دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1400 - 12:06
کمره‌ای خبر داد؛

تشکیل کمیته بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی در دانشگاه

معاون آموزشی دانشگاه تهران از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی و نحوه استفاده از تجربیات آموزش غیرحضوری در دوران بعد از کرونا خبر داد.
کد خبر : 643442
آموزش مجازی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه تهران، محمود کمره‌ای در نشست علمی معاونان آموزشی واحدهای دانشگاهی با عنوان «آموزش پیشگام» که در باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، بر افزایش کیفیت آموزشی تأکید کرد و گفت: ارتقای کیفیت آموزش باید ملاک عمل همه اعضای دانشگاه قرار گیرد. این ارتقا به نحوه جذب اعضای هیئت‌علمی، پذیرش دانشجو و کیفیت مقررات و آئین‌نامه‌ها و غیره باز می‌گردد.


معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه بهترین ضمانت برای استمرار در فرآیند ارتقای آموزش را رعایت مقررات و ضوابط آموزشی عنوان کرد و با اشاره به گذشت دو سال از شیوع کرونا و غیرحضوری شدن آموزش، خاطرنشان کرد: با تلاش اعضای هیئت‌علمی، مدیران، معاونان آموزشی و همکاری و همفکری اعضای غیر هیئت‌علمی، فعالیت آموزشی نه تنها متوقف نشد، بلکه با قوت ادامه پیدا کرد.


کمره‌ای با یادآوری اینکه به‌رغم غیرحضوری بودن دانشگاه ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه تهران ساکن هستند و دانشجویان برای مطالعه به کتابخانه مراجعه می‌کنند و فعالانه در دانشگاه حضور دارند، گفت: سایر ارکان دانشگاه یعنی اعضای هیئت‌علمی و کارمندان نیز باید در دانشگاه حضور داشته باشند.


وی افزود: آموزش، پژوهش و فناوری از هم جدا نیستند و اگر به دانشگاه‌های بزرگ نگاه کنیم از ابتدا آموزش قوی داشته‌اند و این آموزش قوی منجر به پژوهش قوی شده و علم و فناوری نوظهور جهان را ارائه کرده است.


معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت تربیت دانشجویان در مقطع کارشناسی، اظهار کرد: ایده ترجیح تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشجویان کارشناسی اشتباه است. چون وقتی پایه قوی نباشد، سلسله مراتب نزولی خواهیم داشت و اهمیت دانشگاه به آن است که دانشجوی قوی با پایه قوی تربیت کند. باید آموزش، پژوهش و کارآفرینی، با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی توأمان باشد تا در خدمت جامعه قرار بگیرد.


جعفر نوری، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه نیز در این نشست با یادآوری شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، گفت: سیاست‌های منبعث از این شعار نیز باید در برنامه‌های آموزشی دانشگاه گنجانده شود.


وی موفقیت در تدوین برنامه‌های هدفمند و طرح‌ریزی ایده‌های نوآورانه آموزشی را مستلزم استفاده از نظرات متخصصان حوزه آموزش و پیشبرد امور به صورت مشارکتی و مبتنی بر گفت‌وگو دانست و افزود: نظام آموزشی کشور در معرض آزمون بزرگ برای عبور از مشکلات کرونایی قرار گرفته است که فقط با برنامه‌ریزی درست، از این آزمون سربلند بیرون می‌آید.


مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تهران در پایان خواستار مشارکت مسئولان در اجرای سیاست تمرکززدایی از ستاد دانشگاه و انتقال تدریجی کارها به صف دانشگاه شد.


علی‌اکبر موسوی موحدی، استاد ممتاز دانشگاه تهران نیز در این مراسم با برشمردن مؤلفه‌های مورد نیاز برای تربیت دانشجوی خوب، اظهار کرد: ما نیاز به آموزگاران علم و معنا داریم. لذا انتظار می‌رود که اعضای هیئت‌علمی، مأموریت خود را صرفاً محدود به انتقال مسائل درسی به دانشجویان نبینند. تا انسان خوب و سالم پرورش ندهیم، نمی‌توانیم فرمول تکنیک و مسائل آموزش و پژوهش را به دانشجو منتقل کنیم.


رئیس مرکز بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، وظیفه اصلی دانشگاه را تربیت انسان توانا دانست و تأکید کرد: اگر می‌خواهیم دانشجویان ما درست تربیت شوند، باید معلمان ما درست عمل کنند.


استاد دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: علوم دانشگاه تهران علاوه بر تخصصی بودن باید بین‌رشته‌ای هم باشد.


انتهای پیام/۴۱۶۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته