دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1401 - 13:44

قبل و بعد از عمل بینی چه بخوریم و چه غذاهایی نباید بخوریم؟ ( تغذیه مناسب قبل و بعد جراحی زیبایی بینی)

عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی در میان سایر عمل های زیبایی یک عمل با پیچیدگی های خاص است. این عمل زیبایی تحت بیهوشی انجام می شود و فرد دوره نقاهت طولانی تری را نسبت به اکثر عمل های زیبایی سپری خواهد کرد.
کد خبر : 651101
فیلر بینی

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی در میان سایر عمل های زیبایی یک عمل با پیچیدگی های خاص است. این عمل زیبایی تحت بیهوشی انجام می شود و فرد دوره نقاهت طولانی تری را نسبت به اکثر عمل های زیبایی سپری خواهد کرد.


در این عمل زیبایی، رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های لازم قبل و بعد از عمل از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های قبل و بعد از عمل در نتیجه آن نقش بسیار زیادی دارند.


ازجمله مراقبت هایی که قبل و بعد از عمل باید به آن توجه ویژه ای داشت، توجه به تغذیه است. بسیاری از افراد که داوطلب این عمل زیبایی هستند، با این سوال مواجه اند که قبل و بعد از عمل بینی چه بخوریم و چه غذایی را نباید بخوریم؟ برای آشنایی با تغذیه قبل و بعد از عمل رینوپلاستی، این مقاله را بخوانید.


قبل از عمل بینی چه بخوریم؟


افرادی که می خواهند عمل رینوپلاستی انجام دهند، باید بدن خود را تقویت کرده و خود را برای این عمل زیبایی آماده کنند. این افراد باید از دو ماه قبل از عمل، یک رژیم غذایی مناسب داشته باشند تا عوارض این عمل کاهش یافته و دوره نقاهت کوتاه تر شود؛ همچنین تقویت بدن باعث می شود که روند بهبودی تسریع شده و سیستم ایمنی بدن افزایش یابد.


البته باید توجه داشت که مصرف برخی از مواد غذایی در برخی از بازه های زمانی قبل از عمل باید رعایت شود. این بازه های زمانی به صورت زیر است.




  • موادغذایی که از دو ماه قبل از عمل رینوپلاستی باید مصرف شوند.




افرادی که تصمیم دارند تا عمل رینوپلاستی را انجام دهند، باید از دو ماه قبل از عمل، مصرف ماهی، سبوس و گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود داشته باشند؛ زیرا این مواد غذایی شامل ویتامین های مختلفی مانند E و C هستند که باعث تسریع در بهبود زخم ها می شوند و برای تقویت بدن بسیار ضروری هستند.




  • موادغذایی که از یک هفته قبل از عمل رینوپلاستی باید مصرف شوند.




مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا در ساخت سلول های خونی جدید و همچنین افزایش تولید کلاژن موثر است؛ بنابراین افرادی باید از یک هفته قبل از عمل، موادغذایی مانند: ماهی، مرغ، تخم مرغ، بوقلمون، آجیل، انواع لوبیا و ماست کم چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند.


مواد غذایی که قبل از عمل بینی نباید بخوریم؟


مصرف سبزیجاتی و میوه هایی که دارای ویتامین های گوناگون و سلنیوم و منگنز هستند، در این هفته بسیار ضروری است؛ زیرا این موادغذایی باعث کاهش استرس قبل از عمل و سرعت بخشیدن به بهبودی فرد می شوند.


همچنین کلم، اسفناج، آناناس، تمشک و موز دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند که منبع منگنز بوده و مصرف آنها ضروری است.




  • مواد غذایی که شب قبل از عمل رینوپلاستی باید مصرف شوند.




افرادی که عمل رینوپلاستی دارند، باید شب قبل از عمل بینی به میزان کافی آب بنوشند و مواد غذایی با ارزش غذایی بالا مصرف کنند؛ اما مصرف سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر در شب قبل از عمل ممنوع است.


شب قبل از عمل، فرد باید غذاهایی مصرف کند که هضم آنها ساده و سریع باشد.


مواد غذایی که قبل از عمل بینی نباید بخوریم؟


افرادی که خود را برای عمل جراحی زیبایی بینی آماده می کنند، باید از چند هفته قبل از عمل مصرف الکل را متوقف کنند. همچنین مصرف شیرین کننده های مصنوعی، مواد غذایی که باعث لخته شدن خون می شوند، مکمل های ویتامین، مکمل های گیاهی، چای سبز، تخم کتان، گوجه فرنگی و هر نوع غذا یا ترکیبات حساسیت زا ممنوع است.


همچنین افراد باید مصرف سبزیجات و غذاهای فیبردار را از 24 ساعت قبل از عمل متوقف کنند. مصرف داورهای التهاب زا مانند آسپرین نیز از دو هفته قبل از عمل ممنوع است.


تغذیه بعد از جراحی بینی یا رینوپلاستی به چه صورت است؟


بعد از عمل بینی یا رینوپلاستی، فرد باید در رژیم غذایی خود توجه ویژه داشته باشد تا بتواند دوره نقاهت کوتاهی را سپری کند. ازجمله مواردی که فرد باید در رژیم غذایی خود داشته باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.



  • بعد از عمل بینی، فرد به علت استفاده از داروها و همچنین کم تحرکی، دچار یبوست می شود؛ بنابراین توصیه می شود که افراد حتما از سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنند.

  • استفاده از غذاهای نرم و سبک مانند سوپ و مایعات بسیار توصیه می شود.

  • مصرف آناناس؛ زیرا آناناس بهترین میوه برای تسریع در بهبودی جای زخم است.

  • مصرف غذاهای ضدالتهابی، غذاهایی که حاوی چربی اشباع نشده هستند. مانند: آووکادو، ماهی چرب، روغن زیتون و سبزیجاتی مانند: توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، قارچ، انگور و گوجه فرنگی، شکلات تیره و چای سبز.


بعد از عمل بینی چه غذاهایی نباید بخوریم؟


بعد از عمل بینی چه غذاهایی نباید بخوریم؟


بعد از عمل بینی، افراد باید تا بهبودی کامل از خوردن یا نوشیدن برخی از موادغذایی اجتناب کنند. این مواد غذایی عبارتند از:



  • خوردن غذاهای سفت و جویدنی تا چند هفته بعد از عمل توصیه نمی شود.

  • خوردن غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد بعد از عمل توصیه نمی شود؛ زیرا این غذاها باعث درد و ناراحتی در ناحیه فک و دندان و یا کل صورت خواهند شد.

  • نوشیدنی های الکلی باعث رقیق شدن خون، خونریزی، لخته شدن خون و تورم بعد از عمل می شوند؛ بنابراین مصرف الکل از چند هفته قبل تا چند هفته بعد از عمل ممنوع است.

  • مصرف کافئین باعث بالا رفتن فشار خون شده و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند؛ بنابراین توصیه می شود که فرد از مصرف زیاد کافئین بعد از عمل زیبایی بینی خودداری کند.

  • مصرف نمک بعد از عمل بینی توصیه نمی شود؛ زیرا نمک باعث ایجاد تورم در ناحیه عمل خواهد شد.

  • مصرف میوه های بسیار شیرین بعد از عمل بینی باعث ایجاد جوش های زیرپوستی می شود؛ بنابراین افرادی که عمل بینی داشته اند، باید از میوه هایی با درصد شیرینی متوسط استفاده کنند.

  • مصرف غذاهای تند و اسیدی بعد از عمل بینی ممنوع است؛ زیرا این غذاها باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خونریزی می شوند. همچنین این غذاها بافت مخاطی بینی را تحریک کرده و روند بهبود زخم ها را مختل می کنند. همچنین ممکن است که باعث عطسه شوند. علاوه بر این، این غذاها معده را تحریک کرده و مشکلات گوارشی ایجاد می کنند که این مساله نیز در روند بهبودی تاثیر منفی خواهد داشت.


نکته:


افرادی که عمل رینوپلاستی انجام داده اند، تا 4 ساعت بعد از جراحی نباید چیزی بخورند؛ زیرا ممکن است به دلیل عوارض داروهای بیهوشی دچار حالت تهوع و استفراغ شوند. همچنین مصرف نی در زمان خوردن نوشیدنی ها، توصیه نمی شود؛ زیرا نی فشار زیادی به بینی وارد خواهد کرد.


سخن آخر


افرادی که تمایل دارند تا عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی را انجام دهند، باید بدن خود را تقویت کرده و خود را برای این عمل آماده کنند؛ بنابراین این افراد باید از قبل از عمل برخی از مواد غذایی را در رژیم غذایی خود داشته باشند و از مصرف برخی از مواد غذایی التهاب زا خودداری کنند.


از جمله مواد غذایی که باید در برنامه غذایی افراد قرار گیرند، می توان به میوه ها و سبزیجاتی که حاوی فیبر هستند، اشاره کرد. از طرفی افرادی که تمایل دارند تا عمل رینوپلاستی را انجام دهند، باید از چندین هفته قبل از عمل تا چندین هفته بعد از عمل، از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنند.


انتهای پیام/ر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته