دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رادیو ۸۲ ساله شد/ جعبه شورانگیز و خاطره‌ساز صدا به روایت ۳ گوینده پیشکسوت

در هشتاد و دومین سالروز آغاز به کار رادیو در ایران، نظر سه گوینده پیشکسوت را درباره کارکرد این رسانه قدیمی و صمیمی پرسیده‌ایم.
کد خبر : 654523
عکس



به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، رادیو در ایران به‌عنوان اولین فرستنده عمومی در چهارم اردیبهشت سال ۱۳۱۹ در تهران فعالیت رسمی خود را با نام «رادیو تهران» آغاز کرد. این رسانه ملی تاکنون جایگاه خود را در میان مخاطبان خود حفظ کرده و با وجود پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن رسانه‌هایی نوین اما همچنان به فعالیت می‌پردازد، راز ماندگاری آن را می‌توان در صفات آن پیدا کرد؛ سادگی و صمیمیت، در دسترس بودن، سرعت در انتقال پیام، پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مخاطبین در کوتاه‌ترین زمان، تخیل‌برانگیزی و رویاپردازی و...


سه پیشکسوت رادیو به مناسبت هشتادودومین سالروز این رسانه خاطره‌ساز و صمیمی نظر خود را با آنا مطرح کرده‌اند که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


رادیو شریک غم‌ و شادی‌ مخاطبان


عذرا وکیلی، گوینده رادیو و مجری و تهیه کننده برنامه سلام کوچولو رادیو ایران در سالروز تولد ۸۲ سالگی رادیو چنین گفت: بعد از ۵۰ سال کار مداوم از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۹۸ به این نتیجه رسیدم که رادیو از آغاز فعالیتش در ایران همواره یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده ‌به حساب آمده و همچنان این ارتباط خانوادگی ادامه خواهد داشت. رادیو به‌عنوان عضوی بزرگ و مسئول خانواده خودش را شریک همه غم‌ها و شادی‌های مخاطبان قرار داده است. هر چند که مدتی ارتباط بین رادیو و مخاطبانش به دلایل گوناگون با دشواری‌هایی روبه‌رو شد اما با گسترش امکانات فنی، تولیدی و هنری دلسوزان، شکر خدا رادیو دوباره موقعیت خودش را بازسازی و جایگاه خودش را پیدا کرد؛ این به‌دست نیامد مگر به دلیل سرعت دریافت انتقال مسائل اجتماعی، سیاسی و انعکاس خواسته‌های متعدد و مختلف مخاطبان. همچنین با توجه به سهولت دسترسی به رادیو در هر زمان، مکان و پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه ارتباطات و حضور جوانان کار آزموده و علاقه‌مند به‌طور حتم جایگاه رادیو بیش از آن‌چه امروز می‌شنویم بالاتر و مثمرثمرتر خواهد شد.


رادیو ۸۲ ساله شد/ جعبه شورانگیز و خاطره‌ساز صدا به روایت ۳ گوینده پیشکسوت


رادیو زندگانی را به تداومی شورانگیز می‌خواند


رضا خضرایی، گوینده «قصه ظهر جمعه» نیز در سالروز تاسیس رادیو بیان کرد:‌ یک روز ناگهان صدایی در گوش تمام شهر پیچید و به همه سلام گفت! صدا نابهنگام بود، اما از مدت‌ها پیش همه انتظارش را می‌کشیدند. جایش خالی بود تا سکوت مردم را به سمت نغمه‌ها و واژه‌های امیدبخش و زندگی‌ساز پل بزند! ناگهان آغاز شد و از آن روز -چهارم اردیبهشت سال ۱۳۱۹- رادیو در همه لحظه‌ها، با تمام لهجه‌ها و لحن‌های زیبا، با اهالی این سرزمین سخن گفت! از آن روز، این صدای گرم میهمان خانه‌های مردم شد. رادیو همواره دل‌ها را به انسی زیبا، زندگانی را به تداومی شورانگیز و خستگی‌ها را به امیدی روشن فراخوانده است‌! برخی امواج آرام صدا از رادیو را به نسیم تشبیه کرده‌اند! نسیم می‌وزد تا با ملایمت روح‌انگیز و زندگی‌بخش خود، جان طبیعت را بیدار کند. همکاران رادیو نیز با رسالتی آگاهانه، روح انسان‌سازی و امید را در مخاطب زنده می‌کنند!


روز رادیو بر شنوندگان و همدلان همیشگی و همکاران پر توان و تلاشگر، مبارک و فرخنده باد!


رادیو ۸۲ ساله شد/ جعبه شورانگیز و خاطره‌ساز صدا به روایت ۳ گوینده پیشکسوت


جایگاه خاص رادیو در میان سایر رسانه‌ها


همچنین عبدالله فجری گوینده برنامه «تقویم تاریخ رادیو ایران» اظهار کرد: رادیو به دلیل اینکه به‌راحتی در اختیار عموم قرار می‌گیرد، همیشه از جایگاه خاصی در میان سایر رسانه‌ها برخوردار بوده است، لذا باید فرآیند اطلاع‌رسانی این رسانه به گونه‌ای باشد که شنونده آن را در اولویت خودش قرار بدهد. و اما نقش رادیو در آینده به چه صورت خواهد بود؟ رادیو نقش مهمی را می‌تواند در همه جا ایفا کند و هر چقدر بتواند قدرت انتشار اخبار موثق‌ را با اتکا به مزیت دسترس بودن این رسانه‌ در کنار برنامه‌سازی صحیح و اصولی مدنظر قرار بدهد، شاهد افزایش مخاطبان رادیویی می‌توانیم باشیم. همان‌طور که می‌دانید ما در آستانه هشتادودومین سالگرد تاسیس ‌رادیو هستیم لذا روز چهار ادیبهشت‌ماه را به همه همکارانم و تمامی هموطنان که سالگرد تاسیس رادیوست تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.


رادیو ۸۲ ساله شد/ جعبه شورانگیز و خاطره‌ساز صدا به روایت ۳ گوینده پیشکسوت


رادیو، این رسانه شنیداری بعد از ۸۲ سال فعالیت و روی کار آمدن رسانه‌هایی جدیدتر و با کارایی بالاتر اما هنوز هم همچون گذشته برای بسیاری از مخاطبان جذابیت خود را حفظ کرده است. هرچند نسل جدید جامعه آن‌چنان که باید با این رسانه خو نگرفته‌اند. در این راستا نیاز است با فرهنگ‌سازی و تولید برنامه‌هایی باب میلشان آن‌ها را به سمت رادیو جذب کرده تا در سال‌های آینده نیز این رسانه ملی ماندگار بماند.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب