دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 فروردين 1401 - 13:18

پشت پرده توقف عملیات ائتلاف سعودی علیه یمن

عربستان سعودی از روز گذشته، آتش بسی را با عنوان ماه مبارک رمضان اعلام کرد ولی سوال اصلی این است که آیا این آتش بس، واقعا برای ماه مبارک رمضان است یا از ترس تهدید انصارالله؟
کد خبر : 649963
يمن



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از کانال مطالعات یمن، درحالی عربستان از صبح امروز آتش بس اعلام کرده که از روز گذشته، مذاکرات به اصطلاح یمنی-یمنی با طرح شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شروع شده و از امروز با سخنرانی دبیر کل شورای همکاری و برخی از دعوت شدگان به صورت رسمی آغاز به کار می‎کند.


هرچند جنبش انصارالله و دولت نجات ملی یمن از هر اقدامی که منجر به صلح شود، استقبال کرده‎ اند ولی برگزار شدن جلسات در عربستان به عنوان یک طرف جنگ و نه کشوری بی طرف و عدم رفع محاصره و شدت بخشیدن به بحران سوخت در مناطق کنترل دولت نجات ملی با تشدید محاصره از طرف سعودی و... باعث شد تا صنعا به این مذاکرات واکنش منفی نشان داده و آن را تحریم کند.


از طرف دیگر، هانس گروندبرگ از حدود یک ماه گذشته دیدارهای خود را برای رفع محاصره و آتش بس در ماه مبارک رمضان شدت بخشیده بود که در واکنش به این اقدامات، دولت نجات ملی به صورت یک طرفه، آتش بسی سه روزه را اعلام کرد و سید عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله نیز به عربستان هشدار داد که از این زمان داده شده استفاده کند.


عربستان سعودی از روز گذشته، آتش بسی را با عنوان ماه مبارک رمضان اعلام کرد ولی سوال اصلی این است که آیا این آتش بس، واقعا برای ماه مبارک رمضان است؟ یا از ترس تهدید انصارالله؟ و یا برای جذب سیاسیون یمنی غیر همراه با سعودی در مذاکرات به اصطلاح یمنی-یمنی شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته است؟


آن‎چه از شرایط یمن هویداست، عربستان در حالی آتش بس اعلام کرده که محاصره یمن بویژه سوخت را تشدید بخشیده است و از روز گذشته برخی مسیرهای مواصلاتی زمینی تانکرهای سوخت به مناطق تحت کنترل انصارالله را نیز علاوه بر توقیف نفتکش‎ها مسدود کرده و این در حالی است که در طرح آتش بس هانس گروندبرگ برای ماه مبارک رمضان و همچنین طرح المشاط، رئیس دولت نجات ملی یمن، رفع حصار بویژه در مسأله سوخت به عنوان یکی از مسائل اصلی مطرح بوده است و تشدید محاصره سوختی به طور مستقیم بر روزه‎داران یمنی تاثیر خواهد گذاشت.


با توجه به مسایل مذکور به نظر می‌‎رسد که نباید به اعلام آتش بس از طرف سعودی به عنوان مقدمه مذاکرات واقعی صلح نگاه کرد و عربستان با این اعلامیه علاوه بر منافع رسانه‎ای به دنبال برگزاری نشست‎های شورای همکاری خلیج فارس است تا یمنی‌های غیر همسو با ریاض مستقر در ترکیه، مصر، امارات و دیگر کشورها را نیز با طرح‎های خود بر ضد انصارالله و دولت نجات ملی همراه کند.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب