دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی یک کارشناس نفت و انرژی انجام شد

پیش‌بینی قیمت 60 دلاری نفت در بازار آتی

یک کارشناس نفت و انرژی تاثیر توافق روسیه و عربستان برای کاهش تولید نفت را بر افزایش قیمت آن مقطعی دانست و گفت: در صورت اعلام رسمی این موضوع، قیمت نفت می‌تواند تا 60 دلار افزایش پیدا کند.
کد خبر : 64699

مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره دلایل افزایش قیمت نفت در اوپک عنوان کرد: اخیراً اخباری مبنی بر همکاری روسیه و عربستان برای کاهش تولید این دو کشور منتشر شده که باعث تغییراتی در قیمت نفت شده است.


وی ضمن تاکید بر اینکه هنوز اتفاق خاصی مبنی بر کاهش تولید عربستان و روسیه رخ نداده است، افزود: این خبر که از سوی روس‌ها اعلام شد و از طرف دیگر نیز عربستان آن را تایید کرد، منجر به تقویت قیمت نفت شده است.


امیرمعینی در رابطه با تاثیر تصمیمات عربستان و روسیه بر صنعت نفت، اظهار کرد: از ابتدا عربستان کاهش تولید خود را منوط به همکاری روسیه در این زمینه کرده بود.


به گفته وی عربستان تنها مخالف کاهش سطح تولید اوپک بود و نمی‌گذاشت تصمیمات در این زمینه به سرانجام برسد.


این کارشناس نفت و انرژی تاکید کرد: اکنون که روسیه چراغ سبز خود را در کاهش سطح تولید نفت نشان داده است، عربستان نیز در این بحث کمی انعطاف پذیر شده و این موضوع می‌تواند در سطح تولید اوپک نیز تاثیر گذار باشد.


وی با بیان اینکه واکنش روسیه و اوپک می‌تواند بازار را به سمت تعادل بکشاند، تصریح کرد: تصمیمات برای کاهش تولید نفت در میان اعضا اوپک و غیر اوپک شرایط بازار را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.


امیرمعینی درباره آینده قیمت نفت پس از توافق روسیه و عربستان نیز پیش‌بینی کرد: قاعدتاً اگر این توافق به سرانجام برسد، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت اما در صورتی که شرایط فعلی را در پیش بگیرد، هیچ امیدی به افزایش قیمت‌ها در سطح بالای 10 تا 15 دلار نخواهد بود.


وی ادامه داد: توافق میان روسیه و عربستان تا حدودی عرضه را در بازار کاهش می‌دهد و همچنین به دلیل سرما تقاضا تقویت شده و این دو باعث می‌شود تا قیمت‌ها بهبود پیدا کند.


این کارشناس نفت و انرژی افزود: به نظر نمی‌رسد حتی با این توافق نیز قیمت نفت به بیش از 60 دلار برسد.


وی اظهار کرد: با افزایش قیمت نفت بحث شیل اویل‌ها نیز توسعه پیدا خواهند کرد و تولید آنها افزایش خواهد یافت اما می‌توان اطمینان داشت که قیمت تعادلی دیگر 30 دلار نخواهد بود و افزایش پیدا خواهد کرد.


همه کشورهای تولیدکننده نفت در یک قایقند و این قایق در حال غرق شدن


امیرمعینی عنوان کرد: در بحث اقتصادی همه کشورهای تولیدکننده نفت در یک قایق هستند و این قایق در حال غرق شدن است.


وی به ضررهای بزرگ عربستان اشاره کرد و گفت: در این عرصه هر که بامش بیشتر باشد، برفش بیشتر است و ضررهای عربستان نیز در این خصوص بیشتر از باقی تولیدکنندگان نفت است اما به نظر می‌رسد مسائل سیاسی در برخی موارد تاثیرگذاری بیشتری دارد.


این کارشناس نفت و انرژی با بیان اینکه اکنون فضا مقداری تلطیف شده است، تصریح کرد: در این راستا ایران و عربستان نیز باید مشکلات خود را حل کنند.


وی به عدم اعلام این توافق از سوی اوپک اشاره و خاطر نشان کرد: این دو کشور به صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده‌اند و این باعث می‌شود، عکس‌العمل بازار نیز مقطعی باشد و باید منتظر بود و دید در عمل چه خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته