وزیر راه و شهرسازی: چه کسی به پل صدر حس تعلق دارد؟/ باید به ایرانشهر بازگردیم
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، عباس آخوندی در نخستین همایش شهرسازی ریل پایه که امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد با طرح این پرسش که اکنون چه کسی میتواند به پل صدر حس تعلق داشته باشد؟ افزود: مردم میتوانند به میدان نقش جهان در اصفهان، میدان کریمخانی در شیراز و یا میدان امام خمینی در تهران احساس تعلق خاطر داشته باشند. این درحالی است که اکنون ما نتوانستهایم حمل ونقل را در خدمت انسانها قرار دهیم و همگی گرفتار ابزار هستیم.
وی با اشاره بر رشد شتابان شهرنشینی در کشور تصریح کرد: بیش از 10 شهر بالای یک میلیون نفر جمعیت در ایران وجود دارد که همگی با پدیده حمل ونقل، کیفیت زندگی و آلودگی محیط زیست و هوا مواجه هستند.
آخوندی ادامه داد: متاسفانه باقی شهرها نیز در حال الگوبرداری از شهرهای بیماری مانند تهران هستند و گرایش به سمت الگوپذیری از این شهرها دارند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما ماشین را تنها وسیله نقلیه موتوری میدانیم در حالیکه وسیله نقلیه موتوریای با آلودگی و هزینه کمتر به نام ریل وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل حرکت و جابهجایی مواجه هستیم، اضافه کرد: موتور و انواع وسیله نقلیه موتوری برای آسایش زندگی بشر ابداع شدهاند اما در شهرهای ایران این وسایل به عنوان موانع اصلی زندگی شهری ایفای نقش میکنند.
آخوندی تأکید کرد: این امر نشان میدهد که باید اندیشه بنیادی نسبت به نحوه استفاده از موتور و وسایل نقلیه موتوری داشته باشیم تا قابلیت زندگی در سکونتگاهها ارتقا یابد.
به گفته وی، اکنون خیابانهایی در شهرهای کشور وجود دارند که انسان در آن بیمعنی است و تنها ماشین معنا و مفهوم دارد. شهرهایی که انسان در آن گم شده است و حتی کوچکترین نقشی در آن ایفا نمیکنند. این در حالی است که حمل ونقل باید در خدمت انسان باشد و نه برعکس.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه منظور از یکپارچهسازی حمل و نقل ایجاد این تحول در درون مُدهای حمل ونقلی و همچنین ایجاد هماهنگی میان چند مُد با یکدیگر است، بیان کرد: تنها در تهران و حومه آن روزانه 900 هزار خودرو تردد دارند که میتوان حجم آلودگی ایجادشده را متصور بود. همچنین روزانه 107 هزار خودرو در جاده کرج رفتوآمد دارند که بخشی از این ترددها باید به ریل جابهجا شوند.
وی با تأکید براینکه شبکه راهآهن حومه باید به مترو متصل شود، گفت: در طرح ساماندهی منطقهای تهران باید ریل کرج و ورامین از زیر شهر عبور کند تا شهر آرام شود. این به معنای شبکه راهآهن حومهای است.
آخوندی خاطر نشان کرد: حمل ونقل ریلی لزوماً به معنای راهآهن و مترو نیست و میتواند شامل تراموا باشد اما از آنجا که نظام شهری ما بر پایه خودرو طراحی شده است، هیچ یک از این مُدهای حمل ونقلی معنا و مفهوم ندارند.
انتهای پیام/