دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1400 - 14:26

دوره آموزشی توانمندسازی و ارتقاء دانش مشاوران ازدواج استان تهران برگزار شد

دوره آموزشی توانمندسازی و ارتقاء دانش مشاوران استان تهران با اعطای گواهینامه به شرکت‌کنندگان برگزار شد.
کد خبر : 646925
جلسه

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دوره آموزشی توانمندسازی و ارتقا به‌روزرسانی دانش مشاورین استان تهران با حضور جمعی از مشاورین ازدواج، ائمه جماعات و مسئولان واحد خواهران دفاتر دانشگاه‌های تهران طی روزهای ۱۴ اسفندماه لغایت ۱۷ اسفندماه از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۱۶:۳۰ در سالن جلسات مدیریت خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.


حجت الاسلام سید محمد هاشمی مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست توانمندسازی و ارتقا دانش مخاطبین دوره گفت: برنامه تربیت واسطین ازدواج با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در جهت احیای سنت وساطت و اجرایی سازی ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان در راستای برنامه ترویج ازدواج کنترل و کاهش طلاق با همکاری وزارت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی طی دو سال برای تمامی استانها در حال اجراست.


وی اظهار کرد: به‌واسطه اهمیت موضوع ازدواج و خانواده، انتخاب صحیح و مشاوره پیش از ازدواج امری ضروری است و نیازمند مشاورین خبره در این حیطه در سراسر کشور هستیم، لذا برای کمک به پایداری ازدواج در جامعه دانشگاهی و...لازم است تا در این زمینه آموزش‌های متناسب داده شود.


مدیر مرکز خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد با آموزشها به مشاورین در دانشگاه‌ها و مراکز و احیاء این دو امر شاهد آمار ازدواج‌های اصولی و کاهش طلاق در سطوح دانشگاهی و جامعه باشیم.


وی در خصوص مباحث مطرح در دوره‌های اخیر گفت: عناوین مباحث با توجه به نیازسنجی‌های صورت گرفته در محیطهای دانشگاهی و قشر دانشگاهی بوده است و نشست‌های دوره‌ای برای بهره‌گیری از اندوخته‌های تجربی گذشته مشاورین و آموزش مهارت‌های متناسب با شرایط روز جامعه حائز اهمیت است.


دوره آموزشی توانمندسازی و ارتقا مشاورین پیش از ازدواج استان تهران به همت مرکز خانواده و ازدواج دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، در روز اول به میزبانی دکتر ابراهیم نعیمی سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با عناوینی نظیر اصول، اهداف، ساختار مدل مشاوره پیش از ازدواج، مراحل و محتوای دوره پیش از ازدواج، بررسی نیازهای روانشناختی دختر و پسر و ازدواج آغاز به کار نمود.


آموزش گفت‌وگوی بالغانه به زوجین جوان از عوامل تحکیم خانواده است


روز دوم نشست با ارائه علی صدرا روانشناس، مدرس دانشگاه و پژوهشگر با عناوینی مانند عوامل ارزشیابی ازدواج موفق و ناموفق و ظرفیت عشق ورزیدن با کمک مثلث عشق مورد بررسی قرار گرفت.


وی گفت: در راستای این نشست با بررسی عوامل مذکور به بررسی و ارایه نتایج گزارش پژوهش ها پرداختیم که طبق گزارش اول، عواملی نظیر توجه و محبت، مسئولیت پذیری و احترام جز فاکتورهای پیش برنده ازدواج موفق است و در مقابل عواملی نظیر بی مسئولیتی، بی توجهی، بی محبتی، بی حرمتی و توهین زمینه ساز آمار بالای طلاق در بین زوجین جوان گزارش شده است.


این پژوهشگر حوزه ازدواج و خانواده از پژوهش دوم روی ۳۷۰ زوج که منجر به طلاق عاطفی یا سردی عاطفی شده بودند، خبر داد و افزود: این پژوهش نشان داد در ۶۷ درصد این ۳۷۰ زوج، بعد از سال دوم، میزان گفت‌وگو کاهش یافته بود که نشان می‌دهد یکی از عوامل مهم تحکیم خانواده، آگاهی از گفت‌وگوی بالغانه است که باید به زوجین آموزش داده شود.


صدرا همچنین از بررسی ۳۷ مورد از احساسات دختر و پسر برای ازدواج و همچنین جداسازی ۷ احساس مهم و اساسی برای مهارت پاسخگویی به احساسات زوجین خبر داد و در راستای مهارت پاسخگویی به احساسات پایه به معرفی دو طرح‌واره مرتبط نظیر بازداری هیجانی و محرومیت هیجانی پرداخت.


حجت‌الاسلام مرتضی جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد تهران مرکزی در روز دیگر نشست به بررسی معیارهای انتخاب همسر، تصورات اشتباه در مورد معیارها، سنجش بلوغ های آمادگی برای ازدواج پرداخت.


در بخش دیگر این دوره آموزشی حجت‌الاسلام نوید جانباز روانشناس و عضو هئیت‌علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به بررسی نیمرخ شخصیتی از طریق آزمون و مصاحبه، بررسی تطابق و تناسب شخصیتی از طریق آزمون و مصاحبه پرداخت.


حجت‌الاسلام حدادی پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، در روز پایانی نشست به ارائه سرفصل‌های ارائه شده نظیر الگوریتم انتخاب همسر، بررسی ویژگی‌های خانوادگی، اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی و بررسی بینش و تصمیم گیری دوطرف پرداخت.


وی گفت: در این نشست، معیارهای افراد برای ازدواج را با توجه به شرایطی که در فضای مشاوره ممکن است مشاوران با آن برخورد کنند و همچنین موضوعات الویت دار را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
حجت‌الاسلام حدادی گفت: آشنایی با ساختار قبل از ازدواج، بعد از طی کردن مراحل ابتدایی، ورود و مشاوره به مرحله اساسی که مرحله چهارم مشاوره قبل از ازدواج است، بررسی سوالات اساسی و دغدغه‌های مراجعین اعم از خودشناسی، بلوغ اجتماعی، فردی و اقتصادی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


انتهای پیام/۴۱۶۷/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته