دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر نیرو خبر داد؛ افتتاح 4 سد در دهه فجر امسال/ انتشار هزار میلیارد تومان صکوک اجاره برای تسویه بدهی پیمانکاران

وزیر نیرو از افتتاح 4 سد در شهرهای بیجار، ایلام، گیلانغرب و قصرشیرین در دهه فجر امسال خبر داد.
کد خبر : 64416

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید چیت‌‌چیان در نشست خبری امروز خود از افتتاح 4هزار و 639 پروژه خطوط و پست‌های انتقال و فوق‌توزیع برق در ایام دهه‌ فجر خبر داد و افزود: برق‌رسانی به 319 روستا از دیگر برنامه‌های افتتاح دهه فجر امسال است.


وی تصریح کرد: تمام نیروگاه‌های ساخته‌شده در ماه‌های اخیر همگی با همکاری بخش خصوصی بوده است. همچنین در بخش آبفا نیز 97 طرح به ارزش 4هزار و 480 میلیارد تومان به بخش‌خصوصی واگذار شده است.


چیت‌چیان تاکید کرد: در بخش آب معادل سه برابر هزینه‌کرد از اعتبارات بخش عمومی پروژه به بخش‌خصوصی واگذار شده است که امیدواریم در آینده شاهد رشد سرمایه‌گذاری‌های بخش‌ غیردولتی در این صنعت باشیم.


تسویه بدهی‌های وزارت نیرو در سال 95


وی ادامه داد: در چارچوب قانون بودجه امسال راهکارهایی برای بازپرداخت بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران از جمله انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و سهم 3 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو از اسناد منتشرشده خزانه اسلامی آورده شده است.


وزیر نیرو اضافه کرد: تاکنون از این میزان 2هزار میلیارد تومان در اختیار شرکت‌های طلبکار از وزارت نیرو قرار گرفته است و در روزهای آینده نیز به میزان 1000 میلیارد تومان صکوک اجاره برای تسویه بدهی پیمانکاران منتشر خواهد شد.


وی با بیان اینکه انتشار اوراق تسویه خزانه در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، بیان کرد: هماهنگی‌هایی با وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفته و اکنون وزارت اقتصاد در حال تدوین آیین‌نامه‌های لازم است تا با این موارد مطالبات بخش‌خصوصی پرداخت شوند.


چیت‌چیان گفت: هرساله به میزان 2 هزار و 300 میلیارد تومان از درآمدهای برقی برای پرداخت یارانه نقدی تعلق می‌گیرد اما در لایحه بودجه سال 95 این میزان در نظر گرفته نشده است.


تصمیمی برای افزایش بهای آب و برق نداریم


وزیر نیرو درباره افزایش بهای آب و برق در سال آینده اظهار کرد: هنوز هیچ تصمیمی در این‌باره اتخاذ نشده است. از طرفی با توجه به افزایش قیمت آب در دو، سه ماه گذشته بنابراین در طول سال‌جاری افزایش قیمت مجدد نخواهیم داشت.


وی با بیان اینکه درباره برق نیز تصمیمی برای افزایش بها صورت نگرفته است، اضافه کرد: سیاست دولت بر این است که هر افزایش قیمت به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود، بنابراین موردی برای پنهان کردن از مردم وجود ندارد.


وی درباره موازی‌کاری‌های وزارت نیرو و نفت برای انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری گفت: هیچ موسسه‌ای در حوزه برق اعم از تولید، انتقال و توزیع جز با مجوز وزارت نیرو مجاز به فعالیت نخواهد بود.


چیت‌چیان ادامه داد: ما نیز در خبرها شنیدیم که شرکت گاز با برخی شرکت‌ها برای احداث نیروگاه تفاهمنامه امضا کرده است اما این روند ادامه پیدا نکرد. البته در صورت انعقاد تفاهمنامه‌های جدید شرکت‌ها موظف به مراجعه به وزارت نیرو برای اخذ مجوز‌های لازم هستند.


حل مشکل سد گتوند در 10 سال آینده


وی با تاکید بر اینکه سد گتوند پیش از انقلاب و در ابتدا مورد مطالعه آمریکایی‌ها بوده است، تصریح کرد: شروع احداث سد گتوند از دولت سازندگی بود و در دولت دهم نیز آبگیری شده است. از چند سال پیش هم مشخص شد که این سد با مشکلاتی مواجه است که در دولت یازدهم حل این معضلات در دستور کار قرار گرفت.


وزیر نیرو با بیان اینکه بررسی راهکارهای نجات سد گتوند به دانشگاه تهران واگذار شد، تاکید کرد: این دانشگاه دو راهکار مدیریت مخزن و انتقال آب شور کف مخزن به پایین‌دست را از میان راهکارهای ارائه‌شده پذیرفت که بر این اساس طی 10 سال آینده تمام آب شور از سد گتوند خارج می‌شود و انحلال نمک در آب به حداقل خود می‌رسد.


فصل جدید صنعت آب و برق در پساتحریم


چیت‌چیان با بیان اینکه رفع تحریم‌ها راهکارهای جدیدی برای فعالیت‌های صنعت آب و برق مانند سایر بخش‌ها فراهم کرد، گفت: طی 10 سال گذشته امکان سرمایه‌گذاری مستقیم توسط خارجی‌ها در صنعت آب و برق وجود نداشت اما لغو تحریم‌ها زمینه حضور خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها و راه‌اندازی شبکه‌های فاضلاب را فراهم کرد.


وی عنوان کرد: از طرفی با لغو تحریم‌ها امکان فاینانس پروژه‌ها نیز فراهم شد. این در حالی است که طی چند سال گذشته تنها کشور چین از چنین امکانی برخوردار بود.


به گفته وزیر نیرو، اکنون کشورهایی مانند روسیه، کره‌‌جنوبی، ژاپن، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و غیره پیشنهاد فاینانس پروژه‌های وزارت نیرو را ارائه کرده‌اند.


وی انتقال تکنولوژی را از دیگر مزیت‌های برداشته شدن تحریم‌ها در صنعت آب و برق عنوان کرد و افزود: علاوه بر این طی چند سال گذشته ما مشکل اساسی برای انتقال درآمدهای ناشی از صادرات خدمات فنی‌- مهندسی و تجهیزات برق به کشور را داشتیم که با رفع تحریم‌ها اکنون زمینه برای انتقال منابع به خارج از کشور و ورود درآمدهای حاصله به ایران فراهم شده است.


تامین زیرساخت‌های مسکن مهر نیازمند 5 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار


چیت‌چیان درباره تامین زیرساخت‌های مسکن مهر نیز گفت: طی بررسی‌های مشترک صورت‌گرفته میان وزارت نیرو، وزارت راه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مشخص شد که برای تامین زیرساخت‌های واحدهای مسکن مهر به 5هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم تا تمامی واحدهای مسکونی از آب، برق و خدمات فاضلاب بهره‌مند شوند.


وی با بیان اینکه بخشی از این اعتبار در لایحه بودجه پیش‌بینی شد، تصریح کرد: وزارت راه برای تامین بخش دیگری از این اعتبارات تعدادی از زمین‌های دولتی را واگذار و درآمدهای حاصله را به این امر اختصاص می‌دهد. البته این اقدامات در مقایسه با مجموع اقدامات موردنیاز برای تکمیل خدمات‌رسانی به مسکن مهر قابل توجه نیست.


گذر از پیک 54 هزار مگاواتی برق و افزایش خاموشی‌ها


وی با تاکید بر اینکه میزان پیک مصرف برق برای سال 95 به میزان 54‌ هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: با توجه به امکان افزایش مصارف صنعتی در سال جدید احتمال می‌رود که میزان پیک مصرفی برق به 56 هزار مگاوات نیز برسد. این در حالی است که حداکثر میزان تولید برق با ظرفیت‌های جدید 2600 مگاوات خواهد بود.


وزیر نیرو با بیان اینکه پیک برق امسال به 55 هزار مگاوات رسید، بیان کرد: میزان یک‌هزار و 400 مگاوات تفاوت موجود میان افزایش ظرفیت تولید برق و افزایش پیک مصرف باید از طریق مدیریت مصرف جبران شود تا سال آینده را بدون خاموشی سپری کنیم.


به گفته وی، در صورت عبور میزان مصرف برق از 54 هزار مگاوات، یقینا در سال 95 با مشکل خاموشی مواجه خواهیم بود که علت این امر نیز در کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌های امسال برای بخش تولید است.


نگران تامین آب شرب کرمان، مشهد و شیراز هستیم


وی درباره احتمال قطع آب در برخی شهرها برای سال جدید اظهار کرد: با توجه به میزان بارش‌های امسال از نگرانی‌ها برای نحوه تامین آب شرب برخی شهرها کاسته شده است. به‌طور مثال، در تهران و خوزستان که بخش‌عمده آب شرب از آب‌های سطحی تامین می‌شوند، نگرانی کمتری نسبت به سال گذشته داریم.


وی تاکید کرد: اما در عمده شهرها مانند کرمان، مشهد و شیراز که آب زیرزمینی تامین‌کننده آب شرب آنها است، همچنان نگرانی‌ها ادامه دارد.


چیت‌چیان ادامه داد: سنندج یکی از شهرهایی بود که امسال برای تامین آب شرب آن بسیار نگران بودیم اما با ورود آب به سطح قشلاق و ساخته‌ شدن سطح آزاد این نگرانی تا حدودی مرتفع شد.


به گفته وی، وضعیت تامین آب شرب برای سال آینده نسبت به امسال بهتر شده است، اما از آنجا که توزیع بارش در همه شهرها یکسان نیست بنابراین در برخی از شهرها هنوز نگران تامین آب شرب هستیم.


مطالبات یک‌میلیارد دلاری وزارت نیرو از سایر کشورها


چیت‌چیان درباره میزان مطالبات وزارت نیرو از سایر کشورها عنوان کرد: بیش از یک‌میلیارد دلار مطالبات معوق داریم که به دنبال وصول آنها هستیم.


وی تاکید کرد: با توجه به امر داد‌و‌ستد میان کشورها، وجود مطالبات معوق کاملا طبیعی است که با توافقات بین‌المللی صورت گرفته امکان وصول آنها میسر شده است.


اشکال در سیستم علت خاموشی اخیر تهران


وزیر نیرو با بیان اینکه در روزهای اخیر دو خاموشی عمده در شهرهای تهران و گیلان داشتیم، گفت: در تهران شرکت برق منطقه‌ای در حال انجام مانور و انتقال بار از شبکه‌ای به شبکه دیگر بود که با یک اشتباه پیش‌آمده در سیستم، پست 320مگاواتی بار از مدار خارج می‌شود.


چیت‌چیان ادامه داد: همچنین از سه‌شنبه هفته گذشته شاهد بارش سنگین برف در شرق گیلان بودیم که در نقاطی این بارش‌ها با توفان همراه شد. این امر موجب شد تا تعدادی از پست‌ها به علت سنگینی بار برف بر روی خطوط برق و بروز اتصال دچار مشکل شده و برخی شهرها قطعی برق داشته‌ باشند.


وی درباره قطع آب مشترکان پرمصرف نیز گفت: امیدواریم در سال 95 شرایط منابع و مصارف آب به‌گونه‌ای نباشد که ناچار به قطع آب شویم. البته در صورت عدم توجه شهروندان به میزان مصرف خود، یقینا گزینه قطع مصرف را اجرایی خواهیم کرد.


اعمال مدیریت نوین شبکه آب از سوی یک شرکت فرانسوی


وی با اشاره بر پیشرفت تکنولوژی‌ها در مدیریت منابع آبی اظهار کرد: برخی از این تکنولوژی‌ها اکنون در ایران وجود دارند و برخی دیگر هنوز اجرایی نشده‌اند.


چیت‌چیان اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه قراردادی با یک شرکت فرانسوی منعقد شد که براساس آن این شرکت برای سرمایه‌گذاری در مدیریت شبکه در یکی از مناطق تهران به صورت کاملا نوین اعلام آمادگی کرد. بر این اساس از محل صرفه‌جویی آب صورت گرفته هزینه‌های این شرکت پرداخت خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب