دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1401 - 15:33
سید احمد نادمی:

موفقیت‌ سینمای ایران به انقلاب اسلامی وابسته است/ هنر متعهد به دغدغه‌های مردم ربط دارد

شاعر پیشکسوت معتقد است که امروزه موفقیت‌های بین‌المللی ما در حوزه هنرهای نمایشی به انقلاب اسلامی وابسته است.
کد خبر : 650603
سید احمد نادمی شاعر

به گزارش خبرنگار حوزه سایر حوزه‌ها گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، هفتمین هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال هنر انقلاب همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم به همت حوزه هنر انقلاب اسلامی از ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ آغاز به کار می‌کند؛ رویدادی که با هدف تشویق هنرمندان فعال در حوزه هنر متعهد و مردمی در راستای توسعه این هنر گام برمی‌دارد.


موفقیت‌ سینمای ایران به انقلاب اسلامی وابسته است


سید احمد نادمی شاعر پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که آیا در چهل‌وسه سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون توانسته‌ایم به جریان‌سازی و ایجاد مکتب هنر انقلاب دست یابیم، گفت: قطعا ما همچنین جریانی را در همه هنرها ایجاد کرده‌ایم و اتفاقاتی که امروزه در هنر می‌بینیم، نشان از حوادثی دارد که در این هنرها تغییر شکلی ایجاد کرده است. چنان‌چه بخواهیم درباره هنرهای نمایشی و تصویری همانند سینما و تئاتر صحبت کنیم، گونه سینمای دفاع مقدس، باهویت و شناسنامه‌داری خلق کرده‌ایم که بعد از انقلاب شکل گرفته و قبل از پیروزی انقلاب سینمایی نداشتیم که برای جهانیان آشنا باشد. امروزه موفقیت‌های بین‌المللی ما در این حوزه به انقلاب اسلامی وابسته است؛ سینمای ایران در جهان با مشخصه‌هایی شناخته می‌شود. بدون تعارف و منصفانه اگر بخواهیم نگاه کنیم، از انقلاب اسلامی بر تاثیر پذیرفته است.


وی افزود: در سایر هنرها از نقاشی و موسیقی گرفته تا شعر و داستان نیز دست‌پری داریم. آثار تولید شده در این حوزه‌ها هم از ماجرای انقلاب ۵۷ و سال‌های دفاع مقدس متاثر بوده‌اند و تغییر شکلی و محتوایی یافته و خود را به عنوان هنری دارای هویت مستقل و مشخص معرفی کرده‌اند.


هنر متعهد به دغدغه‌های مردم ربط دارد


نادمی با ارائه تعریفی از هنر متعهد و مردمی عنوان کرد: این واژه می‌تواند سوتفاهم ایجاد کند و از دو نگاه می‌توان به آن توجه کرد. هنر می‌تواند به خودی خود تعهد داشته باشد، برای مثال اگر یک شعر تعهد داشته باشد، یعنی زیبایی‌شناسی آن توسط شاعر مورد توجه قرار گرفته و با اصول و معیارهای شعری جور است. اما تعهد هنری از سویی دیگر از هنر اجتماعی صحبت می‌کند؛ هنر متعهد در این معنا و مفهوم هنری است که به مسائل و دغدغه‌های مردم ربط دارد. وقتی درباره انقلابی مردمی صحبت می‌کنیم، این انقلاب بر همه نهادهای اجتماعی و از جمله هنر تاثیر می‌گذارد. هنر بعد از انقلاب ایران کاملا مولفه‌های مردمی و دغدغه‌های اجتماعی را در خود نهفته دارد و تعریفش وابسته به این رخداد است.


انتهای پیام/۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته