از طراحی الگوی مدرسهداری اسلامی ایرانی تا ورود به فعالیتهای فناورانه
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بهمن ۱۴۰۰ با صدور حکمی مسعود اکبریزاده را بهعنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان منصوب کرد.
اکبریزاده با مدرک دکتری زبان و ادبیات عرب، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد زاهدان است که سوابقی ازجمله معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، مسئول راهاندازی و رئیس واحد علوم و تحقیقات سیستان و بلوچستان، معاون سما زاهدان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و... را در کارنامه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بعد از صدور حکم مسعود اکبریزاده در هشت بند ابلاغی از وی خواست تا برای «استقرار مبانی دینی و فرهنگی و توجه به امر تربیت در کنار آموزش به عنوان رکن اساسی سیاستهای فرهنگی دانشگاه»، «ارتقای کیفیت آموزشی متناسب با نیازهای جامعه در طرح آمایش سرزمین»، «ارتقای سطح پژوهشهای کاربردی و توسعهای و استفاده بهینه از پژوهشهای تحصیلات تکمیلی در حل مشکلات کشور در چارچوب طرح پایش آزاد»، «ارتقای فرهنگ سازمانی و پیادهسازی نظام چابک اداری و ایجاد فرهنگ پاسخگویی و حفظ کرامت انسانی خانواده بزرگ دانشگاه و ذینفعان آن» و «افزایش بهرهوری همه عوامل در چارچوب رسالت دانشگاه با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات از طریق اجرای طرحهای سرمایهگذاری با هدف بسترسازی برای نوآوری فناورانه و اشتغال دانشبنیان اعضای خانواده بزرگ دانشگاه» اقدام کند.
بیشتر بخوانید:
تأمین نیاز نسل جدید دانشجو با تصویب بینرشتهایها
وقتی دانشگاه با روشهای نوین چالشمحور میشود
ماجرای پردیس «سرآبتاوه» دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج به کجا رسید؟
طهرانچی، سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان را مأمور کرد که «صیانت از داراییها و سرمایههای دانشگاه با رعایت انضباط مالی و مدیریت و کاهش هزینههای غیرضرور با تأکید بر استفاده از کالاهای ایرانی بهمنظور تقویت و حمایت از تولیدات داخلی»، «هدایت و هماهنگی یکپارچه بین واحدهای زیرمجموعه استان در چارچوب رسالتها، اهداف و مأموریتهای دانشگاه در سطح ملی و استان و نظارت بر حسن اجرای امور در این واحدها» و «تعامل مؤثر و الهامبخش با هیئت امنا و مسئولان استانی و کمک در جهت توسعه هوشمند منطقهای در استان مبتنی بر طرح آمایش دانشگاه را در استان سیستان و بلوچستان به انجام رساند.
تشویق و ترغیب استادان و دانشجویان برای ورود به فعالیتهای فناورانه با برگزاری جلسات توجیهی و تشویقی با حضور فناوران برتر، همراه با کلاسها و دورههای آموزشی و مهارتافزایی از اولویتهای پژوهشی دانشگاه درسیستان و بلوچستان است.خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و بهمنظور بررسی طرح و برنامهها و دستور کارها، اهداف و مأموریتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان بهویژه در بخش پژوهش و فناوری با مسعود اکبریزاده سرپرست جدید این دانشگاه گفتوگو کرده است که مشروح آن از نظر مخاطبان میگذرد.
آنا: ابتدا بگویید در حوزه آموزش چه طرح و برنامههایی برای پیشرفت دانشگاه متبوع خود دارید و مقرر شده در چه زمینههایی فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان پررنگتر باشد؟
اکبریزاده: در حوزه آموزش راهکارهایی را برای پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان داریم که ازجمله آنها انطباق رشتهها و آمایش آن براساس نیاز هر منطقه از مناطق سهگانه استان و بهروزآوری رشتهها براساس نیاز منطقه، سوق دادن رشتهها به سمت مهارتافزایی و کارآفرینی با افزایش رشتههای مهارتی و ارتقای سطح دروس عملی و آزمایشگاهی در راستای یادگیری و تأثیرپذیری دانشجویان برای بهره بردن از آن در پایان تحصیل، برنامهریزی برای مسئلهمحور کردن پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری در راستای کسب درآمد غیرشهریهای، برگزاری مشترک دورههای آموزشی مهارتی برخی دورههای تحصیلات تکمیلی موردنیاز منطقه بهمنظور جذب دانشجو و ارتقای سطح علمی و توانمندی استان سیستان و بلوچستان بر این اساس و ارتقای سطح علمی و مهارتی استادان و به تبع آن توانمندی دانشجویان و تأثیرپذیری آنان است.
راهاندازی دورههای پودمانی براساس نیاز صنایع در سازمانهای استان سیستان و بلوچستان و حتی کشورهای همسایه، بهکارگیری راهکارهای قانونی در رایزنیهای مستمر در سطح ملی و استانی برای جذب دانشجویان خارجی و افزایش رشتههای مجازی برای جذب هرچه بیشتر مخاطب از کشورهای همسایه برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی و به تبع آن کسب درآمدهای غیرشهریهای، تقویت سامانههای آموزش مجازی مطابق با استانداردهای بینالمللی و سودبردن از برترین تجارب درباره آموزش مجازی و تجهیز مرکز کامپیوتر برای ارائه کیفیت هرچه بیشتر در این زمینه، طراحی و اجرای نظام ارزیابی عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی بهمنظور بازدهی بیشتر و در پی آن ارتقای سطح کیفی دانشجویان و توانمندسازی آنان برای ورود به بازار کار و اشتغال از دیگر راهکارها برای پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان در حوزه آموزش است.
از سوی دیگر باید گرایشهای میانرشتهای در حوزههای علوم انسانی با رویکرد رفع نیازهای علمی، اجتماعی و برآورد موضوعات اصلی و حوزههای دانشی مرتبط با آن تعریف شود.
آنا: در حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه چه برنامهای دارید؟
اکبریزاده: یکی از برنامههای اصلی دانشگاه رتبهبندی داراییهای سرمایهای و فیزیکی از منظر قابلیت درآمدزایی و هزینهزایی است و ایجاد صندوق خیریه برای حمایتهای مالی خیّران با اشتراکگذاری منابع مالی در راستای اعطای وامهای بدون بهره و ارائه بورسهای خیریهای به دانشجویان شایسته و فعالیتهای علمی حائز شرایط لازم از دیگر برنامهها و راهکارها در حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع به شمار میرود.
توسعه و بازنگری برنامه سرمایهگذاری درآمدزا شامل میزان سرمایهگذاری محل تأمین منابع و برآورد درآمدهای اختصاصی و ریسکهای مرتبط، ارزیابی تراز مالی و صورت سود و زیان واحدهای دانشگاهی در یک دوره پنج ساله و انجام برنامهریزیهای مناسب و رتبهبندی واحدها براساس عملکرد مالی، سرمایهگذاری و حمایت مؤثر از واحدهای دانشگاهی برتر با انطباق زمینهای قوی در راستای توسعه بازار و توسعه خدمات آموزشی پژوهشی با هدف مرجعیتسازی و درآمدزایی پایدار، برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای توانمندسازی ویژه مدیران و کارکنان، تعریف طرحهای آموزشی درمانی و بیمهای تخفیفدار برای بهرهمندی استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه از مراکز وابسته به دانشگاه شامل بیمارستانها، مدارس و مراکز اقامتی، تدوین منشور اخلاقی و حرفهای براساس مبانی اسلامی برای کارکنان و اعضای هیئت علمی، پرداخت وام دانشجویی به تناسب عملکرد تحصیلی و نیازمندی دانشجویان، درآمدزایی از داراییهای دانشگاهی با بازاریابی و فروش اختراعات دادهها، دستاوردهای پژوهشی و قراردادهای دانش فنی، شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری محلی و ارزیابی آنها در تعامل با ظرفیتهای دانشگاه، شناسایی طرحهای سرمایهگذاری درآمدزا با مشارکت شرکتهای خصوصی واجد صلاحیت با اولویت شرکتهای متعلق به دانشگاه، تعیین تلکیف زمینهای واگذاری و اجرای طرحهای مناسب با تصاحب قطعی و تغییر کاربری ساختمانهای فرسوده و بلااستفاده با تأکید بر درآمدزایی از دیگر برنامهها در حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه در استان سیستان و بلوچستان است.
تبدیل دانشکدههای پزشکی به دانشکده جامع سلامت برابر اسناد بالادستی
آنا: یکی از حیاتیترین حوزهها در دانشگاه حوزه پزشکی است و با شیوع ویروس کرونا به تأثیر رشته پزشکی در سلامت مردم بیشتر پی بردیم، برای پیشرفت رشتههای پزشکی و پیراپزشکی در استان سیستان و بلوچستان چه برنامههایی دارید؟
اکبریزاده: یکی از برنامههای اصلی تبدیل دانشکدههای پزشکی به دانشکده جامع سلامت برابر اسناد بالادستی خواهد بود و در این راستا برای جذب اعضای هیئت علمی و کادر درمان براساس نیازهای حوزه پزشکی و نظاممندشدن برای جبران تفاوت درآمد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد در گروه علوم پزشکی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هماهنگیهای لازم را انجام خواهیم داد.
قصد داریم با دانشگاه علوم پزشکی در راستای استفاده از امکانات برای دانشجویان پزشکی تعامل همهجانبه داشته باشیم تا به بهبود دورههای کارآموزی و کارورزی برای دانشجویان با تأکید بر تنوع بیماران کمک کرده باشیم.
بیشتر بخوانید:
ساخت مرکز فرهنگی اربعین و زائرسرای مهران به کجا رسید؟
راهاندازی دبیرستان «معارف و علوم اسلامی» در دستور کار
اقدام حداکثری برای شناساندن دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی
از سوی دیگر مقرر شده آییننامه عقد قرارداد با بیمارستانهای همکار برای تشکیل گروههای علمی و انجام فرایندهای آموزشی در محل بیمارستانها انجام و رشتههای کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد موردنیاز منطقه برابر تخصصهای اعضای هیئت علمی و جذب اعضای جدید برای گسترش این رشتهها انجام شود.
آنا: پژوهش یکی از اساسیترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همهجانبه یک کشور بوده و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است، راهکار عملیاتی شما برای نیل به اهداف پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان چیست؟
اکبریزاده: در این راستا به دنبال افزایش درآمدهای غیرشهریهای از فعالیتهای بخشهای مختلف حوزه پژوهشی با آموزش کارکنان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان در مراکز رشد، طراحی، نوآوری، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهها و کارگاهها هستیم و برای تحقق این موضوع باید به اصلاح ساختار و تکمیل زیرساختهای مراکز رشد و مهیاسازی فعالیت، پیشرفت هستهها، واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان در راستای دستیابی به محصولات فناورانه مطابق با نیازهای جامعه و صنعت و استفاده از منابع بیرونی از جمله شتابدهندها و سایر مراکز مانند ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) رو بیاوریم.
تشویق و ترغیب استادان و دانشجویان برای ورود به فعالیتهای فناورانه با برگزاری جلسات توجیهی و تشویقی با حضور فناوران برتر، همراه با کلاسها و دورههای آموزشی و مهارتافزایی از دیگر راهکارها در این زمینه به شمار میرود.
توسعه فعالیت سرای نوآوری با سوق دادن پایاننامهها به سمت ارتقای مراکز تحقیقاتی
آنا: آنچه امروزه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را رنج میدهد، ضعف سازماندهی آنهاست، برای مقابله با این موضوع چه رویهای را در نظر دارید؟
اکبریزاده: در این زمینه باید مراکز تحقیقاتی را به سمت پرداختن به مدیریت شبکهای و همراهی و همکاری با مراکز تحقیقاتی سایر واحدهای دانشگاهی و استفاده از توانمندیهای یکدیگر در پرداختن به مشکلات و رفع معضلات مناطق بومی در اموری که تخصص ویژهای در استان سیستان و بلوچستان در این زمینه وجود ندارد، سوق دهیم و این تخصص را از سایر استانها برای رفع مشکلات در راستای درآمدزایی غیرشهریهای فراخوان کنیم.
آنا: و توسعه فعالیتهای سرای نوآوری در این راستاست، درست است؟
اکبریزاده: دقیقاً. توسعه فعالیتهای سرای نوآوری و سهیم کردن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در طرحهای اقتصادی و دانشبنیان در راستای نقشآفرینی در زیست بومهای بومی و براساس منطقهبندی سهگانه میتواند به توسعه مراکز تحقیقاتی بینجامد.
توسعه فعالیتهای سرای نوآوری و سهیم کردن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان در طرحهای اقتصادی و دانشبنیان در راستای نقشآفرینی در زیستبومهای بومی اولویت اصلی خواهد بود.در این زمینه باید از ظرفیت استادان و دانشجویان در درآمدزاکردن کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در راستای کسب درآمدهای غیرشهریهای و تلاش برای دستیابی به استانداردهای مجوزهای همکار استاندارد در این مکانها بهره بگیریم.
آنا: سوقدادن پایاننامهها و رسالههای ارشد و دکتری یکی از راهکارهای ارتقای مراکز تحقیقاتی و توسعه فعالیتهای سرای نوآوری خواهد بود؟
اکبریزاده: بله. در این راستا باید پایاننامهها و رسالههای ارشد و دکتری به سمت طرحهای پژوهشی و پروژههای تحقیقاتی برای توانمندسازی دانشجویان و استادان به روی آوردن به تحقیقات و پژوهشهای منطقهای، ملی و فراملی و رایزنی با سازمانها، ادارات و مؤسسات دولتی و خصوصی در راستای اخذ طرحهای پژوهشی بروندانشگاهی و ارائه آنها به استادان مراکز تحقیقاتی و سراهای نوآوری برای ارتقای سطح درآمدی استادان و در نتیجه درآمدزایی غیرشهریهای سوق داده شوند.
آنا: در زمینه ارتقای مجلات علمی هم برنامهای دارید؟
اکبریزاده: برای راهاندازی مجلات علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان پیگیریهای لازم انجام میشود و به فراخور رشتههای تحصیلات تکمیلی و ترغیب استادان به ارائه مقالات Q۱ برای ارتقای سطح واحدهای استان در رنکینگهای بینالمللی و تشویق استادان به انجام همکاریهای بینالمللی بهمنظور ارتقای سطح دانشگاه و رنگسازی فعالیتها و اقدامات علمی و پژوهشی، طراحی سرفصلهای جدید برای رشتههای پژوهشمحور در مقاطع تحصیلات تکمیلی براساس نیازهای استان سیستان و بلوچستان و صنعت و نهادها و دستگاههای اجرایی اقدام خواهد شد.
حمایت از استادان در برگزاری کرسیهای ترویجی و کمک به توانمندی آنان در روی آوردن به کرسیهای نظریهپردازی مرتبط با نیازهای روز علوم، جامعه و صنعت از دیگر اقدامات و برنامهها به شمار میرود.
تقویت صندوق مددکاری برای کمک به دانشجویان کمبضاعت
آنا: حوزه فرهنگی یکی از بخشهای تأثیرگذار در دانشگاه آزاد اسلامی است و مقام معظم رهبری هم بارها بر تمرکز روی فرهنگ بهخصوص در دانشگاهها تأکید کردهاند که یکی از این موارد ترویج کرسی آزاداندیشی در دانشگاههاست، برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی چه برنامهای دارید؟
اکبریزاده: در این راستا باید بستر لازم را برای دانشجویان خوابگاهی ازجمله امکانات رفاهی مناسب مهیا کنیم تا دغدغهای برای فعالیتهای فرهنگی نداشته باشند. مهیاسازی امکانات و ایجاد خوابگاه متأهلان برای دانشجویان متأهل داخلی و خارجی بهمنظور رفع دغدغه فکری اسکان و شناسایی ظرفیتها و هماهنگی و همکاری با دستگاههای اجرایی در راستای استفاده از تسهیلات رفاهی توسط دانشجویان متأهل از دیگر راهکارها در این زمینه بهشمار میرود.
برای تنوع در برنامههای فرهنگی بستر لازم را برای برگزاری اردوهای فرهنگی، ورزشی و علمی مهیا کردهایم و در این راستا نهادهای دانشجویی فعال را شناسایی کردیم و به تحلیل رویکردها و قابلیتبخشی آنها در انجام فعالیتهای مؤثر فرهنگی و تربیتی پرداختیم.
در مناسبتها و اعیاد هم تشکلهای فرهنگی سیاسی دانشجویان را فعال میکنیم و به شناسایی فعالسازی و شبکهسازی نخبگان فرهنگی دانشجویی برای حضور مؤثر و مطلوب در فضای مجازی خواهیم پرداخت.
انجام فعالیتهای علمی فرهنگی، ادبی و هنری در حوزه دفاع مقدس همراه با تکریم مقام والای شهیدان و معرفی و تکریم جانبازان و ایثارگران و چهرههای حماسهساز دفاع مقدس و بسیجیان موفق در عرصههای علمی و فرهنگی بهعنوان الگو برای نسل جوان دانشگاهی از دیگر برنامههای دانشگاه خواهد بود.
در حوزه کرسیهای آزاداندیشی هم مناظره با محور نهادهای دانشجویی و موضوعات روز جامعه انجام خواهد شد و در این راستا انجام تبلیغات محیطی به صورت هدفمند و هویتمند در ارتباط با جهاد علمی خودباوری و هویت ملی با طرحهای فناورانه و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان فرهنگی مستقر در مراکز رشد دانشگاه در اولویت خواهد بود.
قصد داریم بستر لازم را برای تعامل با خانواده دانشجویان در راستای تبادل اطلاعات با هدف آگاهیبخشی و جلب مشارکت با اولویت نودانشجویان مهیا کنیم و برگزاری جشنواره سالانه خانواده جهادگر علمی و دانشجویان مادر همراه با معرفی و تشویق زوجهای دانشجو که در زمینه خانوادگی و علمی به موفقیت و پایداری دست یافتهاند در این راستا خواهد بود.
آنا: برای کمکرسانی به دانشجویان نیازمند و دارای بضاعت مالی پایین چه برنامهای دارید؟
اکبریزاده: در این زمینه مقرر شده در راستای شناسایی و عقد قرارداد با مؤسسات کاریابی اجتماعی برای ارائه خدمات به دانشجویان نیازمند و تقویت صندوق مددکاری اقدام کنیم تا دانشجویان با بضاعت مالی پایین دغدغهای جز تحصیل نداشته باشند.
معرفی و تجلیل از عملکردهای برتر همراستا با فرهنگ دانشگاه مطلوب بین استادان، دانشجویان، مدیران و کارکنان، برگزاری جلسات توجیهی برای اعضای هیئت علمی در راستای تأکید بر روحیه پرسشگری در زمان تدریس و ارتباط با دانشجویان، طراحی و پیادهسازی نظام ارزیابی و رتبهبندی وضعیت فرهنگی و تربیتی واحدهای دانشگاهی، نظرسنجی از نهادهای دانشجویی، خانواده دانشجویان و استادان در ارتباط با اثربخشی فرهنگی تربیتی واحدها و وضعیت فرهنگی دانشجویان و ارائه گزارش از دیگر راهکارهای عملیاتی برای تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ خواهد بود.
آنا: اصلیترین بخش نظام تعلیم و تربیت براساس سند تحول بنیادین مدرسه است و مدارس دانشگاه زیرنظر معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی فعالیت میکنند، در راستای پیشرفت مدارس سما و دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه برنامهای دارید؟
اکبریزاده: برای فعالیت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و مدارس عالی و مراکز مهارتافزایی به تهیه شناسنامه اقدام خواهیم کرد و دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و مدارس عالی و مراکز مهارتافزایی را براساس نیازسنجی و احداث هنرستانها ارزیابی و به آنها امتیاز خواهیم داد.
برای هدایت دانشآموزان برتر مدارس به سوی رشتههای فنی و حرفهای و بهکارگیری مشوقهای لازم به فعالیت تبلیغی و ترویجی اقدام خواهیم کرد و شناسایی، آموزش و حمایت از رشتههای مهارتی و هنری مبتنی بر خردهفرهنگها و استعدادهای محلی از دیگر اقدامات در این زمینه خواهد بود.
در حوزه طرح پویش هم هدف دانشگاه مهارتافزایی دانشجویان و اتصال حلقه آموزش کارآفرینی و اشتغال خواهد بود.
تحقق مدرسهداری اسلامی با سند تحول آموزش و پرورش
آنا: برای ارتقای مدارس سما چه راهکارهایی دارید؟
اکبریزاده: در این راستا ارتقای سطح کمّی و کیفی مدارس سما با بهکارگیری مدیران کارآزموده و مدرسان برجسته و استفاده از امکانات مناسب واحدهای دانشگاهی برای جذب هرچه بیشتر دانشآموزان و انجام برنامههای از پیش طراحی شده با هماهنگی سازمان سما و مطابق دستورالعملها برای ایجاد شادابی، پویایی و ارتقای سطح آموزشها و افزایش رضایتمندی بین دانشآموزان مورد توجه قرار خواهد گرفت.
برای هدایت دانشآموزان برتر مدارس به سوی رشتههای فنی و حرفهای و بهکارگیری مشوقهای لازم به فعالیت تبلیغی و ترویجی اقدام خواهیم کرد.مقرر شده مدارس سما و هنرستانهای مهارتی در شهرستانهای مستعد استان سیستان و بلوچستان راهاندازی شوند، در این راستا باید ارتباط مناسبی با ادارهکل آموزش و پرورش و ادارات شهرستانها برای بهرهمندی از تسهیلات و برخورداری از همکاری مناسب برقرار کنیم.
برای توسعه مدارس سما نیاز به شناسایی و جذب منابع دولتی و خیریه نیز داریم و از سوی دیگر باید از استعدادهای درخشان در مدارس سما حمایت لازم را انجام دهیم.
طراحی الگوی مدرسهداری اسلامی ایرانی با مطالعه موردی مدارس مبتنی بر سند تحول آموزش و پرورش هم از برنامههای اصلی دانشگاه در سیستان و بلوچستان خواهد بود و در این زمینه باید با بهرهگیری از فرمایش مقام معظم رهبری در این راستا گام برداریم.
آنا: روش دانشگاهها ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی تحقیقات علمی برای دستیابی به تکنیکها، مهارتها، روشها و فرآیندهایی است که شکل عملیاتی به خود بگیرد، در این زمینه چه برنامههایی دارید؟
اکبریزاده: مقرر شده با صنایع و سازمانهای ملی و محلی برای فروش دانش فنی و حق بهرهبرداری از اختراعات تعامل داشته باشیم و با ارائه بستههای تشویقی برای واحدهای پژوهشی آزمایشگاههای همکار در برقراری و عقد قراردادها با سازمانها و صنایع محلی مراکز تحقیقاتی اقدامات لازم را انجام دهیم.
انجام تبلیغات فعالیتهای ترویجی برای معرفی خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی، افزایش درصد پیشرفتهای علمی و فنی در منطقه و تقویت آنها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، ایجاد ساختار موضوعات اولویتدار پژوهشی، پایش مناسب و ارزیابی واحدهای پژوهشی کانونها، آزمایشگاهها و کارگاههای مراکز تحقیقاتی، نظام تشویقی برای ایجاد فعالیت و روحیه نشاط و پویایی، تشویق استادان به افزایش سطح توانمندیهای استفاده از آزمایشگاهها و کارگاهها در راستای انجام برخی از فعالیتهای موظف بهحضور خود برای تبدیل کارگاهها و آزمایشگاهها به همکار استاندارد در راستای افزایش درآمدهای شهریهای و ارتقای سطح معیشت استادان از دیگر راهکارها خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اقدام حداکثری برای شناساندن دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی
ورود دانشگاه آزاد به پروژههای تحقیقاتی ایلام
خیز دانشگاه آزاد اسلامی البرز برای سرمایهگذاری در حوزه فناوری
قصد داریم نظامی مدون برای جمعآوری و مدیریت آمار و اطلاعات استان سیستان و بلوچستان را در راستای فعالیتهای منظم واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تدوین کرده و به ارتقای سطح علمی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با برگزاری کارگاههای آموزشی برای افزایش تولید، نشر دانش، دستاوردهای پژوهشی و کیفیتبخشی به دستاوردهای پژوهشی کمک کنیم.
یکی دیگر از برنامههای دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانهها، ایجاد بستر مناسب، دسترسی به مقالات و پایاننامهها و دستاوردهای پژوهشی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق ایجاد درگاههای دیجیتالی خواهد بود.
آنا: برنامه دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در حوزه بینالملل و امور دانشجویان غیرایرانی چه خواهد بود و چه سیاستی برای جذب دانشجویان غیرایرانی دارید؟
اکبریزاده: استانداردسازی فعالیتهای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در راستای ساز و کار نظام رتبهبندی بینالمللی در جذب دانشجویان غیرایرانی مؤثر خواهد بود و برگزاری دورههای تحصیلی مشترک با مؤسسات علمی معتبر داخلی و بینالمللی برای ارائه مدارک تحصیلی مشترک در مقاطع ارشد و دکتری از دیگر راهکارها در این زمینه خواهد بود.
برای تحقق سیاست جذب دانشجویان غیرایرانی پیگیریهای لازم را برای راهاندازی واحد برونمرزی عمان همراه با مطالعات و استفاده از توانمندیهای موجود در کشور عمان بهخصوص ایرانیان مقیم این کشور و پذیرش دانشجو در واحد برونمرزی را انجام خواهیم داد.
شناسایی ظرفیتهای مشترک، همکاری با دانشمندان کشورهای همجوار و استفاده از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی آنها برای ارتقای سطح همکاریهای مشترک و ایجاد زیرساختهای مناسب برای افزایش جذابیت در راستای جذب دانشجویان خارجی از کشورهای همجوار با ایجاد زیرساختهای آموزش مجازی مناسب و خوابگاه، امکانات رفاهی و کنسولی مناسب از دیگر اقدامات برای جذب دانشجویان خارجی خواهد بود.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/