دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1394 - 16:04
در نشست مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها

وزیر علوم:‌ دانشگاه‌های کشور باید وارد کارهای تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های دنیا شوند

وزیر علوم می‌گوید باید شرایط برای همکاری دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های دنیا فراهم شود.
کد خبر : 64676

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم در ششمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری گفت: «باید با سیاست‌گذاری‌های درست و برنامه‌ریزی مدون از فضای ایجاد شده در دوران پس‌ از تحریم استفاده بهینه کرد و همکاری‌های بین‌المللی را گسترش داد. وزارت علوم نیز در زمینه گسترش ارتباط بین‌المللی با دانشگاه‌های جهان اهتمام جدی دارد.»


او افزود: «گاهی ادغام دانشگاه‌ها می‌تواند به توسعه علمی یک کشور کمک کند. به عنوان مثال در سال‌هایی که دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و دانشگاه پزشکی تهران ادغام شدند، رتبه این دانشگاه‌ها از 700 به 300-400 در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ارتقا پیدا کرد. در دنیای آکادمیک امروز خط‌کشی‌های معمول از بین رفته و دانشگاه‌ها هم بیشتر با یکدیگر وارد تعامل و همکاری می‌شوند. همچنین مرز بین رشته‌ها نیز از بین رفته و رشته‌های میان‌رشته‌ای بسیاری تاسیس شده‌اند. در نتیجه ادغام دانشگاه‌ها و مجموعه‌های آموزشی و همکاری مشترک این مجموعه‌ها با هم می‌تواند در بهبود رتبه علمی کشور تاثیر به‌سزایی داشته باشد.»


محمد فرهادی اعلام کرد اهداف خوبی در برنامه ششم توسعه تعیین شده است و گفت: «این برنامه با مشورت همه دانشگاه‌ها تدوین شد تا چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برطرف شود و دانشگاه‌های کشور بتوانند با بهترین دانشگاه‌های دنیا رقابت کنند.»


فرهادی گفت: «باید شرایطی فراهم شود که دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های مطرح دنیا تحقیقات مشترک علمی انجام دهند. همچنین فرصت‌های مطالعاتی، جابه‌جایی استادان و سایر برنامه‌های آکادمیک مشترک باید بیش از پیش ارتقا پیدا کند.»


او تاکید کرد دولت باید منتظر تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی بماند و ادامه داد: «با توجه به اینکه مجموعه برنامه ششم مجموعه توانمندی است و به جزء‌ جزء مسائل در آن پرداخته شده است، اگر برنامه به تعویق بیفتد تنها زمان برای دستیابی به اهداف موردنظر از دست می‌رود.»


وزیر علوم افزود: «اگر می‌خواهیم با الگوهای بین‌المللی همخوان شویم باید زیرساخت‌های زیادی را ارتقا دهیم. همچنین باید تفاهمنامه‌هایی را که در گذشته امضا شده‌ بودند عملیاتی شوند و بررسی شود که این تفاهمنامه‌ها تا چه حد محقق شده‌اند، زیرا اگر تفاهمنامه‌ها به مرحله اجرایی نرسند هیچ سودی برای مجموعه دانشگاهی کشور ندارند.»


او گفت: «باید شبکه دانشگاهی مشترک در کشور ایجاد شود، همچنین برنامه‌های مشترک دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های بین‌المللی اعم از اعزام دانشجو باید در دستور کار قرار گیرد. به نحوی که دانشجویان در هر دوره تحصیلی بتوانند نیمی از تحصیل خود را در ایران و نیمی را به عنوان فرصت مطالعاتی در دانشگاه‌های معتبر دنیا ادامه دهند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته