جزئیاتی از کارکردهای مدرسه عالی مهارتی «روش پژوهش»
ابراهیم گیوکی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در اراک از راهاندازی مدرسه عالی مهارتی «روش پژوهش» در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی خبر داد و اظهار کرد: تاریخ دگرگونیها و تحولات نظریههای علمی در زمینههای علوم اجتماعی، علوم رفتاری و پزشکی نشان میدهد که بسیاری از نظریههای این حوزهها در فرآیند یک بحران اقتصادی یا سیاسی مهم و در راستای تبیین مسائل اجتماعی و روانی مربوط به آن توسعه یافته است.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی در اسلامشهر گشایش یافت
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: به جرئت میتوان گفت که بسیاری از روشهای جدید در این زمینه اساساً در واکنش به بحرانها یا شرایط نامتعارف روششناختی بهمنظور تعدیل یا تصحیح این شرایط ابداع شده است و تردیدی نیست که هر زمان از روش پژوهش علمی در حیطه ویژهای از دانش بشری سخن به میان میآید، ذهن هر پژوهنده در آغاز متوجه اندیشیدن به شیوه علمی میشود.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی توضیح داد: شیوه علمی مانند پژوهش مانند هر موضوعی آموختنی است، هرچند در تمامی رشتهها دروسی به امر آموزش و پژوهش اختصاص یافته، بنابراین به دلایل مختلف توجه و تأکید بر آموزش بیشتر و علمیتر در حوزه پژوهش بهخصوص در دانشگاه آزاد اسلامی امری اجتنابناپذیر است.
وی افزود: از جمله این دلایل میتوان به گسترش و رشد تحصیلات تکمیلی در سالیان اخیر در دانشگاهها، نقصان آموزش در امر آموزش مهارتهای پژوهشی بهدلیل اهمیت واحد درسی پایاننامه (۶ واحد برای کارشناسی ارشد و ۱۸ تا ۲۴ واحد برای رساله دکتری تخصصی)، تقویت و ارتقای سطح توانمندیها و مهارتهای مرتبط با روش تحقیق، رشد و گسترش نرمافزارهای پژوهشی و توجه نداشتن به برنامههای درسی این حوزه، شناسایی و ایجاد شبکه گستردهای از متخصصان حوزه روش پژوهش در سطح دانشگاه آزاد اسلامی، جهتدهی به آموزشهای فوق برنامه در حوزه مهارتهای پژوهشی و توجه به نیازهای وافر علاقهمندان به این مهارتها و توجه به امر مهارتهای پژوهشی در مدارس سما اشاره کرد.
راهاندازی مدرسه «روش پژوهش»؛ گامی در راستای ارتقای مهارتهای پژوهشی
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه راهاندازی مدرسه روش پژوهش گامی ضروری، علمی، آموزشی، پژوهشی و تخصصی در راستای بهبود و ارتقای مهارتهای پژوهشی علاقهمندان به این حوزه، دانشجویان و تحقق اهداف ذکر شده است، ابراز امیدواری کرد که ایده مدرسه روش پژوهش برای تحقیق هدفهای ذکرشده اثربخش باشد.
گیوکی تبیین کرد: با توجه به ضعف تحقیقات داخلی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مدتهاست نیازی جدی به آموزش شیوههای تحقیق و تقویت مهارتهای پژوهشی جامعه علمی ـ دانشگاهی در حوزه روشهای کیفی حس میشود، این در حالی است که مدرسه روش پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با هدف سهجانبه سادهسازی، انتشار و مدیریت دانش در مؤسسه، تقویت و تعمیق پایههای آماری تحقیقات علوم اجتماعی و طراحی برنامه درسی و آموزش جنبههای روششناختی و فلسفی پژوهش علوم اجتماعی راهاندازی میشود.
وی بیان کرد: علاوه بر این در مدرسه عالی مهارتی روش پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، انتشار تحقیقات حاصل از پروژههای اقدام میدانی، پروژهها و فراهم کردن مسیری برای انتشار دستنوشتههای تحقیقاتی برای استادان/پژوهشگران، فرآیند مستندسازی در مؤسسه نیز تقویت خواهد شد.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی مطرح کرد: این موضوع شامل شروع سمینارها از پروژههای تکمیلشده، مدیریت بهموقع محتوا و انتشار خروجیهای جدید (مقالههای کاری، گزارشهای پروژه، اطلاعات در مورد انتشارات، خلاصه سیاستها و مطالعات موردی) در وبسایت مدرسه و برنامهریزی برای مجلات جدید خواهد بود.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: مدرسه روش پژوهش با سازماندهی دورههای آموزشی جهتگیری/تجدید/آموزش در روشهای تحقیق با ارائه انواع کارگاههای مبتنی بر مهارت (عناوین آن در ادامه ذکر خواهد شد)، حمایتهای مربوط به روششناسی پژوهشی را که برای محققان و همچنین استادان جوانتر در دسترس است، تقویت میکند.
گیوکی تبیین کرد: کارگاههای مبتنی بر مهارت شامل آشنایی با روشهای تحقیق (کمّی، کیفی، آمیخته)، شیوههای استناد به منابع علمی (رفرنسنویسی)، آیندهپژوهی، روش پروپوزالنویسی، آمار استنباطی، روش تحلیل محتوا، مدلهای ریاضی تصمیمگیری در مدیریت، ترجمه تخصصی علوم سیاسی، جستوجوی پیشرفته در اینترنت، بستههای نرمافزاری آماری، استفاده از منابع کتابخانهای، نوشتههای آکادمیک و مهارتهای زبان، پروپوزالنویسی کمّی، پروپوزال نویسی کیفی، روشهای نمونهگیری، نحوه جستوجو در پایگاهها و موتورهای جستوجو، طرحهای تجربی، تحلیل محتوا، اقدامپژوهی، اخلاق در پژوهش، آزمونسازی، مقالهنویسی مروری، مقالهنویسی، روش پژوهش پدیدارشناسی، روش پژوهش دادهبنیاد، روش پژوهش اسنادی، مصاحبه در پژوهشهای کیفی، نرمافزار spss، نرمافزار Amos، نرمافزار لیزرل، نرمافزار G.power (نمونهگیری)، نرمافزار Endnote، نرمافزار CMA (فراتحلیل)، نرمافزار Nvivo (نرمافزار کیفی) است.
وی یادآور شد: توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مهارتهای پژوهشی، آشنایی و توانمندسازی دانشجویان در حوزههای نرمافزارهای پژوهشی، علاقهمندسازی دانشجویان به پژوهش و کمک به حل مسائل به طور واقعی، عملیاتیسازی موضوعات بارگذاریشده در پایش پژوهشیار، گسترش اخلاق پژوهشی در بین پژوهشگران، شناسایی متخصصان حوزه پژوهش در سطح دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقای سطح پژوهشی واحدهای دانشگاهی، ارتقای جایگاه رتبه واحدهای دانشگاهی در رتبهبندی های پژوهشی ازجمله پیامدهای راهاندازی مدرسه مهارتی روش پژوهش به شمار میآید.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/