دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1400 - 23:55
در گفت و گو با دکتر یونسی مطرح شد:

از مشکلات مالیاتی تا ضرورت آموزش اعضای صنف اتحادیه صوتی و تصویری ، تلفن همراه و لوازم جانبی

عضو اتحادیه صوت و تصویر، تلفن همراه و لوازم جانبی عملکرد اتحادیه متبوعش را در مقایسه با دیگر اتحادیه های تازه تاسیس قابل قبول ندانست و از مشکلات و راهکارهای حل مشکلات اعضای صنف سخن گفت.
کد خبر : 645188
یونسی

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، اتحادیه صنفی مهم‌ترین تشکل صنفی محسوب می‌شود که به‌عنوان یک نهاد مدنی نقش میانجی یا حلقه واسط بین دولت و بخش خصوصی را ایفا می‌کند. بر اساس قانون نظام صنفی اتحادیه دارای شخصیت حقوقی و غیرانتفاعی است و پس از ثبت در وزارت صنعت، معدن و تجارت رسمیت می‌یابد که توسط هیئت‌مدیره «منتخب اعضای اتحادیه» اداره می‌شوند. در واقع اتحادیه از یک یا چند صنف که دارای فعالیت یکسان یا مشابه‌اند، برای انجام دادن وظایف و مسئولیت‌های مقرر تشکیل می‌شود.


یکی از این اتحادیه‌های مهم که بیش از ۳ هزار واحد صنفی را شامل می‌شود اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی است که در رابطه با مشکلات، وظایف و چالش‌های این اتحادیه با دکتر محمد یونسی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


دکتر محمد یونسی از سال ۱۳۸۰ تاکنون به عضویت در اتحادیه صوتی و تصویری ، تلفن همراه و لوازم جانبی در آمد و هم اکنون نیز به صورت مستمر و پی‌درپی در این اتحادیه مشغول به فعالیت است. وی علاوه بر حضور در اتحادیه از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدرس در دانشگاه‌ها نیز فعالیت داشته است. چندین کتاب کاربردی در حوزه اقتصادی نیز تألیف و ترجمه کرده است و در حال حاضر نیز به‌عنوان بازرس ویژه اصناف صنف صوت و تصویر موبایل انجام‌وظیفه می‌کند.


وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه اتحادیه‌ها در زمینه تعیین میزان مالیات پرداختی توسط هر واحد صنفی، حذف واسطه‌ها در جریان توزیع کالا، آموزش افراد صنفی، جلوگیری از افزایش بی‌رویه واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب، نقش مهمی را ایفا می‌کنند گفت: تنظیم بودجه، تنظیم ترازنامه سالانه، ایجاد تسهیلات لازم برای آموزش، تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات، حل اختلاف ، بازرسی واحدهای صنفی به‌طور مستقل یا با کمک سازمان‌های دولتی و غیردولتی از مهم‌ترین وظایفی است که قانون‌گذار برعهده اتحادیه واگذار کرده است. وظایفی که متأسفانه در اتحادیه دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی به‌خوبی انجام نشده است.


دکتر یونسی با بیان اینکه متأسفانه اعضای صنف دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی از ابتدایی‌ترین امکانات برای انجام فعالیت‌های اداری محروم هستند بیان کرد: همانطورکه در ابتدا اشاره شد اتحادیه‌ها در زمینه تعیین میزان مالیات پرداختی توسط هر واحد صنفی نقش ایجاد می‌کند. در حال حاضر این مهم، مهم‌ترین دغدغه اعضای صنف است. و اتحادیه در این وظیفه نتوانسته نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.


عضو اتحادیه صوت و تصویر، تلفن همراه و لوازم جانبی با بیان اینکه افراد برای پرداخت مالیات خود مسقیما به اداره مالیات مراجعه می‌کند و اتحادیه در این رابطه آموزشی به اعضای صنف ارائه نکرده است افزود: برای مثال یک فرد صنفی برای مالیات به اداره مالیات مراجعه می‌کند ولی به علت عدم اطلاع و آموزش مبلغی را به اداره مالیات پرداخت می‌کند. اداره مالیات نیز این دریافتی را برای سایر اعضای صنف ملاک قرار می‌دهد. همین موضوع سبب مشکلاتی برای اعضای صنف شده است.


این مدرس دانشگاه، صنف اتحادیه را یک صنف تخصصی عنوان کرد و در تشریح برخی ازمشکلات اتحادیه متبوعش در ابتدا به آموزش اشاره کرد و آموزش را برای اعضای صنف از مسائل بسیار ضروری و مهم برشمرد و در این باره افزود: همانطور که پیش تر گفته شد قانون، آموزش را بر عهده اتحادیه گذاشته است. اتحادیه بایستی تسهیلات لازم را برای آموزش مورد نیاز افراد صنفی به‌طور مستقل و یا با کمک سازمان دولتی وغیردولتی فراهم کند. متأسفانه علی رغم گذشت چندین دهه از فعالیت اتحادیه، این امر مغفول مانده است.


دکتر یونسی درادامه به نقش مهم هیئت‌مدیره در ساماندهی اتحادیه‌ها و به تبع آن اعضای صنف سخن گفت و افزود: متأسفانه بحث مالیات و برخی از مسائل دیگر تعدادی از اعضای صنف را به ورشکستگی کشانده است . این مهم نیز می شد در اتحادیه تدبیر شود و یک صندوق راه اندازی شود تا در مواقع این چنینی که اعضای صنف نیازمند هستند و با بحران مواجه شده اند بتواند تسهیلات ارائه کند. فعالیت اتحادیه صرفا به صدور پروانه کسب و کار منتهی نمی‌شود و باید در حل مشکلات اعضای صنف مانند بحث مالیات و سایر توافقات با ادارات که دارای مشکل هستند اقدامات مثمر ثمری داشته باشد.


وی از اهمیت آموزش برای اعضای صنفی سخن گفت؛ موضوعی که از وظایف هیئت‌مدیره و یا اتحادیه است که متأسفانه مغفول مانده است و در ادامه به ضرورت پیگیری ایجاد یک واحد علمی و کاربردی برای اتحادیه‌ها تاکید کرد و افزود: می توان اعضای صنف در دانشگاه علمی کاربردی با ارائه مدرک معتبر آموزش داد تا افراد از حالت سنتی و روش های قدیمی کسب و کار به سمت روش های نوین و جدید حرکت داد. این اقدام می تواند آن ها را به بازیگران اقتصادی قوی در کشور تبدیل کند.


تنها عضو طلایی باشگاه و پژوهشگران جوان و نخبگان کشور بیان کرد: متأسفانه اتحادیه صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی در مقایسه با دیگر اتحادیه‌ها علمکرد قابل قبولی دریافت نمی‌کند. این را می توان در عدم رضایتمندی اعضای صنف ازاتحادیه پی برد. در حال حاضر اعضای این اتحادیه در خصوص بیمه دچار مشکل هستند و این مهم از سوی اتحادیه ساماندهی نشده است و دارای بیمه های حمایتی مانند بیمه تکملی و بیمه تامین اجتماعی نیستند. اعضا به صورت اختیاری و یا انفرادی اقدام به پرداخت بیمه می‌کنند. این در حالی است که اتحادیه‌های کوچکتر در بحث بیمه برای اعضای صنف خود اقداماتی مثبتی انجام داده اند. بایستی بیمه پردازی اعضای صنف از طریق اتحادیه پیگیری و رسیدگی شود.


عضو اتحادیه صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی در سخنان خود از نقش مهم اتحادیه و هیئت‌مدیره در ساماندهی مشکلات و رفع آن ها سخن گفت و تاکید کرد: فعالیت اتحادیه به صدور پروانه خلاصه نمی‌شود. اهمیت دارد که اعضای صنف در انتخاب هیئت‌مدیره دقت و تامل بیشتری داشته باشند. چرا که هیئت‌مدیره اتحادیه دستگاه‌های صوتی و تصویری ، تلفن همراه و لوازم جانبی با بیش از ۳ هزار واحد صنفی دارای ۷ عضو اصلی و ۳ نفر علی البدل است. لذا تعداد واحدهای صنفی این اتحادیه بسیار قابل توجه است که وظیفه هیئت‌مدیره را دو برابر می‌کند.



دکتر یونسی در پایان سخنان خود درخصوص اهمیت شرکت اعضای صنف در انتخابات یادآوری کرد: طبق ماده ۱۵ قانون نظام صنفی، انتخابات در دور اول با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت می یابد . در صورت نرسیدن به حد نصاب، هیئت اجرایی مکلف است مطابق مفاد ماده ۱۱ این آیین نامه، نسبت به فراخوان و برگزاری انتخابات نوبت دوم با نصاب یک چهارم حداکثر ظرف مدت بیست روز اقدام نماید و در صورت عدم دستیابی به حد نصاب مذکور، رأی گیری برای آخرین مرتبه با نصاب یک چهارم تکرار می گردد. در صورت عدم دستیابی به حد نصاب لازم کمیسیون موظف است نسبت به ادغام اتحادیه اقدام نماید. با این حال شایسته نیست؛ اتحادیه ای با بیش از۵۰ سال سابقه با یک اتحادیه که چندین سال است تاسیس شده ادغام شود. لذا بایستی اعضای محترم صنف به این مسئله توجه داشته باشند و نسبت به حضور و شرکت در انتخابات جهت احقاق حقوق خود اهتمام ویژه ای داشته باشند.


انتهای پیام/۴۱۲۹/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته