‌خوان و خرده‌ای»، «سه سوت جادویی» و... اشاره کرد.


گرانی کتاب‌ و حذف محصول فرهنگی از سبدهای خرید


اکبرپور درباره اوضاع ادبیات کودک و نوجوان در ایران گفت: وضع ادبیات کودک و نوجوان خوب است اما مسئله گرانی کتاب‌ معضلی شده که می‌تواند خانواده‌ها را از خرید کتاب برای فرزندان خود فراری دهد. در این میان گرانی کاغذ هم مزید بر علت است. کتاب خودم در سال ۹۸ با قیمت ۱۵ هزارتومن چاپ‌شد اما در تجدید چاپ قیمت آن متاسفانه به ۴۰ هزارتومن رسید. گرانی کتاب در حوزه کودک و نوجوان بسیار نگران‌کننده است و این ترس را به همراه دارد که کتاب از سبد خرید خانواده‌ها حذف شود.


وی در پاسخ به این پرسش که فضای مجازی را چطور می‌توانیم در راستای پیشرفت ادبیات کودک و نوجوان پیش ببریم، اظهار کرد: به‌هرحال فضای مجازی کمک بسیاری به ادبیات کرده است؛ برخی از افراد با ذوق و کتابخوان که کتاب خوبی را می‌خوانند آن را به افراد دیگر هم معرفی می‌کنند که این نکته مثبتی است و می‌تواند به فرهنگ کتاب‌خوانی کمک بزرگی کند. معرفی کتاب و نظر دادن در مورد آن در فضای مجازی بازار کتاب را گرم نگه می‌دارد. در حال حاضر هم برنامه‌های قصه‌گویی در فضای مجازی رایج شده که برخی از آن‌ها از جمله «آی قصه» به‌صورت حرفه‌ای‌ این‌کار را انجام می‌دهد.


همه تقصیرها به گردن کتاب نمی‌افتد!


این نویسنده در ادامه درباره اینکه چرا الگوی کودکان ما با وجود اسطوره‌های بی‌شمار ایرانی ابرقهرمان‌های خارجی شده و الگوی ایرانی ندارند، بیان کرد: به‌هرحال تعداد کتاب‌هایی که از خارج وارد می‌شود خیلی بیشتر از کتاب‌های تألیفی است. در نتیجه معمولاً مخاطب بیشتر سمت آن‌ها می‌رود. به‌هرحال نیاز است که از کتاب‌های تالیفی هم حمایت شود. اسطوره‌سازی فقط از طریق کتاب نیست، تلویزیون و سینما هم نتوانسته‌اند در این مورد موفق باشند. در نهایت همه تقصیرها به گردن کتاب نمی‌افتد! صداوسیما و کتاب هرکدام سهم خود را در اسطوره‌سازی دارند. کتاب هویت‌بخشی است اما زمانی‌که اسطوره‌ها و قهرمان‌های ایرانی شناسایی شده باشند.


گرانی کتاب کودک نگران‌کننده است/ فضای مجازی بازار کتاب را گرم نگه می‌دارد




بیشتر بخوانید:





لزوم تصمیم‌گیری در راستای اقتصاد کتابفروشان


وی درباره کتاب‌های کودک و نوجوان بازاری که در سوپرمارکت‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: اینکه به این نوع کتاب‌ها بازاری می‌گویند بی‌علت نیست. این کتاب‌های بازاری تصویرگری خوبی ندارند، متن و ویراستاری ضعیفی دارند، در واقع حق کپی‌رایت خارجی را هم رعایت نمی‌کنند. در نتیجه با قیمت کمتر اما باکیفیت پایین‌تری به فروش می‌رسند. بهتر است خانواده‌ها کتاب‌هایی با کیفیت مناسب و غیربازاری برای فرزندان خود تهیه کنند.


اکبرپور درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که قرار است در اواخر اردیبهشت‌ماه در مصلی تهران برگزار شود، اظهار کرد: در زمانی که این نمایشگاه به‌صورت مجازی برگزار می‌شد کتاب خریده‌ام و از این شیوه راضی بودم. در زمان برپایی نمایشگاه چه به‌صورت فیزیکی و چه به صورت آنلاین متاسفانه کتاب‌فروشی‌ها دچار رکود می‌شوند که لازم است در این راستا تصمیمی گرفته شود. به نظر من بهتر است نمایشگاه فقط برای فروش کتاب برپا نشود بلکه این محصولات فرهنگی برای معرفی و تبلیغات ارائه شوند و بروشورهایی به مراجعه‌کنندگان نمایشگاه داده شود تا با موضوع کتاب‌ها و توضیحات آن‌ آشنا شوند.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته