دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 اسفند 1400 - 00:39
گزارش لحظه‌به‌لحظه از شانزدهمین روز بحران اوکراین؛

نیروهای داوطلب با موافقت پوتین به اوکراین اعزام می‌شوند/ مخالفت اروپا با تحریم نفت و گاز روسیه

درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و منابع خبری گزارش‌ کردند، رئیس‌جمهور روسیه موافقت خود را با اعزام نیروهای داوطلب به اوکراین اعلام کرده است.
کد خبر : 647224
اوکراین

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، پس از آنکه روز گذشته (پنج‌شنبه) و در آغاز سومین هفته از عملیات نظامی روسیه در اوکراین گزارش‌هایی درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در این کشور و نیز تلاش کی‌یف برای جعل حملات شیمیایی در اوکراین با هدف مقصر جلوه دادن روسیه منتشر شد، دولت آمریکا اعلام کرد تحویل جنگنده کمکی به بهبود وضعیت کنونی ارتش اوکراین در برابر روسیه نمی‌کند.


در بُعد دیپلماتیک، سه دور مذاکره میان مسکو و کی‌یف به حل‌وفصل اختلافات منجر نشده، اما در برخی مناطق آتش‌بس موقت اعلام شده است تا غیرنظامیان به‌وسیله کریدورهای بشردوستانه از مناطق جنگی خارج شوند.


در ادامه، تحولات روز شانزدهم بحران اوکراین بیان می‌شود.


بیش از ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی به آلمان گریخته‌اند


وزارت کشور آلمان رقم پناهجویان اوکراینی را ۱۰۹ هزار نفر اعلام کرد. سخنگوی این وزارتخانه گفت، ممکن است آمار دقیق بسیار بیشتر باشد، زیرا بسیاری از پناه‌جویان بدون ثبت‌نام وارد کشور شده‌اند.


پوتین با اعزام نیروهای داوطلب به دونباس موافقت کرد


سرگئی شویگو در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گزارشی از عملیات نظامی در خاک اوکراین ارائه کرد. وی با بیان اینکه همه‌چیز طبق نقشه جلو می‌رود، گفت: تقویت مرزهای غربی روسیه تقریباً پایان یافته است.


وزیر دفاع روسیه عنوان کرد: تعداد زیادی از داوطلبان که بیشترشان را اتباع کشورهای خاورمیانه تشکیل می‌دهند، آماده‌اند برای کمک به ارتش روسیه عازم دونباس شوند.


ولادیمیر پوتین پس از شنیدن این موضوع با ایده اعزام نیروهای داوطلب به اوکراین موافقت کرد.


در عین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره اعزام نیروهای داوطلب به اوکراین گفت: منظور سرگئی شویگو از اعزام داوطلبان به اوکراین کسانی است که آماده اعزام بدون چشمداشت مالی هستند. همچنین داوطلبانی از خاورمیانه و سوریه به اوکراین اعزام خواهند شد، نه شهروندان روس.


مخالفت اروپا با تحریم نفت و گاز روسیه


با گذشت بیش از دو هفته از آغاز جنگ، روسیه  اعلام کرد به ارسال حجم بالای گاز برای ترانزیت از مسیر اوکراین به اروپا ادامه می‌دهد. سرگئی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم گفت: حجم قرارداد ۱۰۹.۵ میلیون متر مکعبی مورد توافق با اروپا امروز (جمعه) هم ارائه خواهد شد.


ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت: اتحادیه اروپا تحریم علیه واردات نفت و گاز از روسیه وضع نخواهد کرد.


آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز نسبت به توقف فوری و ممنوعیت واردات گاز و نفت از روسیه هشدار داد، پیامدهای این تصمیم را برای اروپا شدید و به نفع پوتین ارزیابی کرد و گفت: با این تصمیم در چند هفته آلمان و اروپا دیگر برق و گرما نخواهند داشت.


دیدار غیرمنتظره شرودر و پوتین در مسکو


گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان در سفری از پیش اعلام نشده راهی مسکو شد و با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد. جنگ اوکراین محور اصلی مذاکرات شرودر و پوتین عنوان شده است.


شرودر که سال‌ها از شرکای نزدیک پوتین بود و به‌دلیل روابط نزدیکش با اقتصاد روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است، هم اوکراین و هم حزب خود را شگفت‌زده کرد.


لارس کلینگ بایل، رئیس حزب سوسیال دموکرات گفت: بدیهی است از هر چیزی که به توقف این جنگ وحشتناک در اوکراین کمک کند، استقبال کنیم.


