دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 فروردين 1401 - 01:38
گزارش لحظه‌به‌لحظه از بیست و ششمین روز بحران اوکراین؛

چند انفجار مهیب کی‌یف را لرزاند/ اروپا و آمریکا به‌دنبال تحریم نفت روسیه

جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و طبق گزارش‌ها، تاکنون چند انفجار مهیب پایتخت این کشور را لرزانده است.
کد خبر : 649180
اوکراین

گروه جهان خبرگزاری آنا، درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین در سومین هفته خود قرار دارد و این درحالی است که کی‌یف در محاصره است و وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، بیشترین تجمع نیروهای روسی در شمال پایتخت است.


مشاور وزیر دفاع اوکراین با بیان اینکه در شهر ماریوپول همچنان نبرد و درگیری در جریان است، ادعاهایی درباره کمک بلاروس به روسیه مطرح کرد و گفت: تحرکات نظامیان بلاروس را با دقت زیر نظر داریم. آن‌ها در مرز مستقر هستند، اما به نظر می‌آید هنوز آماده اقدام نظامی نیستند. ارتش اوکراین آماده مقابله با نظامیان روس است.


در عین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، در حال افزایش کمک به اوکراین ازجمله در زمینه‌های نظامی، بشردوستانه و مالی است.


اتحادیه اروپا و آمریکا به‌دنبال تحریم نفت روسیه


دولت‌های اتحادیه اروپا درحالی‌که این هفته با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سلسله اجلاس‌هایی که برای تشدید واکنش غرب به مسکو برگزار می‌شود گردهم می‌آیند، بررسی خواهند کرد آیا تحریم نفتی روسیه را به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعمال کنند یا خیر. اتحادیه اروپا (همراه با متحدان غربی) به‌دنبال اجبار به خروج نظامی از اوکراین به‌وسیله ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، مجموعه‌ای از تحریم‌ها ازجمله بلوکه کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را اعمال کرده است.


یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: در حال کار بر روی دور پنجم تحریم‌ها هستیم و نام‌های جدید زیادی پیشنهاد می‌شود.


احتمال برقراری آتش‌بس حین مذاکرات پوتین و زلنسکی


دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هرگونه آتش‌بس در زمان مذاکرات میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی وی را رد کرد و گفت: قبل از برگزاری نشست پوتین و زلنسکی، باید پیشرفت اساسی به‌دست آید.



دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین 


وی ادعای نبود گذرگاه‌های بشردوستانه در شهرهای اوکراین را دروغ خواند و تأکید کرد: ملی‌گرایان و افراطی‌های اوکراینی به غیرنظامیان اجازه خروج نمی‌دهند. مسکو نسبت به ایده مأموریت حفظ صلح برای هر یک از کشورهای ناتو در اوکراین نگرش منفی دارد.


مذاکرات روسیه و اوکراین امروز ازسر گرفته می‌شود


میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین شب گذشته گفت: مذاکرات با هیئت روسی امروز (دوشنبه) ادامه خواهد یافت.


پیش‌تر کار در زیرگروه‌های کارشناسی به‌صورت بسیار فشرده دنبال می‌شد.


پادولیاک یادآور شد: مذاکرات میان کی‌یف و مسکو ممکن است دست‌کم برای چند هفته دیگر ادامه یابد.


وی تأکید کرد: هیئت اوکراینی نشانه‌هایی از منطقی شدن مواضع کرملین مشاهده کرده است.


به‌گفته وی، موضوعات کلیدی در این گفت‌وگوها شامل تضمین‌های امنیتی، برقراری آتش‌بس، خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین و حل‌وفصل سیاسی مناطق مورد مناقشه است.


در عین حال ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت روسی در مذاکرات با اوکراین نیز گفت: دو طرف مواضع خود درباره موضوعات بی‌طرفی اوکراین و تضمین عضو نشدن این کشور در ناتو را تا حد امکان به هم نزدیک کرده‌اند.


سفر هیئتی از کنست به اوکراین


به‌دنبال انتقاد شدید رئیس‌جمهور اوکراین از بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به جنگ در اوکراین و حمایت این رژیم از روسیه، هیئتی از کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) فردا (سه‌شنبه) راهی مرزهای اوکراین خواهد شد تا از اوضاع یهودیان این کشور اروپایی و پناهندگان مطلع شوند و بر اقدامات کارمندان وزارت امور خارجه و آژانس یهودیان جهان نظارت کنند.


سفر این هیئت درحالی قرار انجام شود که این روزها به‌دنبال ورود تعدادی از زنان اوکراینی پناه‌جو به فلسطین اشغالی، برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کردند، از این زنان و دختران سوء استفاده جنسی می‌شود.


وقوع انفجار در کی‌یف


تصاویر دوربین‌های مدار بسته حمله راکتی به یک مرکز خرید در منطقه پودیل در کی‌یف را نشان می‌دهد. این حمله تاکنون هشت کشته برجای گذاشته است.





ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف اعلام کرد، تا این لحظه چندین خانه و یک مرکز خرید ویران شدند و نیروهای امدادی در محل حاضرند.


شهردار کی‌یف مدعی شد، انفجارها در منطقه پودیلسکی ساختمانهای مسکونی و تجاری را هدف قرار داده است.


از سوی دیگر رسانه‌ها از شنیده شدن صدای چند انفجار در محلات غربی دونتسک (جنوب‌شرقی اوکراین) خبر دادند.


شهروندان اوکراینی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند


مدیر رسانه‌ای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد سرعت خروج شهروندان اوکراینی از این کشور به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین را در تاریخ معاصر بی‌سابقه خواند و گفت: وقتی با همکارانی که دهه‌هاست در بحران کار کرده‌اند صحبت می‌کنم، می‌گویند تاکنون این تعداد آدم با این سرعت فرار از کشور ندیده‌اند.


کی‌یف در محاصره ارتش روسیه قرار دارد/ فرار بی‌سابقه اوکراینی‌ها از کشورشان
سرعت خروج شهروندان اوکراینی از این کشور به‌دلیل حمله روسیه، در تاریخ معاصر بی‌سابقه است.


فیلیپو گراندی افزود: حمله روسیه به اوکراین باعث شده است حدود ۱۰ میلیون نفر در این کشور مجبور به ترک خانه خود شوند؛ این رقم یک‌چهارم جمعیت اوکراین را دربر می‌گیرد.


بنابر اعلام سازمان ملل متحد، حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اوکراینی در داخل کشورشان بی‌خانمان شده‌اند.


درحالی که گارد مرزی لهستان نیز اعلام کرد، در ۲۶ روز جنگ روسیه علیه اوکراین، ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار نفر از این کشور وارد لهستان شده‌اند، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: از زمان جنگ در این کشور، ۱۲ میلیون اوکراینی شهرهای خود را ترک کرده‌اند.


روابط معمولی تجاری چین با روسیه


سفیر چین در آمریکا از گفتن اینکه چین اقدام به عرضه تسلیحات و تجهیزات نظامی به روسیه نخواهد کرد، خودداری و اصرار کرد پکن روابط عادی تجاری با یکی از نزدیک‌ترین متحدانش را حفظ خواهد کرد.


مجری شبکه خبری پی‌بی‌اس در این مصاحبه «کین گانگ» را درباره این موضوع که آیا پکن با تحریم‌های غرب علیه روسیه همراه خواهد شد یا خیر زیرفشار قرار داد و به‌طور خاص پرسید، آیا چین فروش تجهیزات نظامی به روسیه را متوقف خواهد کرد یا خیر.


سفیر چین ادعاها درباره اینکه کشورش در حال ارائه کمک نظامی به روسیه است را اطلاعات تحریف‌شده خواند و گفت: کاری که چین می‌کند ارسال غذا، دارو، کیسه‌خواب و… است نه سلاح و مهمات.


زلنسکی: نتوانیم با پوتین مذاکره کنیم، وارد جنگ جهانی سوم شده‌ایم


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: شکست تلاش‌ها برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به معنی آغاز جنگ جهانی سوم است.


کی‌یف در محاصره ارتش روسیه قرار دارد/ فرار بی‌سابقه اوکراینی‌ها از کشورشان
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین


وی افزود: برای مذاکره با پوتین آماده‌ام. الان دو سال است آماده این کارم و فکر می‌کنم نمی‌توانیم بدون مذاکره به این جنگ پایان بدهیم.


زلنسکی عنوان کرد: فکر می‌کنم باید از هر چارچوب و فرصتی برای فعال کردن امکان مذاکره و گفت‌وگو با پوتین استفاده کنیم، اما اگر تلاش‌ها شکست بخورند، به معنای آن است که این جنگ، جنگ جهانی سوم است.


از سوی دیگر زلنسکی در سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود مقابل نمایندگان کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) از اسرائیل خواست سلاح در اختیار اوکراین بگذارد و پرسید چرا اسرائیل روسیه را تحریم نکرده است؟


او مدعی شد: اسرائیل بهترین سامانه دفاع هوایی جهان را دارد و قطعاً می‌تواند به مردم ما کمک کند و جان شهروندانمان را نجات دهد.


زلنسکی در اقدامی دیگر قانون مربوط به زمان جنگ در اوکراین را امضا کرد که بر مبنای آن حکومت نظامی در این کشور از ۲۶ مارس (ششم فروردین ماه) به‌مدت ۳۰ روز دیگر تمدید خواهد شد. زلنسکی پیش‌تر لایحه مربوط را برای تصویب به مجلس اعلای اوکراین ارائه کرده بود.


حکومت نظامی در اوکراین از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰)، روز آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور اعلام شده است و همچنان ادامه دارد.


یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولاد اروپا در اوکراین هدف قرار گرفت


مقام‌های اوکراینی می‌گویند: کارخانه آزوفستال، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید آهن و فولاد اروپا در شهر محاصره‌شده ماریوپول هدف گلوله‌باران روسیه قرار گرفت و تخریب شده است.


رئیس آزوفستول گفت: این کارخانه مورد اصابت قرار گرفته است، ولی میزان خسارت مشخص نیست.


این کارخانه یکی از زیرساخت‌های اصلی ماریوپول در کناره دریای آزوف است که ارتش روسیه از دو هفته پیش تلاش می‌کند کنترل این شهر را به‌دست بگیرد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته