دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کاظم اولیایی در گفت‌وگو با آنا:

گزارش کمیسیون اصل90، بهانه دست فیفا می‌دهد/ رای AFC به سود عربستان باشد حیثیت فوتبال ایران زیر سوال می‌رود

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: در مورد سرپرستی فدراسیون فوتبال، مجمع فدراسیون باید تصمیم بگیرد و بهترین تصمیم هم ادامه کار کفاشیان است.
کد خبر : 65171

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، در روزهای اخیر فوتبال ایران در عرصه داخلی و بین المللی درگیر حواشی زیادی است. اتفاقات داخلی مانند گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس و موضوع انتخابات ریاست فدراسیون که باعث بروز اختلافاتی میان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال شد که حتی خطر تعلیق فوتبال ایران را از سوی فیفا به دنبال دارد. در عرصه بین المللی هم مناقشات سیاسی میان ایران و عربستان که به فوتبال کشیده شد و حتی شایعاتی مبنی بر کناره گیری تیم‌‌های ایرانی حاضر در جام باشگاه‌های آسیا به گوش می‌خورد.


کاظم اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد بحث وجود فساد در فوتبال ایران اظهار داشت: «در فوتبال مانند سایر بخش‌ها، هم افراد مفسده در آن وجود دارد و هم افرادی صالحی در آن فعالیت می‌کنند. فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان بخشی از جامعه، فساد در آن وجود دارد.»


فدراسیون فوتبال هم دارای اساسنامه است و طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، مجمع فدراسیون تصمیم گیرنده نهایی است و وزارت ورزش نمی‌تواند در این مساله دخالت کند

وی در رابطه با گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس در مورد فساد در فوتبال گفت: «مجلس موضوع فساد در فوتبال را به صورت کلی بررسی کرد و کارشناسی درستی در این زمینه صورت نگرفته است. به عنوان مثال، در گزارش کمیسیون اصل 90 به سفرهای متعدد رییس فدراسیون اشاره شده و آن را تخلف دانسته اند، در حالی که سفر کاری هیچ ایرادی ندارد و این سفرها برای تامین منافع فوتبال ایران صورت گرفته است. ما همیشه ایراد می‌گیریم که در مجامع بین المللی صاحب کرسی نیستیم، اما حالا که کفاشیان در AFC صاحب سمت است و باید در جلسات آن شرکت کند، دیگر نباید سفرهای متعددش به خارج کشور را تخلف دانست. وقتی هم جلسه‌ای در کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال برگزاری است، رییس فدراسیون ایران نمی‌تواند در جلسه حضور پیدا نکند و نماینده خودش را به آن جلسه بفرستد.»


اولیایی با تاکید بر قطعی و محرز نشدن اتهامات کمیسیون اصل 90 در مورد موضوع فساد در فوتبال، افزود: «اگر از بالا بخواهیم نگاه کنیم، هنوز گزارش کمیسیون در حد اتهام است و چیزی مشخص نشد. جرم باید در قوه قضاییه رسیدگی شود و کمیسیون اصل 90 مجلس صلاحیت رسیدگی به بررسی جرایم فوتبال را ندارد. گزارش کمیسیون، یک گزارش کلی است و باید در محاکم قضایی به جزییات آن پرداخته شود و در صورت اثبات این اتهامات با مفسدین برخورد شود.»


مدیر عامل اسبق باشگاه استقلال با اشاره به این مساله که گزارش کمیسیون اصل 90 بهانه دست فیفا داده است تا بیشتر روی فوتبال ایران تمرکز کند، بیان کرد: «فیفا روی سه مساله تبانی، رشوه و دوپینگ حساسیت زیادی دارد و این سه عامل را عوامل اصلی فساد در فوتبال می‌داند. در گزارش کمیسیون هم به این سه موارد اشاره شده است و مجلسی‌ها با این کار بهانه دست فیفا داده‌اند در حالی که این گزارش هنوز در حالت اتهام است و هیچ مبنایی برای اثبات آن وجود ندارد.»


وی افزود: «باید گزارش کمیسیون اصل 90 در اختیار دستگاه قضایی قرار بگیرد و این نهاد جزییات این گزارش را مورد بررسی قرار دهند. اگر بند به بند این گزارش مورد بررسی قرار گیرد و با مفسدین برخورد شود، نتایج مثبتی را برای فوتبال ایران به دنبال دارد. اما اگر فقط در حدس و گمان و اتهام باقی بماند هیچ نتیجه‌ای برای فوتبال ایران ندارد.»


عضو اتحادیه فوتبال ایران در مورد موضوع انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و اختلاف نظر وزارت ورزش و فدراسیون در خصوص سرپرستی این فدراسیون گفت: «تعلیق فدراسیون فوتبال توسط فیفا باعث شده است تا در چند سال اخیر، فدراسیون فوتبال به صورت مستقل عمل کند. هر فدراسیون برای خودش اساسنامه دارد که به تصویب هیات دولت هم رسیده است. فدراسیون فوتبال هم دارای اساسنامه است و طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، مجمع فدراسیون تصمیم گیرنده نهایی است و وزارت ورزش نمی‌تواند در این مساله دخالت کند.»


اولیایی ادامه داد: «در مورد سرپرستی فدراسیون فوتبال، مجمع فدراسیون باید تصمیم بگیرد و بهترین تصمیم هم ادامه کار کفاشیان تا انتخابات بعدی این فدراسیون است. اگر در هر حالتی کفاشیان نتواند ادامه کار دهد، طبق اساسنامه نایب رییس اول فدراسیون باید جانشین رییس فدراسیون شود.»


هنوز گزارش کمیسیون در حد اتهام است و چیزی مشخص نشد. جرم باید در قوه قضاییه رسیدگی شود و کمیسیون اصل 90 مجلس صلاحیت رسیدگی به بررسی جرایم فوتبال را ندارد

مدیرعامل اسبق پاس همدان در رابطه با اختلافات سیاسی ایران و عربستان که به فوتبال دو کشور کشیده شد، عنوان کرد: «حادثه سفارت عربستان یک حادثه سیاسی و علیه منافع ملی کشور بود. در این مساله نباید تنها به فدراسیون فوتبال اتکا کرد تا کار را پیش ببرد، بلکه همه نهادهای مربوط مانند وزارت خارجه باید برای صیانت از آبروی ورزش ایران در این مساله دخالت کنند.»


وی در مورد برگزاری بازی‌های تیم‌های ایرانی و عربستانی در جام باشگاه‌های آسیا در کشور بی‌طرف گفت: «ما در ایران با امنیت بالا مسابقات ورزشی خودمان را برگزار می‌کنیم و حتی کشورهای ناامن مسابقات فوتبال خودشان را در ایران برگزار می‌کنند. برگزاری مسابقات تیم‌های ایران در خارج از کشور، حیثیت ملی ما را زیر سوال می‌برد و این نشان دهنده پیروزی عربستان بر ما است.»


اولیایی در پایان افزود: «اگر مسوولان فدراسیون قصد دارند تا بازی‌های باشگاه‌های ایرانی را در کشور ثالثی برگزار کنند، بهتر است تا از مسابقات کنار بکشند چون برگزاری بازی در کشور بی‌طرف نشان دهنده به کرسی نشاندن حرف عربستانی‌ها در مجامع بین المللی است. وزارت ورزش هم باید در این مساله ورود پیدا کند چون بحث ملی یک کشور مطرح است و همه نهادهای ذی‌ربط باید در این مساله از امنیت ملی ایران دفاع کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته