بارگذاری ۱۳۲ گروه در سامانه رویداد گام دوم توسط دانشگاه آزاد کرمانشاه
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی به منظور معرفی و ارائه تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیتهای حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ارائه بستری برای ایجاد کسب و کارهای نوپا و دانشبنیانی و فرصتی برای اشتغالآفرینی دانشجویان در چهلمین سالگرد راهاندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارتآپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق برنامهریزی شده است.
رویداد ملی گام دوم از هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ به مدت هفت روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار و بخشی از فعالیت ۴۰ ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزههای مختلف آموزش و پرورش نیروی انسانی، فرهنگ، اقتصاد، علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و ... عرضه خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
رویداد ملی گام دوم؛ فرصت سرمایهگذاری و حمایت فناورانه
حضور دانشگاه آزاد یادگار امام در رویداد گام دوم با معرفی ۵۰ تیم
توانمندیهای دانشگاه آزاد دامغان برای حضور در رویداد ملی گام دوم
گامهای دانشگاه آزاد اسلامی ایذه در مسیر رویداد گام دوم
اوایل آبان ۱۴۰۰ روحالله دهقانی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد فعالیت این دانشگاه، برگزاری رویدادی ملی با عنوان «گام دوم» را مطرح کرد و این پیشنهاد آذر ۱۴۰۰ در جلسه شورای دانشگاه مطرح و به تصویب اعضا رسید و به دنبال آن بخشنامه مربوط دی ۱۴۰۰ به رؤسای استانی دانشگاه در سراسر کشور ابلاغ شد تا همه یکدست برای این رویداد مهم آماده شوند.
خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارشها و گفتوگوهایی فعالیتهای علمی و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای کشور به منظور حضور در رویداد گام دوم را بررسی کرده است که در این شماره گفتوگو با فرهاد گلمحمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه و رئیس ستاد رویداد گام دوم در این استان را میخوانیم.
آنا: با توجه به ابلاغ بخشنامه رویداد ملی گام دوم دانشگاه، توانمندیها و برنامههای استان کرمانشاه را در این رویداد تشریح کنید.
گلمحمدی: پس از ابلاغ بخشنامه رویداد ملی گام دوم به سرعت تیمهای دانشگاهی و ستاد استانی تشکیل شدند. در این راستا سیاست بر مبنای آن بود تا از همه ظرفیتهای استان شامل واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی بهره گرفته شود؛ بنابراین هر هفته جلسات توجیهی مکرراً اجرا شده است. در استان کرمانشاه در چهار حوزه رویدادها و استارتآپها، هستههای پژوهشی و زیرساختهای آزمایشگاهی، شرکتهای فناور و خلاق، پشتیبانی رویداد و معرفی صنایع و توانمندی استان برنامهریزی شد و بر این اساس، تبلیغات محیطی در دانشگاه، سایت و کانالهای خبری دانشگاه آغاز و مشابه این فعالیت در واحدها و مراکز آموزشی نیز ادامه پیدا کرد.
تاکنون با بیش از ۱۵ شرکت فعال و مهم استان کرمانشاه وارد مذاکره شدهایم و در این میان، گروه کارخانههای فولاد شکری و مجتمع شرکتهای صنعتی روژین تاک قول همکاری دادهاند. با توجه به ظرفیت استان کرمانشاه فعالیتها بیشتر در زمینه صنایع خلاق روستایی، گمرکات، صنعت و کشاورزی انجام شده و با تعریف پنج ایده شو و یک استارتآپ در استان در این زمینه تبلیغات آغاز و به خوبی انجام شد. با برگزاری همزمان جلسات متعدد با استادان گروههای آموزشی در دانشگاه، اعضای هیئت علمی در جریان رویکرد جدید دانشگاه قرار گرفتند و با تشکیل هستهها و گروههای پژوهشی زمینهساز ارتباط مؤثر با صنعت و جامعه را مهیا کردیم.
در زمینه صنایع نیز با خانه صنعت و اتاق بازرگانی استان جلسات متعددی برگزار شد و موفق به انعقاد چند تفاهم با کارخانهها صنعتی موفق استان مانند گروه کارخانهها فولاد شکری، مجتمع صنایع شیمیایی بیستون، کارخانه نوآوری و خانه صنعت استان شدیم. با مجتمع شرکتهای صنعتی روژین تاک نیز وارد گفتوگو شده و در هفتههای آینده با حضور زهرا ملکنیا مدیرکل کانونهای دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی در محل کارخانه تفاهم و قراردادهایی در سطح استانی و ملی منعقد خواهیم کرد؛ چراکه این شرکت قرار است پشتیبان رویداد ملی گام دوم دانشگاه باشد.
در آغاز ۴۰ سالگی دانشگاه و ابتدای سال ۱۴۰۱ در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه به همه مدیران، سیاستهای گام دوم و سند تحول در قالب فرجههای چهارماهه و مسیر راه ابلاغ شده تا همه برنامهها در این قالب هدفگذاری شوند. برای این منظور در حوزه پژوهش و فناوری الگوریتم تعریف کردیم که بر این اساس در گام نخست با صنعت و جامعه تفاهم و قراردادهایی بسته میشود. در گام دوم با صنعت، اتاق R&D مشترک تشکیل و هیئت علمی مرتبط با آن موضوع در قالب طرح بخشنامه «الف و ب» مأموریت ارتباط صنعت و دانشگاه را پیدا میکند و در گام سوم مسائل مطرحشده در این اتاق در قالب طرح پویش در سامانه پژوهشیار آپلود و در قالب طرحهای پژوهش برای استادان و دانشجویان بهعنوان اولویتهای پژوهشی در دسترس خواهد بود.این موضوعات در مراکز رشد، سراهای نوآوری و باشگاه پژوهشگران جوان برای برگزاری ایدهشوها و استارتآپها مطرح میشود.
در گام بعد توانمندیهای صنعت به سازمان مرکزی ارسال خواهد شد تا با عقد قراردادهای بزرگ ملی زمینه ورود سرمایه به استان کرمانشاه فراهم شود. از طرفی برای شرکتهای طرف قرارداد میتوان بخشی از دیگر قراردادهای بزرگ صنعتی سازمان را با این شرکتها به اشتراک گذاشت. در راستای تفاهمنامه دانشگاه با همراه اول با آمادهسازی BP تقاضای یک سرای نوآوری در زمینه دیتابیسها(بانک اطلاعاتی) و الکترونیک نیز به سازمان ارسال شده است.
۲۹ دی ۱۴۰۰ با دعوت از روحالله دهقانیفیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و قباد بهزادیپور مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه، همایش یکروزه تبیین گام دوم دانشگاه را انجام دادیم که استانهای کردستان، ایلام و همدان نیز مهمان استان کرمانشاه بودند. وبیناری کشوری نیز برای تبیین موضوع ایدهشوها و استارتآپها برگزار کردیم که از اکثر استانهای کشور در آن شرکت کردند.
بیشتر بخوانید:
دانشگاه آزاد سبزوار چه گروههایی به رویداد گام دوم معرفی کرده است؟
معرفی ۵۰ گروه سهم دانشگاه آزاد آباده از حضور در رویداد ملی گام دوم
معرفی ۱۳ واحد فناور به سامانه رویداد گام دوم از سوی دانشگاه آزاد قوچان
فعالیت دانشگاه آزاد خوزستان در رویداد ملی گام دوم با شناسایی ۵۳۲ تیم
آنا:در مجموع(استان) و به تفکیک واحدهای دانشگاهی استان چه تعداد گروه و زیرساخت پژوهشی، ایده و استارتآپ، شرکتهای فناور و خلاق و ... شناسایی و به رویداد گام دوم دانشگاه معرفی کردهاند؟
گلمحمدی: در راستای اجرای هرچه بهتر رویداد گام دوم بهصورت هفتگی جلسات استانی با واحدها و مراکز آموزشی برگزار شد و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه نیز هر روز تیم مدیریتی برنامهها را دنبال کرده است. بر اساس ابلاغ سازمان مرکزی، استان کرمانشاه باید تعداد ۱۹ هسته پژوهشی، آزمایشگاهی و زیرساخت، تعداد ۲۰ ایده و استارتآپ و ۱۰ شرکت فناور و خلاق در رویداد داشته باشد.
برای بخش ایدهها با همکاری همه واحدها و مراکز پنج ایدهشو و یک استارتآپ برگزار شد که بیش از ۱۲۰ ایده به دانشگاه رسید و پس از منتورینگ آنها(منتورینگ فرآیندی است که در آن یک فرد باتجربه، هدایت و حمایت یک فرد کمتجربه را برعهده می گیرد.) بیش از ۵۰ ایده را به سازمان مرکزی ارسال کردیم. ۱۰ شرکت فناور و خلاق که در زیرمجموعه مرکز رشد دانشگاه هستند را به سازمان مرکزی معرفی و در قسمت هسته پژوهشی، آزمایشگاهی و زیرساخت نیز ۷۲ مورد شناسایی و در سامانه رویداد گام دوم بارگذاری شدهاند.
موضوع دیگری که با جدیت پیگیری کردهایم، پشتیبان رویداد است که تاکنون با بیش از ۱۵ شرکت فعال و مهم استان وارد مذاکره شدهایم و در این میان گروه کارخانهها فولاد شکری و مجتمع شرکتهای صنعتی روژین تاک قول همکاری دادهاند و امیدواریم تا دیگر شرکتها نیز در این رویداد بزرگ ملی همکاری داشته باشند. با برخی ارگانهای دولتی مانند اداره کل ورزش و جوانان نیز وارد گفتوگو شدهایم که در رویداد گام دوم دانشگاه پشتیبان باشند.
آنا: در راستای تحقق شعار سال با عنوان «تولید، دانشبنیان، اشتغال آفرین» و تأکید دکتر طهرانچی در بهکارگیری ظرفیتها و اجرای برنامهها بر اساس این شعار، توانمندیهای استان کرمانشاه خود را چگونه میبینید؟
گلمحمدی: استان کرمانشاه استانی با ظرفیتهای بینظیر کشاورزی، دامپروری، نفت، شیلات، صنعتی، صنایع خلاق روستایی(مانند صنایعدستی و بوم گردی)، گمرکات و فرهنگ متنوع اجتماعی است. این ظرفیت را در کمتر استانی میتوان مشاهده کرد. این استان سالهای گذشته آنچنان که باید رشد اقتصادی در این زمینهها نداشته و تقریباً بکر مانده است. این مسئله خود فرصت بینظیری برای دانشگاه، صنعت و جامعه بوده تا با ایجاد شبکه علمی-صنعتی بتوان از همه منابع استان به نفع جوانان این استان بهره گرفت. هدف از شبکهسازی بین دانشگاه، صنعت و جامعه آن است که دانشجویان در طول زمان تحصیل کسب مهارت کنند و بتوانیم بهعنوان دانشگاه نسل سوم خود را معرفی کنیم.
به گزارش آنا، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی است تا تیمهای راهیافته به این رویداد، ایدههای فناورانه و محصولات دانشبنیانی خود را به بزرگترین صنایع کشور، صندوقهای سرمایهگذاری، شتابدهندههای خصوصی و صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه برای جذب تسهیلات و سرمایهگذاری عرضه کنند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/