اوکراین مصالحه در مذاکرات با روسیه را رد کرد


دفتر ریاست جمهوری اوکراین بار دیگر اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی آماده مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به‌وسیله میانجیگران بین‌المللی است، ولی کی‌یف قصد ندارد در روند مذاکرات با روسیه هیچ سازشی نشان دهد.


ارتش روسیه بیش از ۳ هزار تأسیسات نظامی اوکراین را از کار انداخت


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای روسیه صبح امروز (جمعه) تعدادی از تأسیسات نظامی اوکراین را با تسلیحات بسیار دقیق هدف قرار دادند و در مجموع، اهداف منهدم شده از زمان آغاز عملیات به ۳ هزار و ۲۱۳ رسید.



ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: در حملات امروز بخش‌هایی از دو فرودگاه نظامی در لوتسک و ایوانو-فرانکیفسک واقع در غرب اوکراین تخریب شد.


وی افزود: نیروی هوایی و پدافند هوایی نیروی زمینی ارتش روسیه در روز گذشته سه فروند بالگرد و هشت فروند پهپاد اوکراینی ازجمله پنج فروند Bayraktar TB-۲ را سرنگون کردند.


تصویب بودجه ۱۴ میلیارد دلاری آمریکا برای کمک به اوکراین


کنگره آمریکا شب گذشته (پنج‌شنبه) بودجه جدید فدرال را تصویب کرد که در آن مبلغ هنگفتی حدود ۱۴ میلیارد دلار برای بحران اوکراین و کمک به کی یف به دنبال بحران در این کشور اختصاص داده می‌شود. این مصوبه شامل یک بخش اقتصادی به‌علاوه بودجه‌ای است که برای تأمین سلاح و مهمات کی یف اختصاص می‌یابد؛ مصوبه‌ای که یک روز پس از تصویب در سنای آمریکا، در کنگره نیز رأی آورد.


بودجه اختصاص‌یافته برای بحران اوکراین قرار است به کی یف اجازه دهد از شبکه برق کشورش در برابر حملات سایبری محافظت کند و سلاح بخرد.


نیروهای روسی در ۴۰ کیلومتری پایتخت اوکراین


شرکت آمریکایی «مَکسار» ارائه‌دهنده تصاویر ماهواره‌ای گزارش کرد، طبق رصدی که از اوکراین انجام داده، کاروان نظامی روسیه در شمال غرب کی‌یف تا حد زیادی پراکنده شده است.


مکسار مدعی شد: تصاویر ماهواره‌ای یگان‌های زرهی روسیه را در حال رزمایش در شهرهای نزدیک فرودگاه آنتونوف نشان می‌دهد.


یک مقام آمریکایی نیز طبق این تصاویر گفت، نیروهای روسیه اکنون ۴۰ کیلومتر با پایتخت اوکراین فاصله دارند. وی که نامش فاش نشد افزود: نیروهای روسیه در روزهای اخیر به سمت کی‌یف پیشروی کرده‌اند. اوکراینی‌ها در مجاورت کی‌یف بسیار مؤثر می‌جنگند.


جلسه شورای امنیت به درخواست روسیه


منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد خبر دادند شورای امنیت قرار است امروز (جمعه) به درخواست روسیه برای بررسی گزارش‌ها درباره وجود تسلیحات بیولوژیک آمریکا در اوکراین تشکیل جلسه دهد.


امیدواری اوکراین به توافق با روس‌ها


مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت: انتظار دارم خیلی زود با روس‌ها به توافق دست یابیم. دور نخست مذاکرات به دلیل ارزیابی نادرست روسیه در زمینه وضعیت اوکراین با شکست مواجه شد.


وی ادامه داد: هیئت مذاکره‌کننده ما با روسیه خواستار حفاظت از اراضی اوکراین و غرامت تخریب زیرساخت‌ها شد. روسیه دریافته است گفت‌وگو باید میان دو همسان باشد و اوکراین همسان آن است.


زلنسکی: روسیه به‌دنبال تصرف ماریوپل است


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: اتوبوس‌های کمک‌های بشردوستانه زیادی به ماریوپل فرستاده‌ایم. روسیه در تلاش است تا شهر ماریوپل را به سلطه خود درآورد و عزم مردم آن را بشکند.



ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین


وی در ادامه ادعاهای ضد روسی خود افزود: تبلیغات روسیه می‌خواهد اطلاعات غلط را به شهروندان ما برساند. مسکو مدعی است ما می‌خواهیم توانایی اتمی را بازیابی کنیم و این ممکن است مقدمه‌ای برای استفاده از بمب‌های اتمی باشد.


وی همچنین اضافه کرد: راکتورهای هسته‌ای صلح‌آمیز داریم که برای اهداف علمی استفاده می‌شود. امروز تصمیمات زیادی برای تجلیل از افسران و سربازانمان امضا شد.


ادعای پوچ استفاده روسیه از تسلیحات «گرمافشاری» در اوکراین


یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت: در ساعت‌های گذشته روس‌ها شروع به سازگاری و غلبه بر برخی چالش‌ها کردند. ما در تلاشیم تا به اوکراین سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تری نسبت به موشک‌های دوش‌پرتاب ارائه کنیم. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نیروهای کمکی بیشتری از داخل روسیه برای جنگ در اوکراین بسیج شوند. روس‌ها هماهنگی بین نیروهای هوایی و زمینی خود در اوکراین را بهبود ندادند.


این مقام پنتاگون تصریح کرد: نمی‌توانیم به طور مستقل تأیید کنیم که روسیه از بمب‌های ترموباریک (گرمافشاری) در اوکراین استفاده کرده است. نیروهای روسیه در بیش از یک محور به سمت خارکیف پیشروی می‌کنند، جایی که درگیری شدید در آن جریان دارد.


رئیس سیا: پوتین جنگ اطلاعاتی اوکراین را می‌بازد


ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شد، روسیه و ولادیمیر پوتین در حال باختن جنگ اطلاعاتی در اوکراین هستند.


حمله مزدوران آمریکایی و اروپایی به پزشکان روسی/ الحاق فوری اوکراین به اتحادیه اروپا رد شد
ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)


برنز در جلسه استماع در سنای آمریکا که با محوریت تهدیدات امنیت ملی برگزار شد، گفت: واشنگتن تلاش‌های مسکو را در استفاده از عملیات‌های فریب برای دفاع از حملات خود به اوکراین به شکست کشانده است.


اروپا در ورسای الحاق سریع اوکراین به این اتحادیه را رد کرد


سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی در ورسای هرگونه الحاق سریع اوکراین به این اتحادیه را رد کردند.


رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تأکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.


مخالفت کاخ سفید با تحویل جنگنده به اوکراین


جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید که دولت متبوعش تاکنون درخواست‌ مقام‌های اوکراین را برای تحویل هواپیماهای جنگنده‌ به این کشور بی‌پاسخ گذاشته است، اعلام کرد تحویل جنگنده کمکی به بهبود وضعیت کنونی ارتش اوکراین در برابر روسیه نمی‌کند.


در عین حال وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: ایالات متحده در ۲۴ ساعت گذشته یک محموله جدید کمک‌های نظامی به اوکراین تحویل داده است و کمک‌های بیشتری ارائه خواهد شد.


مکرون: اروپا چاره‌ای جز قطع وابستگی به گاز روسیه ندارد


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام اینکه اروپا چاره‌ای جز قطع وابستگی به گاز روسیه ندارد، تأکید کرد کشورهای اروپایی باید هرچه سریع‌تر خود را برای چنین سناریویی آماده کنند.


حمله مزدوران آمریکایی و اروپایی به پزشکان روسی/ الحاق فوری اوکراین به اتحادیه اروپا رد شد
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه


وی افزود: اتحادیه اروپا باید در اسرع وقت بر سر کاهش وابستگی به انرژی وارداتی از روسیه به توافق دست یابد. سران اروپا در هفته‌های آینده تصمیماتی تاریخی به نفع اروپا خواهند گرفت.


حمله مزدوران آمریکایی و اروپایی به پزشکان روسی


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: مزدوران آمریکایی و اروپایی به پزشکان و اتوبوس‌های پزشکی روسیه حمله کرده‌اند و این وزارتخانه شواهدی برای اثبات وقوع این حملات در اختیار دارد.


رایزنی لاوروف و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه تأسیسات اتمی اوکراین


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیداری در ترکیه در زمینه امنیت و ایمنی تأسیسات هسته‌ای اوکراین به رایزنی پرداختند.


مدیرکل آژانس پس از این دیدار در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: امروز دیداری سازنده و مهم با وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف در آنتالیا داشتم. ما در حال پیشرفت در (مذاکرات خود) درباره ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای اوکراین هستیم.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته