دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1400 - 13:46

ترانسمیتر فشار چیست

ترانسمیتر فشار یا پرشر ترانسمیتر از تجهیزات و ابزار سنجش دقت در فرایندهای صنعتی، پتروشیمی، پالایشگاهی یا آزمایشگاهی می­باشد که اغلب برای اندازه­گیری فشار گاز یا مایع به کار می­رود.
کد خبر : 646888
image-20220309131949-1.jpeg



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا ترانسمیتر فشار یا پرشر ترانسمیتر از تجهیزات و ابزار سنجش دقت در فرایندهای صنعتی، پتروشیمی، پالایشگاهی یا آزمایشگاهی میباشد که اغلب برای اندازهگیری فشار گاز یا مایع به کار میرود. ترانسمیترفشار هم برای کنترل فشار و هم برای نمایش میزان فشار کاربرد دارد و اغلب بر روی لولهها و مخازن نصب میگردد تا به کاربر قبل از فاجعه یا افزایش فشار هشدار دهند. ترانسمیترها دستگاههای بسیار دقیقی هستند و میزان خطای آنها بسیار کم است؛ آنها مبدلی هستند که خروجیهای الکتریکی سطح پایین که عناصر سنجش فشار هستند را میسنجند و آنها را به سیگنالهای سطح بالاتر تبدیل میکنند تا توسط کنترلها خوانا شوند، و سپس به صورت خروجی برای مانیتورینگ ارسال میکند.


کاربرد ترانسمیتر فشار بسیار متنوع است و بیش از 50 نوع ترانسمیتر فشار وجود دارد. بعضی از این تجهیزات در داخل مخازن برای اندازهگیری مقادیر مایعات و در برخی مدلها برای کنترل اختلاف فشار در مانیتورینگ استفاده میشوند. هر ترانسمیتر المانهای متفاوتی برای اندازهگیری فشار را به کار میبرد که گیجهای فشار از جمله این المانها هستند؛ پس در انتخاب نوع ترانسمیتر باید محل استفاده ان را نیز در نظر گرفت. این تجهیزات اگر از نوع و مدلهای قلمی باشند ارزانتر هستند. در نوع پیشرفته و دقیقتر میزان دقت تا بیست و پنج صدم درصد و بالاتر و در مدلهای معمولی تا نیم درصد است.


انواع ترانسمیتر فشار


· ترانسمیتر مطلق: استفاده از فشار خلاء برای مبنای اندازهگیری


· ترانسمیتر گیج: استفاده از فشار جو برای مبنای اندازهگیری


· ترانسمیتر دیفرانسیل: استفاده از تفاوت ورودی و خروجی فشار برای مبنای اندازهگیری


این ترانسمیترها برای اندازهگیری موارد زیر به کار میروند:


· اندازهگیری فشار به دو صورت نوری و پتانسومتر: اصل کار با استفاده از خاصیت تغییر فیزیکی فیبرنوری برای تشخیص فشار اعمال شده است. این فناوری برای کاربردهای خاص، مثلا نقطه اندازهگیری در مکانی دور یا دمای بالا کاربرد دارد. در نوع پتانسیومتر، در مواردی که با استفاده از فشار اعمال شده که منجر به انرژی مکانیکی میشوند کاربرد دارد.


· اندازهگیری جریان: جریان را با رابطه اثر ونتوری و فشار اندازه میگیرند. در یک تیوپ ونتوری اختلاف فشار بین دو بخش دهانه این تیوپ اندازهگیری میشود.


· اندازهگیری ارتفاع و عمق: اندازهگیری ارتفاع سطح مایع


· اندازهگیری ازتفاع از سطح دریا: برای موشک هواپیما، بالنها و ماهوارهها کاربرد دارد.


· آزمایش نشتی: با اندازهگیری افت فشار میتوان نشتی را محاسبه کرد. با استفاده از اندازهگیری فشار و کنترل آن در طول بازه زمانی مشخص نشتی را مشخص میکنند.



انتهای پیام / ر


انواع مدل ترانسمیتر فشار


· قلمی: دارای ابعاد کوچک و ظاهری قلمی و بسیار پرکاربرد است. فشار از سطح فلزی در بالای آن دریافت شده و به سیستم اندازهگیری فشار مخابره میشود. این نوع در سیستمهای هیدرولیک و پنوماتیک استفاده میشود.


· صنعتی: برای اندازهگیری فشارهای بالا کاربرد دارد.


· هوشمند: فرایندهایی که به دلیل سرعت و دقت بالا نیاز به کنترل بسیار دقیق هستند از این نوع ترانسمیتر استفاده میکنند.


· دیافراگمی: این ترانسمیتر با داشتن یک صفحه دیافراگمی، در صورت تغییر فشار دچار تغییر حالت میشود و سپس فشار از این طریق اندازهگیری میشود.


· ضد انفجاری: از این ترانسمیتر در صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاهها یا کارخانه تولید آمونیاک که احتمال ایجاد جرقه بسیار بالا است استفاده میشود.


· تفاضلی: این ترانسمیتر برای اندازهگیری اختلاف فشار بین دو مخزن یا دو سمت لوله استفاده میشود. برای نشان دادن تغییرات فشار از حسگر فلزی یا پرده دیافراگمی استفاده میشود.


همچنین دستهای از تراسیمترها وجود دارند که برای اندازهگیری شکل تغییرات طراحی میشوند. برای مثال بعضی از آنها برای اندازهگیری فشار احتراق سیلندر یا گاز توربین کاربرد دارند.


معیار عملکرد


معیارهای بسیاری برای عملکرد یک ترانسمیتر وجود دارد که شامل موارد زیر است:


· فشار


· دامنه خلاء


· دقت


· زمان پاسخ


فشار کاری یک ترانسمیتر فشار مجاز نام دارد که ترانسمیتر در آن محدوده فشار کاری کار میکند. یک ترانسمیتر تا 75% فشار کاری خود نباید تجاوز کند. دامنه خلاء یک ترانسمیتر کمترین فشار خلاء و بالاترین فشار خلاء را پوشش میدهد. زمان پاسخ معیاری است که یک ترانسمیتر میتواند شرایط دستگاه را تحلیل کند اختلالات فشار را بررسی نماید و از این نظر معیار بسیار مهمی است. دقت یک ترانسمیتر به صورت درصد بیان میشود و باتوجه به درجه اندازهگیری شده با مقدار واقعی طول دهانه است و در نهایت درصد خطا گزارش میشود.


انواع جمع کننده نیرو برای یک ترانسمیتر


گفته شده که هر ترانسمیتر با اندازه گیری خروجی الکتریکی و تبدیل آنها به ولتاژ بالاتر کار میکنند. در هر ترانسمیتر وسیله یا سنسورهایی برای جمع آوری خروجی لازم است که به آنها جمع کننده نیرو میگویند. دستگاه هایی که به تغییر فشار با انحراف مکانیکی پاسخ میدهند لوله های بوردون، دیافراگمها، حلقهها و کپسولها هستند که با عناصر الاستیک ساخته شده و به عنوان جمع کننده نیرو طبقه بندی میشوند. در ادامه به اصول کار این سنسورها که از انحراف مکانیکی استفاده میکنند میپردازیم. یکی از معروف ترین ترانسمیترهای فشار دنیا، ترانسمیتر فشار روزمونت است.


سنسورهای نوع خازنی


از یک دیافراگم و حفره فشار برای ایجاد یک خازن متغیر برای تشخیص انحراف مکانیکی استفاده میکند. دیافراگم به عنوان عنصر اصلی برای اندازهگیری فشار از یک طرف و فشار اتمسفر یا خلاء از طرف دیگر برای اندازهگیری اختلاف فشار استفاده میشود. دیافراگم در اثر فشار به پایین حرکت میکند و این تغییر در خازن حس شده و در نهایت ترانسمیتر این را به یک سیگنال خروجی تبدیل میکند. این فناوریها از فلز، سرامیک و سیلیکون ساخته میشوند و در فشار کم یا متوسط کاربرد دارند.


مقاومت پیزوری


اثر مقاومت پیزوری تغییر شکل حاصل از تغییر فشار را آشکار میکند. این اثر تغییرات مقاومت الکتریکی یک ماده به دلیل تنش مکانیکی را توصیف میکند. متداولترین نوع آنها سیلیکونی، فویل فلزی، فیلم نازک و پراکنده است.


الکترومغناطیسی


این سنسورها نیز مانند نوع خازنی عمل میکنند با این تغییر که به جای خازن، جریان الکترومغاطیسی انحراف ایجاد شده را تشخیص میدهد. این اندازهگیری توسط سنسورهای الکترومغناطیسی بر اساس اثر هال عمل میکند.


مزایای استفاده از ترانسمیتر


ترانسمیتر فشار دارای مزایایی است که دیگر ابزار سنجش قادر به اندازهگیری آن نیستند. برای مثال، ترانسمیتر فشار به طور مستقیم میزان فشار و همچنین اختلاف فشار را اندازه میگیرد. ترانسمیترها در هر محیطی کار میکنند و از مواد پیزوالکتریک ساخته شده اند که در برابر تابش و میدان الکترومغناطیسی مصون هستند و همچنین آنها میتوانند به سیستمهایی نظیر مدارالکتریکی متصل شوند. اما در انتخاب ترانسمیتر باید به موارد زیر توجه کنید:


· منفی یا مثبت بودن فشار


· دقت وسیله


· مطلق یا نسبی بودن فشار


· محدوده اندازهگیری


· نوع خروجی لازم


· نوع خورندگی ماده


همچنین از برندهای معتبر ترانسمیتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


· ترانسمیتر فشار زیمنس


· روزمونت


· فوجی


· ویکا


· Abb


· اندرس هاوزر


· هاگلر


خرید ترانسمیتر فشار از ابزارسنجش آریا


شرکت ابزار سنجش آریا co-asa.com نماینده فروش بهترین و معروفترین برندهای پرشر ترانسمیتر در ایران میباشد. این شرکت با 20 سال سابقه در تولید و واردات ابزارهای دقت پیشرو بوده و همکاری با شرکتهای معتبر و بزرگ پالایشگاهی و آزمایشگاهی داخلی و خارجی در کارنامه خود را داراست.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته